F1 má zrychlit, jak toho dosáhne?

F1 má zrychlit, jak toho dosáhne?

Strategická skupina ve čtvrtek odsouhlasila změny pro roky 2016 a 2017. Do formule 1 se má vrátit tankování a vozy mají zrychlit až o 6 sekund.

David Coulthard jen pár dní před setkáním Strategické skupiny ve svém sloupku prohlásil, že aktuální F1 by měla být vždy tou nejrychlejší v historii. Některé názory sice zní v tom duchu, že rozdíl 3,4 sekund divák na okruhu natož v televizi nepozná, ale Coulthard a mnozí další směřují někam trochu jinam.

Pokud budou jezdci jezdit na limitu, bude těžké vůz řídit a po závodě budou úplně zničení, bude mít F1 opět ten pověstný „wow efekt“ a punc královny motorsportu. Z jezdců se to přenese na všechny ostatní.

Od roku 2016 mají mít týmy možnost si zvolit, jaké dvě sady pneumatik chtějí pro daný závod. O rok později mají přijít agresivněji vypadající vozy, které mají být rychlejší až o 6 sekund, hlučnější a také se má vrátit tankování.

Změna pravidel ještě není schválena a i když se tak nakonec v létě letošního roku stane, může se samozřejmě kdykoliv cokoliv změnit. Zejména znovuzavedení tankování je závislé na dalších analýzách a zhatit ho mohou vysoké náklady.

Změny, na kterých se Strategická skupina dohodla, kritizuje například Giancarlo Minardi ve svém článku tante parole, pochi fatti – tedy volně přeloženo spousta slov, žádné činy. Tankování podle něj bylo jednou zrušeno a to kvůli bezpečnosti a úsporám. Zavádět ho znovu v době, kdy některé týmy sotva přežívají, je prý nesmysl. Minardi kritizuje také volný výběr pneumatik. Zejména menší týmy podle Itala sáhnou po měkčích sadách, což povede k podivným závodům a bude to nebezpečné.

Zrychlujeme

Zavedení tankování přinese samo o sobě jisté zrychlení. Neznáme zatím podrobnosti, ale pokud by měl vůz na startu asi 30 kg paliva (limit zůstane 100 kg na závod), pak úspora 70 kg přinese asi 2 sekundy na kolo. Samozřejmě okruh od okruhu.

Tankování bude mít ještě jeden efekt. Méně paliva a tedy lehčí vůz znamená menší zatížení pneumatik, což by mělo jezdcům umožnit na ně více tlačit.

Vozy mají být lehčí o 30 až 50 kg. Toho se má dosáhnout zejména v oblasti mechanických částí – převodovka, elektronika apod.

Z 8 převodů máme mít 6, což podle BBC přinese vyšší otáčky (z 11 tisíc na 15 tisíc za minutu), sníží hmotnost a zvýší hluk. Lepšího zvuku se má dosáhnout i jinak, zřejmě úpravou výfuků.

Vozy mají být agresivnější. Měly by být širší, zadní pneumatiky budou širší (z 360 na 420 mm), což povede k vyšší přilnavosti a tedy dalšímu zrychlení. Podrobnosti o nové aerodynamice se ještě doladí.

V oblasti motorů došlo k postupné kapitulaci. Nejdříve se psalo o zela nových motorech s jednotným KERSem, biturbem apod. Byl to zejména Ecclestone, který požadoval dosažení výkonu 1000 koní. Nakonec se nebude alespoň prozatím měnit vůbec nic. Výkonu 1000 koní bychom se ale mohli tak jako tak dočkat přirozených vývojem současných pohonných jednotek.

Foto: Getty Images / Clive Mason

Doporučujeme

Články odjinud