F1 směřuje k bodu za nejrychlejší kolo závodu. Dočkáme se už v Austrálii?

F1 směřuje k bodu za nejrychlejší kolo závodu. Dočkáme se už v Austrálii?

Formule 1 jednou za čas koketuje se změnami bodového systému. Některé návrhy však F1 neprospějí. Spíše naopak.

V některých sériích se udělují body za zisk pole position nebo nejrychlejší kolo závodu. Občas s těmito bodovými odměnami koketuje také F1.

Světová rada motorsportu schválila zavedení bodu za nejrychlejší kolo závodu. Pokud projde návrh Komisí F1, bude zaveden už v Austrálii. Podle dostupných informací by měl bod dostat pouze jezdec, který dokončí závod do 10. místa. Pokud zajede nejrychlejší kolo jezdec na 11. a horším místě, nebude bod udělen.

V některých sériích se boduje i pole position

Diskutovalo se také o bodech za pole position, ale to bylo zatím zamítnuto. Naštěstí!

V juniorských sériích mohou mít body za pole position určitý smysl. V ideálním případě by v těchto sériích měl vyniknout talent mladých jezdců, takže můžeme odměnit bodově jezdce, který je rychlý na jedno kolo.

Ve F1 závodí týmy s různými vozy. Královna motorsportu podléhá efektům dominance. V historii pamatujeme spoustu sezón, ve kterých většinu pole positions i vítězství získal jeden jezdec nebo tým. Body za pole position by tyto dominance jen posílily a jezdec by získal titul ještě dříve než dnes.

Body za nejrychlejší kolo

V případě bodů za nejrychlejší kolo je situace trochu složitější. V současné době se netankuje, takže vůz je na konci závodu nejlehčí a tedy nejrychlejší. Jezdec v té době už sice má trochu opotřebované pneumatiky, ale i tak to stačí na to, aby zajel nejrychlejší kolo závodu. Jezdci špičkových týmů nemají problém ho získat v posledním (posledních) kole, ale inženýři jim to častokrát zakazují. Nemá smysl riskovat nebo zvyšovat v té době už obvykle snížený výkon vozu a spotřebu paliva.

Bod za nejrychlejší kolo to může změnit. Ke konci závodu by se nám startovní pole mohlo rozdělit na dvě části. Jezdci špičkových týmů by měli dostatečný výkon (a lehké auto) na zajetí nejrychlejšího kola závodu. Jejich výkonnostní výhodu by však mohli přebít jezdci mimo bodované pozice, kteří by v předposledním kole zajeli do boxů pro nové měkké pneumatiky.

Tomuto cirkusu má zabránit právě část pravidla, která říká, že bod za nejrychlejší kolo závodu získá jen jezdec, který dokončí do 10. místa. Stejné to je ve F2.

Situace se tím však vyřeší jen částečně. Ve F2 jsou menší rozdíly mezi vozy a závody trvají kratší dobu. Ve F1 se nám ke konci závodu velmi často vytvoří velké rozestupy mezi jezdci.

Nemusíme chodit moc daleko. Čtvrtý Ricciardo měl v cíli loňské Grand Prix Abú Dhabí na Bottase náskok 32 sekund. Podobně to bylo v Mexiku mezi druhým Vettelem a třetím Räikkönenem.

Jezdec s velkým náskokem na soupeře by mohl ke konci závodu zajet do boxů pro nové pneumatiky a získat nejrychlejší kolo závodu.

Podobných rozestupů může být do 10. místa více. Proč by však některý z týmů ze středu pole zajížděl pro nové pneumatiky, když totéž udělá někdo z Mercedesu, Ferrari, Red Bullu a nejrychlejší kolo si vezme on? 

Jinými slovy platí, že nejrychlejší kolo závodu může velmi často brát ten, kdo bude mít pohodlný náskok na svého soupeře a v posledních kolech zajede pro nové pneumatiky. 

Některé týmy to může motivovat k tomu, aby si jezdec takový náskok ke konci závodu vybudoval.

Pokud žádný takový náskok (obvykle nad 25 s) nebude, dočkáme se v posledním kole „férovějšího“ souboje o nejrychlejší kolo. Je ale otázkou, zda to něčemu výrazně pomůže. Je to jen další pravidlo navíc, které musí občasný divák vstřebat. 

Jezdec by mohl získat v závodě nově až 26 bodů. Kalkulace ohledně vývoje šampionátu by se tím ke konci sezóny komplikovaly.

Raději více bodovaných pozic

Kromě extra bodů se diskutuje také o rozšíření bodovaných pozic. V minulosti jich bylo 6, pak 8 a dnes jich je 10. F1 diskutovala o možnosti rozšířit bodované pozice třeba až do 15. místa. Tohle už dává smysl. Souboj o 12., 13. místo by měl větší smysl a také by to bylo férovější pro šampionát. O konečných nižších pozicích totiž často rozhodují výsledky ze závodů s nestandardním průběhem. 

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud