F1 podle Ecclestona: Medaile, umělý déšť a nepřímý zákaz nebezpečných aktivit

Bernie Ecclestone se v rozhovoru před novou sezónou zamyslel nad tím, co by šlo ve formuli 1 zlepšit, aby byla zajímavější. Jeho nápady nejsou nejnovější, ale stojí za připomenutí.
F1 podle Ecclestona: Medaile, umělý déšť a nepřímý zákaz nebezpečných aktivit

Někteří jezdci se domnívají, že letošní novinky, především pak nastavitelná zadní křídla, zavádějí do závodů umělé prvky, které mají uspokojit pouze diváky. Řekl to například Sebastian Vettel. "Asi má pravdu," reagoval Ecclestone pro oficiální stránky formule 1. "Stewardi to budou velmi těžko kontrolovat, protože to okno pro jejich použití (sekundová ztráta na soupeře a posledních 600 metrů rovinky) je velmi malé."

"Mně se tento systém zdá celkem nebezpečný. Co když se to křídlo nevrátí před zatáčkou nahoru a jezdci bude scházet přítlak? To by mohlo vést k nehodám. Musíme to bedlivě sledovat."

Naskytla se tedy otázka, jak jinak by Ecclestone formuli 1 zatraktivnil. "Pořád mám stejný názor, mějme medaile místo bodů," odpověděl. "Jezdci chtějí vítězit, a ne závodit o druhé, třetí nebo čtvrté místo. Takže mějme systém, v kterém se počítá vítězství. Loni by to zafungovalo dobře."

"Vettel a Alonso by byli po posledním závodě vyrovnaní v počtu pěti zlatých medailí, stejně by měli i stříbrných a bronzových medailí. Vettel by šampionát vyhrál díky tomu, že měl víc čtvrtých míst... Tomu říkám thriller!"

Medaile se Ecclestone snaží do formule 1 protlačit dlouhodobě a před sezónou 2009 se mu to dokonce skoro podařilo, když je FIA zavedla do pravidel. Udělala to ale v rozporu s předepsanými procedurami, takže v platnosti nakonec zůstal bodový systém. Šéf formule 1 má ale ještě další nápad, jak tento sport vylepšit.

"Podívejte se, jak teď závody vypadají. Předjíždění je téměř nemožné, protože na suchu je jen jedna ideální a rychlá stopa, může za to pogumování trati. Když je mokro, vypadá to úplně jinak. Nejnapínavější závody jsou, když je mokro, takže přemýšlejme o vytvoření deště," řekl.

"Jsou závodní okruhy, které můžete uměle zavlažovat, a bylo by jednoduché takový systém zavést na mnoho tratích. Proč nenechat zapršet uprostřed závodu? Na 20 minut nebo během posledních deseti kol? Dvě minuty předtím by mohlo přijít upozornění. Napětí by bylo zajištěno a pro všechny by to bylo stejné."

Netradiční přístup by zvolil Ecclestone také k jezdcům. Zranění Marka Webbera či Roberta Kubici při mimozávodních aktivitách nejsou vítána a šéf formule 1 by je zarazil po svém. "Zakázat jisté aktivity by řešením nebylo, protože by to znamenalo, že musíte kontrolovat jejich volný čas," vysvětloval. "Mám jiný nápad, jak tuto situaci řešit."

"Vezměte si Kubicu. Mezi dvěma testy (F1) závodil v rallye a měl tu nehodu. Já bych mu řekl: ´Poslouchej, příští týden jedeš rallye, takže budeš asi moc unavený pro test ten následující víkend. Takže test odjede tvůj týmový kolega a záložní jezdec.´ Myslíte si, že by i tak chtěl jet rallye? Já ne."

Ecclestone ale žádný tým neřídí, takže si svůj přístup v praxi vyzkoušet nemůže. Kdyby si ovšem mohl ve formuli 1 libovolně vybrat, do čela které stáje by se postavil a koho by zaměstnal, zvolil by Ferrari a do vozů by posadil Sebastiana Vettela a Fernanda Alonsa. "Šéfa týmu bych dělal sám, protože neznám nikoho, kdo by tyto dva jezdce zvládl, hlavně když se o Alonsovi říká, že je to s ním těžké! Já tomu nevěřím, i když máme důkazy, že to s ním ostatní nezvládli," dodal Ecclestone s tím, že jako třetího pilota by si vzal buď Nica Hülkenberga nebo někoho, kdo by přinesl hodně peněz.

Diskuze (82) Další článek: O novém termínu GP Bahrajnu musí být rozhodnuto před začátkem sezóny
17:39 | Podle jezdců Mercedesu vydrží hypedměkké pneumatiky v závodě maximálně 7 kol.
14:13 | Žádný trest pro Maxe Verstappena za couvání z únikové zóny v první zatáčce.
23. května | Brendon Hartley je překvapen, že se mluví o jeho budoucnosti. Má prý smlouvu...
23. května | Po problémech ve Španělsku bude Ferrari v Monaku testovat starší zavěšení.
23. května | Aston Martin se v průběhu 9 měsíců rozhodne, zda vstoupí do F1 jako dodavatel motorů.

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10