Byli jsme zvyklí na více než 80 % evropských závodů. Bude jich jen čtvrtina.
Podobně
jako museli Kanaďané po olympijské porážce v Naganu o hokeji prohlásit, že
„už to není jen naše hra“, podobně Evropané se budou muset smířit s tím,
že formule 1 už není evropskou soutěží. Formule 1 totiž z Evropy doslova utíká.
Ačkoli
soutěž oficiálně nese název ‚Mistrovství světa‘, do světa byla během sezon
zvyklá dívat se spíše sporadicky. Až na pár výjimek (v poslední době japonská
Toyota, Force India nebo malajsijský Team Lotus) jsou všechny týmy
z Evropy a dlouho bylo zvykem, že drtivá většina velkých cen se
v Evropě také jela. Ostatně první ročník šampionátu se vyznačuje jediným
závodem mimo starý kontinent (Indianapolis) a dlouhá léta se poměr evropských
závodů v kalendáři držel na 70 až 80 %.
Letos se
jelo 8 velkých cen na evropském území (42 %) a příští rok možná přibude závod
v USA (40 % evropských závodů). Bernie Ecclestne se nedávno nechal slyšet,
že v budoucnu klesne počet evropských cen na pět (z cílených 20 závodů
ročně, což je přesně čtvrtina – 25 %).
„Evropa
skončila,“ řekl na začátku prosince Ecclestone v narážce na ekonomický
stav kontinentu. „Bude to místo dobré tak nanejvýš pro turisty, ale to je tak
všechno. Evropa patří minulosti.“
Některé
lokality se těší prominentní jistotě, i když je to hodně relativní:
v souladu se smluvní dohodou mezi pořadatelem (FIA), držitelem komerčních
práv (FOWC) a týmy F1 – tzv. Concordskou smlouvou – existuje seznam dvanácti
velkých cen, ze kterých alespoň polovina musí být vždy přítomna
v kalendáři. (Jsou jimi podle všeho závody v Belgii, Německu,
Maďarsku, Velké Británii, Itálii, Monaku, Austrálii, Brazílii, Japonsku,
Singapuru a ve Spojených arabských emirátech.)
Návrh
kalendáře pro rok 2012 má osm velkých cen v Evropě: dvě ve Španělsku (Barcelona
2016, Valencie 2014) a po jedné v Monaku (2020), Británii (2027), Německu
(2018), Maďarsku (2016), Belgii (2012) a Itálii (2016). Tyto země mají smlouvy
do roku, který je uveden v závorce vedle jména. A jelikož se chystají
závody v Americe a Rusku, některé evropské velké ceny budou muset
v souladu se slovy Bernieho Ecclestona zmizet. Jak ale vidno, zbavit se
tří evropských velkých cen nebude rychlou záležitostí.
Již na
začátku příštího roku se chystá oznámení návratu Velké ceny Francie, která se
bude obrok střídat s Belgií. Tento slot tedy zůstane v kalendáři
obsazen. Volné místo vznikne zrušením jedné ze dvou španělských velkých cen – i
zde se očekává, že se bude Valencie střídat s Barcelonou, ale nestane se
tak dříve než v roce 2015. Velká cena Itálie zůstává neohrožena: stejně jako
Ferrari ani Itálie nechyběla v žádném ročníku dvaašedesátileté historie F1
a bude-li Ferrari, bude Itálie. Maďarsko je Ecclestonův závod a navíc se těší
slušné návštěvnosti. Je tedy zřejmé, že srazit počet evropských závodů na pět
potrvá ještě dlouho.
Ecclestone
sám to ani neočekává, ale jeho snahy o vytvoření skutečného ‚Mistrovství světa‘
neutuchají. Již za dva roky, pokud vše dobře půjde, bychom měli mít na
americkém kontinentu tři velké ceny. Asie je zastoupena Japonskem, Malajsií,
Singapurem, Koreou a Indií. Střední východ Bahrajnem a závodem v Abú Dhabi.
V roce 2014 bude mít premiéru Rusko, pracuje se na projektech v jižní
Africe, Mexiku a Kataru. Již v roce 2001 se hovořilo o plánech Bejrútu na
Velkou cenu Libanonu a Argentina plánuje dokončit svůj okruh formule 1 za dva
roky.
Vizionářský
Ecclestone možná ještě dříve než nejlepší ekonomičtí analytici světa pochopil,
že Evropa nebude mít brzy co nabídnout. A tak nechává svou soutěž expandovat do
světa. Pro Evropana je to obrovská škoda, protože okruhy ve Spa-Francorchamps,
Monze nebo Nürburgringu s ohledem na své historické původy dokazují, jak
důležitý pro atraktivnost závodu je samotný charakter trati. Ale ani ten by
nedokázal zachránit ekonomiku soutěže, pokud ta by se rozhodla tvrdohlavě
zůstávat tam, kde ji nečeká růžová budoucnost.