Rallye není náročnější než F1.
V souvislosti s Robertem Kubicou se spustila i
debata nad tím, zda je náročnější formule 1 nebo rallye. Je to debata, která se
vede stejně tak dlouho, jak dlouho tyto dva sporty existují vedle sebe.
Rallye není náročnější než F1. A není to ani obráceně. Lidé
srovnávají nesrovnatelné. Je těžší fotbal nebo hokej?
Obhájci názoru, že rallye je těžší, argumentují zejména tím,
že jezdci v ní neznají trať pořádně předem, zatímco pilot F1 svůj okruh
umí prakticky nazpaměť. Pomiňme skutečnost, že navigátor svému pilotovi říká,
co přesně jej za další zatáčkou čeká. Pravdou je, že podmínky na trati se
neustále mění, nikdy si nejste na 100 % jistí, co vás čeká, ale to jsou
specifika rallye, pohybovat se v prostoru, který se před vámi může
naskytnout.
Piloti F1 oproti tomu musí jezdit ve velkých rychlostech při
obrovských přetíženích (zejména při brzdění) bez nadsázky s chirurgickou přesností.
Je-li potenciál auta v kombinaci s nastavením, vlastnostmi povrchu a
pneumatikami dobrý na konkrétní čas, pilot kolo co kolo musí takového času s rozptylem
0,1 až 0,15 sekundy dosahovat. Je-li to přes dvě desetiny, už je nekonzistentní.
Je to jako velmi rychlý běh po laně. Pravda, není to na pohled tak atraktivní
jako jízda s vozem rallye, ale to šachy nakonec také nejsou.
Ten významný rozdíl není v náročnosti, byť si troufnu
říci, že řízení monopostu F1 je náročnější než řízení vozu WRC, už zkrátka
proto, že je podstatně komplexnější. Závody rallye jsou ale nepoměrně
nebezpečnější. A v tom spočívá ten hlavní rozdíl.
Případy Ralfa Schumachera nebo Felipeho Massy z nedávných
let ukázaly, že F1 je nadále nebezpečným sportem, ale zdaleka ne tak, jako
například hokej nebo fotbal. A v rallye skutečně stačí udělat menší chybu
a velmi snadno mohou umřít lidé. Že F1 dokázala s bezpečností dojít tak
daleko, že již téměř dvacet let nikdo nezahynul, z ní nedělá jednodušší
sport. Rallye by dokázala být podobně bezpečná, ale pak už by to nebyla rallye,
kdyby se závodníci neproháněli pár decimetrů od stromů v rychlosti 200
km/h, nebo po úzké silnici, na které je od rokle hluboké desítky metrů dělí jen
svodidlo. To svodidlo, které o minulém víkendu málem zabilo Roberta Kubicu.
Přesto, anebo možná právě pro svou výraznější nebezpečnost a
hladiny adrenalinu s tím spojenými, je volba bez váhání naprosto jasná:
dostat na výběr mezi svezením ve dvousedadlové formuli 1, nebo coby pasažér ve
voze rallye, jednoznačně volím rallye. Už jen proto, že bych se v tom autě
nejspíš podělal strachy!