F1 směřuje ke zvýšení rychlosti v boxech. Změna ale bude jiná, než se čekalo | Foto: Getty Images / Charles Coates

Foto: Getty Images / Charles Coates

F1 směřuje ke zvýšení rychlosti v boxech. Změna ale bude jiná, než se čekalo

Formule 1 diskutuje s FIA a týmy o tom, jak zvýšit počet zastávek v boxech. Cestou může být zvýšení rychlosti v boxech.

F1 chce zvýšit počet zastávek v boxech. Ve většině závodů jede většina startovního pole na jednu zastávku, což je problém zejména letos, kdy je obtížnější sledovat vůz před sebou kvůli špinavému vzduchu. V závodech se tak oproti kvalifikaci mění pořadí méně, než bychom si přáli.

Jednou z cest, jak potenciálně zvýšit počet zastávek, je měkčí výběr pneumatik. Měkčí pneumatiky jsme měli v Džiddě a budou také v Miami a v Imole, kde dokonce uvidíme poprvé novou a nejměkčí směs C6. Na další výběr ze strany Pirelli si musíme počkat, ale je zřejmé, že se touto cestou půjde i na mnoha dalších okruzích. 

Další možností je zkrácení doby, kterou jezdec zastávkou ztratí. Samotná výměna pneumatik zkrátit už nelze, ale lze zkrátit celkovou dobu v boxech – zvýšením rychlostního limitu v boxové uličce.

Web The Race před několika dny napsal, že F1 zvažuje zvýšení limitu z 80 km/h na 100 km/h. Doba strávená v boxech by se tím zkrátila o několik sekund.

Podle The Race ale po diskusích mezi FIA, F1 a týmy získala podporu jiná cesta. Limit 80 km/h je dán v pravidlech, ale pro konkrétní závod může být snížen – obvykle se tak děje na okruzích, kde je užší boxová ulička. Rychlostní limit je na nich snížen na 60 km/h.

Nově by mělo být toto snížení minimálně na některých okruzích zrušeno – za předpokladu, že budou přijata dodatečná opatření, která zajistí, že nebude ohrožena bezpečnost. Toho by se dalo dosáhnout změnou konfigurace jízdních pruhů v boxech nebo dokonce posunutím boxové zdi o kousek ven. 

Zatím není jasné, kterých okruhů by se tato změna týkala. Nižší rychlostí se jezdí v boxech například v Melbourne, Monaku, Zandvoortu nebo v Singapuru.

Například v Singapuru by zvýšení rychlosti z 60 km/h na 80 km/h zkrátilo čas v boxech z 29 sekund na přibližně 22 až 23 sekund.

FIA by navíc nemusela měnit pravidla. Ta totiž stanovují rychlostní limit na 80 km/h s tím, že ředitel závodu ho může na doporučení bezpečnostního delegáta změnit (snížit). 

Doporučujeme

Články odjinud