F1 chce od roku 2021 změnit formát víkendu. Na stole je podrobný plán

F1 chce od roku 2021 změnit formát víkendu. Na stole je podrobný plán

O změně formátu závodního víkendu se spekuluje už delší dobu. Zvažoval se kvalifikační závod, zrušení tréninku a další změny. Nyní je na stole konkrétní návrh.

Podle Auto Motor und Sport představila FIA v Kanadě týmům konkrétní plán podoby závodního víkendu od sezóny 2021.

Zatím k poslední změně došlo vloni, kdy se posunul začátek všech relací o hodinu a start závodu ještě navíc o deset minut. Neplatí to pro všechny závody, ale zejména pro ty evropské. Od roku 2021 dojde zřejmě k větším změnám.

Víkend bude mít tři dny

Dnes je praxe taková, že ve čtvrtek dochází k technickým přejímkám vozů a jezdci mají mediální povinnosti. Nově bude víkend kompaktnější a kratší, což umožní přidat další závody.

Vše začne v pátek. Dopoledne budou tiskové konference a technické přejímky. Odpoledne proběhnou dva tréninky.

První trénink by měl v Evropě začít ve 13:00, ten druhý v 17:00. Délka obou tréninků bude jako dosud 1,5 hodiny. Pro televize to může být dobrá zpráva. Mnohem více fanoušků může trénink sledovat doma poté, co se vrátí z práce.

Kromě toho budou větší omezení v tom, co mohou týmy během víkendu na vozech měnit. Nebude to platit od kvalifikace, ale už od pátečních tréninků. Pokud bude jezdec bourat, budou muset být díly nahrazeny stejnou specifikací. 

V prvním tréninku týmy obvykle testují nové díly. To bude možné i v novém formátu, ale půjde skutečně jen test. V sobotu a v neděli budou muset týmy tyto testovací díly demontovat. Jezdec bude muset jezdit s vozem, který prošel v pátek ráno přejímkou. 

Pravidla 

Změna formátu závodního víkendu je pouze třešinkou na obřím dortu s 21 svíčkami. Od roku 2021 nás čeká mnohem více změn. Návrh už týmy dostaly. Ve čtvrtek se diskutuje o sportovních i technických pravidlech. 

Doladění pravidel je stále možné. Několik výhrad se už dokonce objevilo. V novém režimu Parc Fermé se například nesmí na křídlo přidělat ani Gurneyho klapka, pokud křídlo s klapkou neprošlo přejímkou, což se inženýrům nelíbí.

Hotovo má být do 14. června. Poté bude Světová rada motorsportu pravidla oficiálně schvalovat. Pro případné změny bude čas i poté. Ale jen do konce června. Pak už musí být pro jednomyslná shoda.

Foto: Getty Images / Charles Coates

Doporučujeme

Články odjinud