F1 se změnila, prezentace vozů jsou minulostí

Postupně, plíživě a zdá se že definitivně se nám z formule 1 vytratila jeden z jejich dřívějších důležitých částí – prezentace nových vozů.

Někteří lidé říkají, že formule 1 není jen sport, ale také show. Jeden z klíčových prvků této části formule 1 ale postupně umřel. V letošním roce už definitivně nebudeme mít ani jednu skutečnou prezentaci nového vozu.

Ještě před několika lety týmy prezentovaly své vozy v továrně nebo si vybraly některé z lukrativních míst pro okázalé představení. Do jisté míry to bylo logické. Přesně taková je formule 1 – královna motorsportu, vrchol, velká show s velkými hvězdami.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prezentace McLarenu v roce 2011 v Berlíně.

Před pěti lety představil McLaren svůj vůz MP4-26 za podpory Vodafonu v německém hlavním městě.

S ohledem na současné dění si nelze nevzpomenout na Renault. V roce 2006 uspořádal obhájce titulu prezentaci v Monte Carlu. 

Časy se ale mění. Zákaz tabákové reklamy odvál velké sponzory. Ti současní už nemají tak dominantní postavění. Ron Dennis si dokonce myslí, že jeden titulární sponzor je přežitkem

Pokud už má tým velkého sponzora, na velké akce typu prezentace vozu nechce dát peníze. To je ale jen jeden z důvodů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prezentace Renaultu v roce 2006 v Monte Carlu.

Před pár lety se diskutovalo o možnosti, že by týmy prezentovaly své vozy současně – ušetřily by se tím peníze. Nakonec z toho ale sešlo.

Jsou zde i další důvody. Počet testovacích dní se zmenšuje. Týmy sice budou tvrdit, že chystají další balíčky, ale prvotní verze vozu je stále blíže tomu, s čím pak tým absolvuje i první závod. 

Až se v pondělí ráno vrátí k boxům nové Ferrari, Mercedes či Red Bull, seběhnou se okolo něj mechanici, kteří budou nový monopost chránit vlastním tělem i nejrůznějšími zábranami, aby novináři či konkurence nepořídila detailní fotografie. Dobře to demonstroval před pár lety Red Bull, který sice udělal prezentaci v továrně, ale tehdejší RB9 se nesměl fotografovat.

Kromě toho se rozšířil internet, sociální sítě. To jako na zavolanou vytvořilo platformu, prostřednictvím které mohou týmy představit nový vůz – levně a bezpečně.

Pokud má tým více peněz, ale současně ho nechce ukázat nebo ho ještě ani nemá hotový, využije ještě jednu novou formu propagace – ukáže jen zbarvení. Vloni se takto prezentovala v Mexiku Force India, letos Renault a také Red Bull.

Ti ostatní se omezí pouze na to, že v chladné pondělní ráno vytáhnou vůz před svou garáž. Po chvilce pózování pro dostatečně vzdálené novináře a rozeslání tiskové zprávy se nastartuje motor a může se hned vyrazit k prvním testovacím kilometrům. 

Foto: Getty Images / Joern Pollex, Andreas Rentz, Michael Steele

Diskuze (19) Další článek: Jak se Ricciardo udržuje fit?
15:15 | Podle Mercedesu Hamilton kvůli poškození předního křídla po kontaktech s Oconem a Verstappenem přišel o 0,4 s na kolo. Hamilton po těchto kontaktech zajel ve 47. z 50 kol nejrychlejší kolo závodu.
9:38 | Update o Fittipaldim po včerejší nehodě ve F2. Jeho bratr Pietro Fittipaldi uvedl: Má zlomeninu na pravé patě, ale naštěstí jsou věci mnohem lepší, než jsme všichni očekávali. Děkuji FIA, týmu a veškerému lékařskému personálu zde v Saúdské Arábii.
22:47 | Théo Pourchaire uveřejnil na twitteru, že je celkově v pořádku, ale neví, zda za týden pojede. Enzo Fittipaldi je podle něj zraněný.

GP Abú Dhabí 2021

Pátek 10. prosince 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 11. prosince 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 12. prosince 2021
Závod 14.00