F1, FIA a Extreme H založí společnou pracovní skupinu pro vodík | Foto: Extreme E

Foto: Extreme E

F1, FIA a Extreme H založí společnou pracovní skupinu pro vodík

Nová pracovní skupina má zkoumat možnosti využití vodíku ve světě motorsportu.

Už tři sezóny má za sebou série Extreme E. Jedná se o šampionát elektrických terénních aut, které závodí v odlehlých částech světa. Všechny závodní lokality jsou vybírány tak, aby zvyšovaly povědomí o některých aspektech změny klimatu. 

V posádce vozu jsou vždy muž a žena. Vloni vyhrál šampionát Sébastien Loeb, kterého asi není potřeba představovat, v posádce se španělskou účastnicí Dakaru Cristinou Gutiérrez.

Přestože se jedná o zcela odlišný druh motorsportu, mezi Extreme a F1 jsou velmi významné vazby. Všechny tři dosavadní šampionáty vyhrály týmy, které založili jezdci formule 1. Nejúspěšnější je zatím tým RXR (Rosberg X Racing) Nica Rosberga, který vyhrál dvakrát. Jednou pak vyhrál tým X44 Lewise Hamiltona, se kterým uspěl zmíněný Sébastien Loeb.

X44_car_outside_Prodrive_Banbury.jpg
Vůz Extreme E týmu X44. 
Foto: Ben sayer, CC BY-SA 4.0

Vazeb je ale více. Svůj tým má také McLaren nebo Jenson Button. Letos se pak dvou závodů zúčastnil Heikki Kovalainen.

V příštím roce čeká Extreme E poslední sezóna. Od roku 2025 se totiž „E“ změní na „H“. Série přejde od elektrického pohonu k vodíkovému.

Společná pracovní skupina

Extreme E dnes oznámila, že společně s F1 a FIA založila společnou technickou pracovní skupinu pro vodík.

Za Extreme E bude ve skupině technický šéf série Mark Grain. F1 zastoupí Pat Symonds (technický ředitel F1) a FIA Nikolas Tombazis (ředitel FIA pro monoposty).

Všichni tři „spojí své společné odborné znalosti ve strategické alianci“, která má „vyhodnotit vývoj a potenciální aplikace vodíku v rámci motorsportu a širší mobility.“

„Cílem pracovní skupiny pro vodík je sledovat pokrok a vývoj vodíkové technologie – a to jak palivových článků a bateriových systémů, které budou použity v první generaci závodních vozů Extreme H, tak i vodíkové technologie v rámci infrastruktury na závodišti, přepravy, nabíjení, skladování a řízení a jejich bezpečnostních dopadů,“ uvádí tisková zpráva.

„Náš sport má tradici v zavádění nových technologií do povědomí veřejnosti v neuvěřitelně krátkém čase,“ řekl Pat Symonds. 

„Dosahujeme toho tím, že jsme otevření všem řešením a využíváme mezioborové inženýrství. Vzhledem k tomu, že zmírňování klimatických změn je v popředí zájmu všech, jsme odhodláni podporovat udržitelnost, a proto musíme zkoumat všechny oblasti dekarbonizace sektoru mobility. To musí zahrnovat udržitelná kapalná uhlovodíková paliva, elektrifikaci a vodík. Tato pracovní skupina umožňuje spolupráci, která nám umožní získat zkušenosti z první ruky a přispět k pochopení a rozvoji mnoha aspektů vodíkového pohonu, který bude Extreme H využívat.“

Doporučujeme

Články odjinud