F1 a FIA mají hotovo: Rozpočtový strop a v tunelu podle výsledků

F1 a FIA mají hotovo: Rozpočtový strop a v tunelu podle výsledků

FIA a F1 dokončily práci na souboru opatření, která mají snížit rozdíly mezi týmy a zmírnit dopady současné krize na královnu motorsportu.

Ross Brawn už prozradil, že rozpočtový strop (do kterého se ale některé výdaje nepočítají) bude v příštím roce 145 milionů dolarů. BBC přináší informace o dalších opatřeních.

Návrh je součástí změn zaměřených na řešení finančního dopadu koronaviru v dopise týmům od výkonného ředitele F1 Rosse Brawna. Týmy nyní situaci posoudí a následně se uvidí, zda je potřeba schůzky šéfů týmů s vedením F1 a Jeanem Todtem, nebo zda se bude rovnou rychle a jednoduše hlasovat.

Rozpočtový strop sice začne na 145 milionech, ale ďábel je ukrytý v detailu. V roce 2022 totiž klesne na 140 milionů a v letech 2023 až 2025 na 135 milionů.

Je ovšem otázka, zda půjde o skutečnou hodnotu, protože v  pravidlech je uvedeno, že se strop zvýší, nebo sníží s ohledem na počet závodů – o 1 milion na závod.

V příštím roce tak sice bude strop 145 milionů dolarů, ale pokud bude jen 20 závodů, bude to 144 milionů, pokud jich bude 22, tak to bude 146 milionů apod. 

Ferrari a Red Bull si stěžovaly, že velké týmy vyvíjí díly, které pak kupují menší týmy, ale náklady na vývoj nesou ty velké. To má být vyřešeno tzv. pomyslnou hodnotou, která umožní část nákladu odečíst a nezapočítat je do rozpočtového stropu.

V tunelu podle výsledků

Už pár let platí různá omezení při vývoji v aerodynamickém tunelu. Týmy ho nemohou mít zapnutý 24 hodin denně a 7 dní v týdnů. Omezení času se postupně zpřísňovalo, ale až dosud bylo vždy stejné pro všechny. To se má nyní změnit. Bude stanovena referenční hodnota času v aerodynamickém tunelu. Tři nejlepší týmy v šampionátu budou moci využít jen 70 % referenční hodnoty, čtvrtý tým 80 %. Každý další tým dostane o 5 % více. Konkrétně tedy:

  1. 70 %
  2. 70 %
  3. 70 %
  4. 80 %
  5. 85 %
  6. 90 %
  7. 95 %
  8. 100 %
  9. 105 %
  10. 110 %

Pokud by pravidlo platilo už vloni, měl by Williams o 40 % více času v aerodynamickém tunelu než Mercedes, Ferrari a Red Bull.

Světová rada motorsportu nedávno schválila, že ke změnám pravidel je nutná nadpoloviční většina. Pravděpodobnost, že změny projdou, je tak relativně velká.

Ze stolu ještě zcela nespadl návrh na speciální strop pro vývoj motorů, který navrhuje Mercedes.

Foto: Getty Images / Dan Istitene

Doporučujeme

Články odjinud