F1 stále čeká na schválení pravidel pro nové pohonné jednotky. Řeší dva zádrhely

F1 stále čeká na schválení pravidel pro nové pohonné jednotky. Řeší dva zádrhely

Nedávno zasedla Světová rada motorsportu. Otázku pohonných jednotek sice měla na stole, ale ne v tom smyslu, v jakém se to ještě nedávno očekávalo. Ke schválen zatím nedošlo.

O pohonných jednotkách pro rok 2026 se mluví a jedná už dlouho. Ke schválení příslušného balíku technických pravidel ale zatím nedošlo. Podle Auto Motor und Sport se ještě řeší dvě otázky: počet hodin na testovacích stolicích a materiál pístů.

„Balíček je blízko dokončení,“ řekl před pár dny prezident FIA Muhammad bin Sulajim. Podle sportovního šéfa Formule 1 Rosse Brawna vypršel čas na jednání. Nevyřešené otázky jsou nyní v kompetenci prezidenta.

F1 by byla ráda, kdyby byla pravidla schválena ještě v červenci. Nové pohonné jednotky mají být levnější, jednodušší, používat uhlíkově neutrální palivo a také umožnit vstup dvou značek z koncernu Volkswagen. 

Audi a Porsche už začínají být lehce nervózní. Svůj vstup podmiňují obě značky schválením pravidel a rády by ho oznámily ještě před letní přestávkou a to ideálně v rámci některé z grand prix.

Důvodem tohoto spěchu je skutečnost, že automobilový průmysl je v současné době pod tlakem kvůli válce na Ukrajině a problémům s dodávkami. Obě značky chtějí rozjet projekty formule 1, dokud je ještě „dobrá nálada.“

Nebyl by to Toto Wolff, aby se neozval s komentářem. „Takové rozhodnutí není možné učinit v závislosti na pravidlech, protože ty se v našem oboru neustále mění,“ řekl Wolff, který připomenul, že současní výrobci udělali kvůli nováčkům velké ústupky. Těmi má být zrušení MGU-H, což je ale něco, co současným výrobcům rozhodně vadit nemusí a ve skutečnosti nevadí. Technologie se ukázala jako drahá, složitá a pro využití mimo F1 zcela zbytečná.

Začíná to však vypadat, že současní výrobci se těm novým snaží vstup do nejvíce osladit. Jedním z nedořešených témat je totiž počet hodin na testovacích stolicích. Současní výrobci ho chtějí opět snížit.

Podle Rosse Brawna je to zbytečné, když bude i vývoj pohonných jednotek omezen rozpočtovým stropem. Má však jít také o psychologický efekt. Audi chce od AVL koupit testovací stolice za desítky milionů euro. Správní firmě pak bude nutné tuto investici vysvětlit v kontextu toho, že kvůli omezením lze testovací stolice používat třeba jen hodinu denně.

Dalším problémem je materiál pístů. Ferrari, Mercedes a Renault v současnosti používají ocelové písty. Nováčci by dali přednost hliníkovým pístům, protože nemají zkušenosti s ocelí a výroba ocelových pístů na úrovni požadované ve formuli 1 je velmi nákladná.

Vyřešena byla alespoň otázka paliva. Uhlíkově neutrální palivo bude minimálně ze 75 % syntetické. Zbývajícíh až 25 % bude vyrobeno z klimaticky neutrálního biologického odpadku.

Doporučujeme

Články odjinud