Formuli 1 čekají v příštím roce hned dvě revoluce: nová aerodynamická pravidla a širší pneumatiky.
Auto Motor und Sport poměrně podrobně vyzpovídal technického šéfa Force Indie. Andy Green prozradil řadu zajímavých věcí.
„O 20 až 25 procent na začátku sezóny a na konci sezóny to bude ještě více, myslím, že tak o 30 až 35 procent,“ reagoval Green na dotaz, o kolik vzroste v příštím roce aerodynamický přítlak. „Je to největší krok, jaký jsem kdy zažil.“
Přítlak má jednoho kamaráda – odpor. Předpokládá se, že ten také naroste. „Odpor vzduchu se zvýší, ale hlavně kvůli širším pneumatikám. Očekávám, že to bude o 5 až 10 procent více.“
Na rovince o 20 km/h méně
Změny by měly mít dva zásadní efekty – nižší rychlost na rovinkách a vyšší v zatáčkách a také celkově rychlejší časy na kolo. „Na tratích, kde dnes dosahujeme 330 km/h, to bude o 20 km/h méně,“ vysvětluje Green.
A zatáčky? Podle technického šéfa Force Indie záleží na typu zatáčky. Například slavná Eau Rouge se nedá projet o moc rychleji. S ohledem na vyšší odpor vzduchu se do ní vůz F1 dostane pomaleji, pak projede zatáčku „na doraz“. Celkově to bude ale pomalejší.
Mnohem rychlejší ale bude vůz třeba v Maďarsku v sekci zatáček ve druhém sektoru a také v ostrých zatáčkách. „Myslím, že časy na Hungaroringu budou o 3 až 4 sekundy rychlejší.“
S ohledem na nižší rychlosti na rovinkách očekává Green také menší nároky na brzdy.
F1 2017 (zjednodušená verze)
|
Nyní |
2017 |
Pneumatiky |
Šířka předních: 245 mm, zadních: 325 mm |
Šířka předních: 305 mm, zadních: 405 mm |
Nápravy |
Šířka 1800 mm (plus mínus 5 %) |
2000 mm (plus mínus 10 %) |
Přední křídlo |
Rozpětí: 1650 mm |
Rozpětí: 1800 mm |
Zadní křídlo |
Šířka: 750 mm, výška: 950 mm |
Šířka: 950 mm, výška: 800 mm |
Podlaha |
Šířka 1300 až 1400 mm |
Šířka: 1400 až 1600 mm |
Difuzor |
125 mm vysoký, 1000 mm široký |
175 mm vysoký, 1050 mm široký |
Karosérie |
Maximální šířka: 1400 mm |
Maximální šířka: 1600 mm |
Hmotnost |
702 kg |
722 kg + pneumatiky (odhad 5 kg) |
Šéf Force Indie se vyjádřil také k testům nových pneumatik. Podle něj tím získají Mercedes, Red Bull a Ferrari výhodu. Trojice týmu sice během testů neví, co přesně testuje, konkurence dostane všechna data, ale podle Greena i tak získá výhodu – získá vlastní aerodynamická data a také má ve voze svého jezdce.
Green také prozradil, že jen hrstka dílů z letošního vozu půjde použít na voze pro příští rok. „Snad jen brzdový a plynový pedál. Jinak nic moc jiného,“ říká.
Rychlejší vozy, širší pneumatiky, to vše asi fanoušky potěší, ale klíčová věc je jinde – dokáží se k sobě vozy přiblížit? Nebude předjíždění ještě složitější? Na to inženýři příliš přesnou odpověď nemají.
„Je to těžké posoudit,“ říká Green. „Hodně záleží na tom, kolik gripu nám dodají pneumatiky.“
Týmy podle něj nebudou mít problém se vejít do nové minimální hmotnosti 722 kg. Hodně jim ulehčí práci to, že došlo k odkladu zavedení ochranného oblouku – s ním by to bylo mnohem těsnější. Výzvou ale bude vyvážení vozu.
Foto: Getty Images / Mark Thompson