F1 věří, že pravidla pro nové motory zajistí rovnocenné podmínky i novým výrobcům

Motory nové generace se ve formuli 1 začnou používat od sezony 2026. Představitelé F1 věří, že technická pravidla jsou nastavena tak, aby nebyli znevýhodněni ani noví dodatelé pohonných jednotek.
F1 věří, že pravidla pro nové motory zajistí rovnocenné podmínky i novým výrobcům

Specifikaci nových pohonných jednotek, které začnou být aktuální počínaje sezonou 2026, schválila FIA vloni v srpnu. Z pohledu technických pravidel budou nové motory oproti těm současným více spoléhat na elektrickou energii.

Nová pravidla byla vytvořena s ohledem na cíl F1 dosáhnout do roku 2030 uhlíkové neutrality. Snahou rovněž bylo přilákat nové výrobce z řad automobilek.

To se zatím poměrně daří, když vstup do F1 ohlásilo Audi a zájem mají i další silní hráči, mezi které se řadí například General Motors s Cadillacem.

Vedení F1 věří, že budou nová pravidla pro nové zájemce férová v tom smyslu, že nebudou znevýhodněni oproti výrobcům, kteří již mají zkušenosti se současnou generací hybridních pohonných jednotek. 

Že jde o ošemetnou věc se ukázalo před lety v případě Hondy, která do hybridní éry vstoupila o rok později než konkurence a trvalo jí několik let, než se stala konkurenceschopnou.

„V nových předpisech jsme si stanovili mnoho cílů a jedním z nich bylo, aby nováčci měli srovnatelné podmínky (jako zaběhlí dodavatelé, pozn. red.),“ citoval technického šéfa F1 Pata Symondse britský Autosport.

„Spalování v současném motoru formule 1 se velmi liší od spalování v motoru, který bych nazval konvenčním. Je to téměř dieselový motor poháněný benzinem. Není to tak, že když léta navrhujete závodní motory, tak prostě vyrobíte motor pro F1. Jde o úplně něco jíného,“ uvedl Symonds.

„Z toho důvodu jsme chtěli, aby byly podmínky vyrovnané pro všechny,“ dodal muž, který se v F1 s přestávkami pohybuje již od 80. let.

Nová generace motorů – od sezony 2026

Výkon ERS (systém pro rekuperaci energie) bude navýšen ze 120 kW na 350 kW, zatímco síla spalovacího motoru bude ponížena kvůli sníženému průtoku paliva (odhaduje se, že tím výkon klesne z více než 600 kW na cca 400 kW).

Součástí pohonných jednotek nově nebude MGU-H – tedy motorgenerátor, který využívá tepelnou energii z výfukových plynů.

Novinkou bude i zavedení syntetických paliv.

Další článek: Investice Audi mohou Sauber dostat na vrchol, věří Bottas

Témata článku: , ,