Formule 1 chce mít v roce 2026 na startovním roštu lehčí vozy. Pomoci k tomu má také lehčí svatozář.
Někteří noví fanoušci formule 1 nikdy nezažili vozy F1 bez svatozáře. Zavedena byla v roce 2018. Od té doby několikrát prokázala svou důležitost a kritika postupně opadla.
Svatozář je jedním z bezpečnostních prvků, které byly v uplynulých letech zavedeny nebo spíše posíleny. Je to jedna z oblastí, která vedla k postupnému zvýšení minimální hmotnosti na dnešních 798 kg.
V roce 2026 přijdou nové pohonné jednotky a nové vozy a FIA chce v oblasti hmotnosti zařadit zpátečku. Šéf komise pro monoposty Nikolas Tombazis vloni řekl, že hmotnost vozu se má snížit o 40 až 50 kg. Uvidíme, jaká bude realita. Úspěch by byl i snížení o 20 kg.
Jak toho dosáhnout? Vozy mají být menší. Rozvor se má zmenšit z 3600 na 3400 mm, šířka vozu z 2000 na 1900 mm.
Diskutovalo se také o zmenšení pneumatik z 18palcových na 16palcové. Z toho ale nakonec zřejmě sešlo.
Nová svatozář
Podle Motorsport.com má ke snížení hmotnosti přispět také svatozář. Její hmotnost je dnes 7 kg. Nově to má být až o 1 kg méně. FIA už vypsala výběrové řízení na dodavatele nové svatozáře ze slitiny titanu.