Exkluzivně: vozy Red Bullu nejsou v rozporu s pravidly, tvrdí FIA

Vozy Red Bullu jsou v pořádku. Žádné nelegální zařízení, které by upravovalo nastavení světlé výšky vozu během závodu nebo v režimu parc fermé, neexistuje.

Webu F1sports to potvrdil Jo Bauer, který Charliemu Whitingovi a sportovním komisařům závodu předkládá své technické zprávy.

Podle všeho se zdá, že by mohlo jít o bouři ve sklenici vody. Vrásky na čele soupeřů vyrábí zjištění, že i když na konci kvalifikace monoposty Red Bull škrtají o zem, při zatížení 150 kilogramy paliva na startu závodu není situace o nic horší.

Soupeři si to vysvětlují tím, že Red Bull umí auto 'zvýšit', což je ale zakázáno, neboť se jedná o zakázanou úpravu nastavení. Ačkoli nejsou známy okolnosti, jak přesně umí Red Bull "nedřít na startu závodu zadnicí o zem", jak to nazval šéf McLarenu Martin Whitmarsh, podle všeho půjde jen o chytrý nápad a nikoli obcházení pravidel.

Princip řešení Red Bullu by mohl být postaven na podobné bázi, na jaké funguje KERS. Ten shromažďuje energii, která utíká jako odpad ve formě tepla při brzdění monopostů F1. Následně ji pak využívá k navýšení výkonu motoru.

Tlumiče se zahřívají pohybem zavěšení kol. Čím větší váhou vozidla, tím více kinetické energie. Toho se dá nějakým záhadným (nikoli tak pro Red Bull!) způsobem využít ke ztužení tlumičů správným dimenzováním rezervoárů získané energie. Tužší tlumiče pak dokáží lépe podržet vůz, což by mohlo vysvětlit absenci "dření zadnicí o zem".

Vyladit takové řešení není podle odborníků vůbec jednoduché, ale nikoli nemožné. Pomoci tomu mohou navíc drobné legální úpravy například tlaku v pneumatikách nebo jiných podobných parametrů v oblasti tlumičů.

Doporučujeme

Články odjinud