Exkluzivně: Za nehodu v Turecku může Red Bull

"O tom, že Velkou cenu Turecka má vyhrát Vettel, rozhodli Christian Horner a Helmut Marko, pravá ruka majitele Red Bullu, Dietricha Mateschitze."

Takové aféry máme upřímně škodolibě rádi. Emoce vládnou ještě několik dní poté a o sport je enormní zájem i mezi těmi, kteří jej běžně nesledují. Slovy klasika: „Negativní reklama je stále reklama.“

Uznávám, že možná jen málokdo ocení výjimečnost závodu F1 o uplynulém víkendu. Modří už vědí, jak je těžké dosáhnout toho, aby jely dvě formule 1 za sebou déle než pět kol, než si zničí přední pneumatiky. Ale tady jely formule McLarenu a Red Bullu ve zběsilém tempu a v těsném závěsu téměř po 40 kol! Ano, žádné dramatické souboje kolo na kolo, ale jak říkají někteří mí kolegové, fotbal může být krásný, i když v něm padne jen jeden gól.

Řekněte sami: není paráda, když si nemůžete od televize odběhnout do kuchyně, protože se může cokoli stát každou vteřinou? A také že stalo…

Tento materiál nebude vůbec rozebírat míru zavinění toho kterého jezdce při kolizi ve 40. kole. To (škodolibě) necháme na fanoušcích a čtenářích, ať se obrazně řečeno pobijí mezi sebou. Shodneme se nejspíš v tom, že incident se dá posuzovat podle jiného metru, odehraje-li se mezi Red Bullem a McLarenem, a jinak, odehraje-li se mezi dvěma jezdci stejného týmu. Tak jednoduché to ale není…

Pravdou také je, že v sobotní kvalifikaci zradila Sebastiana Vettela technika. Porucha stabilizátoru nápravy učinila auto téměř neřiditelné. Ještě na druhém mezičase měl Vettel náskok přes čtyři desetiny sekundy na Webbera. Měl mít s přehledem pole position. Ale již potřetí to byl Webberův den.

V letošních závodech F1 se netankuje. Je proto potřeba naplánovat palivo až do konce. Nefunguje to ale tak, že se spočítá spotřeba, vynásobí vzdáleností a z toho vzejde potřebné množství paliva. Je potřeba šetřit kde se dá. A tak se také vychází z toho, že po prvních (a jediných) zastávkách je většinou již rozhodnuto. V takových chvílích se motor přepne na menší spotřebu (jiná úroveň mixu) a dojede se do cíle.

Ale v Turecku se „řezaly“ mclareny a red bully nekonečně dlouho. Což mělo za následek nevyhnutelné: ještě chvíli a nevyjde palivo do cíle. Bylo tedy jasné, že musí přijít doba, kdy je potřeba přepnout na konfiguraci menší spotřeby, mclareny nemclareny. Nehledě na to, že ty měly stejné potíže. A ta doba přišla pro Marka Webbera ve 38. kole.

Co víme, je, že Mark Webber na režim nižší spotřeby přepnul sám. Bez pokynu z boxové zídky. Nevíme však proč tak učinil sám. Co ale víme, že Vettel v jízdě za jiným autem ušetřil nějaký ten litr paliva. Ocitl se tak v situaci, kdy mohl jet s maximálním výkonem o něco déle než Webber. V Red Bullu přitom platí pravidlo, že po posledních pitstopech se (s výjimkou nestandardních situací) jezdci týmu NEPŘEDJÍŽDÍ.

Webber zpomalil v důsledku úspornějšího režimu o dvě až tři desetiny na kolo. Tempo závodu bylo nadále zběsilé a Vettel dostal informaci, že Webber má přepnuto na úspornější režim a že Vettela čeká brzy to samé. Tato komunikace proběhla celým týmem až k Webberovu závodnímu inženýrovi. Tam ale zůstala. Jeho závodní inženýr Ciaro Pilbeam už ji svému jezdci nepředal…

Naprosto ideální situace pro ty, kteří potřebují dostat Vettela před Webbera. Vettel má maximální výkon a informaci, že Webber již jede úsporně. Webber má přepnuto na úsporný režim. Neví ale, jak je na tom Vettel. Ale ví, že po posledních pitstopech se nepředjíždí.

Přichází útok. Vettel očekává, že jej Webber pustí, protože tak jsou karty hozeny. Z Webberovy strany ale situace naprosto nečekaná…

O tom, že Velkou cenu Turecka má vyhrát Vettel, rozhodli Christian Horner a Helmut Marko, pravá ruka majitele Red Bullu, Dietricha Mateschitze. Jen to nějak zapomněli říci Webberovi. Ze kterého tímto udělali totálního hlupáka.

Že je Red Bull tým točící se kolem Vettela, je věc známá. Že Red Bull (má-li získat titul) chce za mistra světa Vettela spíše než Webbera, také. Ale v situaci, kdy Mark Webber jezdí v životní formě a s Vettelem má naprosto shodný počet bodů, je to věc jen těžko pochopitelná.

„U Ferrari nebo McLarenu by mě to nepřekvapilo. Ale u Red Bullu? Normálně mě připravili o iluze,“ řekl F1sports jeden z insiderů formule 1.

Vettel je německý pilot, což má k rakouskému majiteli firmy blíže, než Austrálie (nemyšleno geograficky). A hlavně s týmem vyrůstal. Poškozené šasi do Velké ceny Monaka a nefunkční stabilizátor nápravy v Turecku potřeboval Red Bull Vettelovi nějak kompenzovat. A vítězství v Istanbulu mělo být přesně takovou kompenzací.

I kdybychom se ale cynicky smířili s tím, že tým má přes zákaz týmové režie právo vybrat si týmovou jedničku, způsob, jakým „manévr“ provedl, a hlavně jak jej bezprostředně po závodě komentoval veřejnosti, je pro marketingově jinak perfektní Red Bull naprosto amatérský.

Helmut Marko se ani netajil svou antipatií vůči Webberovi. Garáž opustil ještě před cílem závodu, kdy JEHO pilot jel na třetím místě. A hned po závodě bez podrobnější analýzy vykřikoval do světa, že za nehodu může jednoznačně Webber.

Red Bull se konsolidoval až v úterý, kdy začala masáž sérií PR lží. Tým se navenek sjednotil a přiznal, že coby týmoví kolegové nesou na nehodě shodný podíl viny.

„Tento pohled sdílí také doktor Marko,“ říká oficiální zpráva, což jinými slovy znamená, že příště bude doktor Marko mlčet, dokud se tým nedohodne na tom, jak takovou katastrofu komunikovat veřejnosti.

Red Bull chtěl, aby byl Vettel tím lepším pilotem. Jen to neumí zařídit. Měl by se zeptat současného šéfa FIA Jeana Todta, jak na to. Red Bull by si měl uvědomit, že tímto způsobem naprosto potupně uráží Marka Webbera v době, kdy podává životní výkony.

Takhle Vettel ten titul nakonec možná vyhraje. Ve světle výše popsaných událostí ale nebude mít patřičný lesk.

Doporučujeme

Články odjinud