F1 nebo rallye?

Rallye není náročnější než F1.
F1 nebo rallye?

V souvislosti s Robertem Kubicou se spustila i debata nad tím, zda je náročnější formule 1 nebo rallye. Je to debata, která se vede stejně tak dlouho, jak dlouho tyto dva sporty existují vedle sebe.

Rallye není náročnější než F1. A není to ani obráceně. Lidé srovnávají nesrovnatelné. Je těžší fotbal nebo hokej?

Obhájci názoru, že rallye je těžší, argumentují zejména tím, že jezdci v ní neznají trať pořádně předem, zatímco pilot F1 svůj okruh umí prakticky nazpaměť. Pomiňme skutečnost, že navigátor svému pilotovi říká, co přesně jej za další zatáčkou čeká. Pravdou je, že podmínky na trati se neustále mění, nikdy si nejste na 100 % jistí, co vás čeká, ale to jsou specifika rallye, pohybovat se v prostoru, který se před vámi může naskytnout.

Piloti F1 oproti tomu musí jezdit ve velkých rychlostech při obrovských přetíženích (zejména při brzdění) bez nadsázky s chirurgickou přesností. Je-li potenciál auta v kombinaci s nastavením, vlastnostmi povrchu a pneumatikami dobrý na konkrétní čas, pilot kolo co kolo musí takového času s rozptylem 0,1 až 0,15 sekundy dosahovat. Je-li to přes dvě desetiny, už je nekonzistentní. Je to jako velmi rychlý běh po laně. Pravda, není to na pohled tak atraktivní jako jízda s vozem rallye, ale to šachy nakonec také nejsou.

Ten významný rozdíl není v náročnosti, byť si troufnu říci, že řízení monopostu F1 je náročnější než řízení vozu WRC, už zkrátka proto, že je podstatně komplexnější. Závody rallye jsou ale nepoměrně nebezpečnější. A v tom spočívá ten hlavní rozdíl.

Případy Ralfa Schumachera nebo Felipeho Massy z nedávných let ukázaly, že F1 je nadále nebezpečným sportem, ale zdaleka ne tak, jako například hokej nebo fotbal. A v rallye skutečně stačí udělat menší chybu a velmi snadno mohou umřít lidé. Že F1 dokázala s bezpečností dojít tak daleko, že již téměř dvacet let nikdo nezahynul, z ní nedělá jednodušší sport. Rallye by dokázala být podobně bezpečná, ale pak už by to nebyla rallye, kdyby se závodníci neproháněli pár decimetrů od stromů v rychlosti 200 km/h, nebo po úzké silnici, na které je od rokle hluboké desítky metrů dělí jen svodidlo. To svodidlo, které o minulém víkendu málem zabilo Roberta Kubicu.

Přesto, anebo možná právě pro svou výraznější nebezpečnost a hladiny adrenalinu s tím spojenými, je volba bez váhání naprosto jasná: dostat na výběr mezi svezením ve dvousedadlové formuli 1, nebo coby pasažér ve voze rallye, jednoznačně volím rallye. Už jen proto, že bych se v tom autě nejspíš podělal strachy!

Diskuze (20) Další článek: Aktér singapurského podvodu Pat Symonds se vrátil do formule 1
9:43 | Kimi Räikkönen dnes slaví 39. narozeniny...
16. října | Pascal Wehrlein bude jezdit ve formuli E, takže do Toro Rosso zdá se nepůjde...
15. října | Latifi se sveze s vozem Force Indie v prvních trénincích v Austinu, Mexiku a Brazílii.
15. října | Heineken se stane partnerem formule E

GP USA 2018

Pátek 19. října 2018
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 20. října 2018
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 21. října 2018
Závod 20.10