F1 dnes bude opět jednat o zákazu zahřívacích dek

Je to téma, o kterém formule 1 nediskutuje poprvé. Podaří se ho tentokrát prosadit?
Foto: Getty Images / Mark Thompson
F1 dnes bude opět jednat o zákazu zahřívacích dek | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Formule 1 v minulosti několikrát jednala o zrušení zahřívacích dek. Je to hodně kontroverzní téma, na kterém se týmy obvykle neshodnou (i když na čem se shodnou, že?).

Zrušení dek by snížilo náklady. Každý tým utratí za kompletní sadu 40 dek přibližně 280 000 eur. Vydrží dva roky, než je nutné je vyměnit. 

S příchodem 18palcových pneumatik mělo přijít i zrušení zahřívacích dek, ale formule 1 zařadila zpátečku a deky ponechala i pro začátek nové éry.

Dnes v Londýně zasedne Komise F1 a podle Auto Motor und Sport bude téma zrušení dek opět na stole.

Zejména velké týmy se obávají se, že budou obrovské problémy se zahříváním pneumatik. Pro některé je to obtížné i s elektrickými dekami. Zejména na tratích, kde trvá více než jedno kolo, než se pneumatiky zahřejí. Nízkoprofilové 18palcové pneumatiky se navíc chovají jinak. 

Pirelli varuje, že příliš studené pneumatiky se mohou snadno zničit již v počátečních fázích. Ve formuli 2 k tomu nedošlo, „ale síly jsou tam mnohem menší než ve formuli 1,“ připomíná sportovní ředitel Pirelli Mario Isola.

Pro zrušení jsou především malé týmy, u kterých jde samozřejmě o otázku nákladů. Pro obavy velkých týmů a Pirelli nemají příliš velké pochopení. Podle nich v kvalifikaci čekají vozy na konci boxové uličky někdy i minuty, aby získaly dobrou pozici na trati. Pneumatik se během tohoto čekání ochladí a nic hrozného se pak nestane.

F1 nabízí kompromis. Od příštího roku má být povoleno jen 20 místo 40 zahřívacích dek na tým. Nezahřívaly by se pneumatiky do mokra a přechodných podmínek.

U slicků by došlo k postupnému konci dek. V současné době je povoleno zahřátí pneumatik na 90 stupňů Celsia. V roce 2022 bude povoleno pouze 70 stupňů a o rok později 50 stupňů. Od roku 2024 by byly deky zrušeny úplně.

Další článek: Ferrari, nebo McLaren? Souboj o třetí místo pokračuje, Ferrari může pomoci lepší motor

Témata článku: