Exodus z formule E! Odchází BMW i Audi, které plánuje návrat do Le Mans

První velké potíže s odlivem továrních týmů zažívá elektrický šampionát formule E. Po nadcházející sezoně ze startovního roštu zmizí BMW i Audi.
Foto: ABB Formula E
Exodus z formule E! Odchází BMW i Audi, které plánuje návrat do Le Mans | Foto: ABB Formula E

Do sezony 2021, kdy bude mít formule E poprvé status mistrovství světa, zasáhne celkem deset továrních stájí. Jenomže pro dvě z nich to bude sezona poslední.

Jako první odpálilo bombu Audi. Německá automobilka v pondělí oznámila, že po roce 2021 šampionát elektrických formulí opustí. Závodní oddělení Audi Sport mění svoji strategii v motorsportu a nově se chce zaměřit na rally Dakar. Fanoušky však především potěšily plány na návrat Audi do Le Mans.

Audi se ze scény Le Mans stáhlo po sezoně 2016, kdy ukončilo program s prototypy LMP 1 ve vytrvalostním mistrovství světa FIA WEC. Značka z Ingolstadtu se chce na okruh La Sarthe vrátit v roce 2023 s prototypem nově vznikající třídy LMDh, která bude společná pro WEC i pro IMSA WSC.

Video: Škoda, že není v F1! Audi představilo povedený design vozu pro formuli E

Video: Škoda, že není v F1! Audi představilo povedený design vozu pro formuli E

„Intenzivně se připravujeme na vstup do nové třídy sportovních vozů LMDh. Budeme se moci účastnit čtyřiadvacetihodinovek v Daytoně i v Le Mans,“ uvedl pro web sportscar365.com Julius Seebach, který nahrazuje Dietera Gasse ve vedení divize Audi Sport.

Audi je v Le Mans historicky druhou nejúspěšnější značkou, na svém kontě má celkem 13 vítězství v absolutním pořadí. Víckrát zvítězilo pouze Porsche, které slavný závod ovládlo devatenáctkrát.

„Nejdůležitější zprávou pro naše fanoušky je to, že motorsport bude i nadále hrát klíčovou roli v naší strategii,“ ujistil Seebach o pokračování Audi na závodní scéně během týdne, ve kterém mateřský Volkswagen oznámil ukončení svých veškerých aktivit na poli motorsportu.

Le Mans v režii Audi, bývalý jezdec F1 Davidson se zranil

Le Mans v režii Audi, bývalý jezdec F1 Davidson se zranil

Kromě návratu do Le Mans chystá Audi druhý projekt, ve kterém zužitkuje své zkušenosti s elektromobilitou z formule E. V roce 2022 by měl na slavné rally Dakar startovat závodní speciál se čtyřmi propojenými kruhy ve znaku, který pojede čistě na elektrický pohon.

Loučí se i BMW

V úterý za volantem BMW ovládl Maximilian Günther předsezonní testy formule E ve Valencii, o den později bavorská automobilka ohlásila odchod z elektrického seriálu. Stejně jako v případě Audi dojde ke stažení po sezoně 2021.

„Naše cesta formulí E dosáhla svého vrcholu. Po sedmi úspěšných letech ukončí BMW svoji angažovanost v šampionátu po skončení sezony,“ stojí mimo jiné v oficiálním prohlášení značky.

V testech formule E byl nejrychlejší Günther s vozem BMW

V testech formule E byl nejrychlejší Günther s vozem BMW

BMW Group prý maximálně vyčerpala příležitosti, které nabízela platforma seriálu. O dalších plánech BMW Motorsport zatím nepadlo ani slovo, uvnitř bavorské tovární stáje však zjevně dochází ke změně strategie.

Podle Wolffa musí formule E reagovat

Na odchod Audi a BMW reagoval i šéf tovární stáje Mercedes Toto Wolff. Stříbrné šípy mají své zastoupení ve formuli E a ze šampionátu v tuto chvíli odejít neplánují.

„Formule E musí tuto situaci pochopit. Potřebujeme urychlit diskuze o rozpočtovém stropu, abychom zajistili větší finanční udržitelnost,“ myslí si Wolff.

Vandoorne s Mercedesem ovládl poslední závod sezony formule E, Massa opouští Venturi

Vandoorne s Mercedesem ovládl poslední závod sezony formule E, Massa opouští Venturi

„Je nutné se zabývat přerozdělováním financí. Musíme také mluvit o stabilním vývoji pravidel. Tohle vše teď leží na stole a je to důležité pro nás všechny.“

„Odchod Audi a BMW musíme brát jako něco, z čeho je nutné se poučit. Celá série má nyní příležitost zlepšit se něco a vzít si něco z této situace,“ myslí si Wolff.

Další článek: Již potvrzený jezdec Haasu Mazepin nemá super licenci. Steiner věří, že to dopadne dobře

10:02 | Ferrari pokračuje v testech s vozem SF71H ve Fioranu. Sainze dnes vystřídal Mick Schumacher.
21. dubna | A testuje i Ferrari ve Fioranu... se starším vozem a normálními pneumatikami. Za volantem Sainz. V poslední době Ferrari testuje poměrně hodně. Oficiálně to vysvětleno nebylo (nebo o tom nevíme), ale může to souviset se spouštěním a potřebným laděním nového simulátoru.
21. dubna | Dnes také pokračují testy 18palcových pneumatik v Imole. Za volantem mercedesu je Valtteri Bottas.
21. dubna | V Barceloně začaly testy F3

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink Bottas (1:16.564)
2. trénink Bottas (1:15:551)
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink Verstappen (1:14.958)
Kvalifikace Hamilton (1:14.411)
Neděle 18. dubna 2021
Závod Verstappen