F1 v roce 2017: Na rovinkách pomalejší, v zatáčkách jak kde, říká Green

Formuli 1 čekají v příštím roce hned dvě revoluce: nová aerodynamická pravidla a širší pneumatiky.
F1 v roce 2017: Na rovinkách pomalejší, v zatáčkách jak kde, říká Green

Auto Motor und Sport poměrně podrobně vyzpovídal technického šéfa Force Indie. Andy Green prozradil řadu zajímavých věcí.

„O 20 až 25 procent na začátku sezóny a na konci sezóny to bude ještě více, myslím, že tak o 30 až 35 procent,“ reagoval Green na dotaz, o kolik vzroste v příštím roce aerodynamický přítlak. „Je to největší krok, jaký jsem kdy zažil.“

Přítlak má jednoho kamaráda – odpor. Předpokládá se, že ten také naroste. „Odpor vzduchu se zvýší, ale hlavně kvůli širším pneumatikám. Očekávám, že to bude o 5 až 10 procent více.“

 

Na rovince o 20 km/h méně

 

Změny by měly mít dva zásadní efekty – nižší rychlost na rovinkách a vyšší v zatáčkách a také celkově rychlejší časy na kolo. „Na tratích, kde dnes dosahujeme 330 km/h, to bude o 20 km/h méně,“ vysvětluje Green.

A zatáčky? Podle technického šéfa Force Indie záleží na typu zatáčky. Například slavná Eau Rouge se nedá projet o moc rychleji. S ohledem na vyšší odpor vzduchu se do ní vůz F1 dostane pomaleji, pak projede zatáčku „na doraz“. Celkově to bude ale pomalejší.

Mnohem rychlejší ale bude vůz třeba v Maďarsku v sekci zatáček ve druhém sektoru a také v ostrých zatáčkách. „Myslím, že časy na Hungaroringu budou o 3 až 4 sekundy rychlejší.“

S ohledem na nižší rychlosti na rovinkách očekává Green také menší nároky na brzdy.

F1 2017 (zjednodušená verze)

  Nyní 2017
Pneumatiky Šířka předních: 245 mm, zadních: 325 mm Šířka předních: 305 mm, zadních: 405 mm
Nápravy Šířka 1800 mm (plus mínus 5 %) 2000 mm (plus mínus 10 %)
Přední křídlo Rozpětí: 1650 mm Rozpětí: 1800 mm
Zadní křídlo Šířka: 750 mm, výška: 950 mm Šířka: 950 mm, výška: 800 mm
Podlaha Šířka 1300 až 1400 mm Šířka: 1400 až 1600 mm
Difuzor  125 mm vysoký, 1000 mm široký 175 mm vysoký, 1050 mm široký
Karosérie Maximální šířka: 1400 mm Maximální šířka: 1600 mm
Hmotnost 702 kg 722 kg + pneumatiky (odhad 5 kg)

Šéf Force Indie se vyjádřil také k testům nových pneumatik. Podle něj tím získají Mercedes, Red Bull a Ferrari výhodu. Trojice týmu sice během testů neví, co přesně testuje, konkurence dostane všechna data, ale podle Greena i tak získá výhodu – získá vlastní aerodynamická data a také má ve voze svého jezdce.

Green také prozradil, že jen hrstka dílů z letošního vozu půjde použít na voze pro příští rok. „Snad jen brzdový a plynový pedál. Jinak nic moc jiného,“ říká.

Rychlejší vozy, širší pneumatiky, to vše asi fanoušky potěší, ale klíčová věc je jinde – dokáží se k sobě vozy přiblížit? Nebude předjíždění ještě složitější? Na to inženýři příliš přesnou odpověď nemají.

„Je to těžké posoudit,“ říká Green. „Hodně záleží na tom, kolik gripu nám dodají pneumatiky.“

Nová pravidla předjíždění neohrozí, uklidňuje Boullier

Nová pravidla předjíždění neohrozí, uklidňuje Boullier

Týmy podle něj nebudou mít problém se vejít do nové minimální hmotnosti 722 kg. Hodně jim ulehčí práci to, že došlo k odkladu zavedení ochranného oblouku – s ním by to bylo mnohem těsnější. Výzvou ale bude vyvážení vozu.

Jak se měnila hmotnost vozů formule 1

Jak se měnila hmotnost vozů formule 1

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Další článek: Další změny ve Ferrari? Scuderia má nového šéfa aerodynamiky

19:37 | Haas se nám přejmenuje na Lighting Volt Haas F1 Team.... Lighting Volt je nový název Rich Energy.
19:36 | Austrálie prodloužila smlouvu s F1 do roku 2025 (původní smlouva končila v roce 2023).
17. července | Jules Bianchi (video): odkaz
17. července | Porsche potvrdilo jezdeckou sestavu pro první sezónu formule E: André Lotterer, Neel Jan.