Exkluzivně: Už jen Ferrari může odvrátit dvojí pravidla

Ostatním týmům nezbyly v ruce již žádné trumfy.
Ferrari je pro týmy formule 1 poslední nadějí. To totiž vlastní poslední právní nástroj, se kterým by mohlo FIA zabránit zavést příští rok dvojí pravidla.

Ostatní týmy už totiž nemají šanci jakýchkoli změn dosáhnout, nebude-li sama FIA chtít. Ačkoli Příloha 5 Sportovních pravidel popisuje postup předkládání a schvalování změn v pravidlech, FIA coby pořadatel soutěže může návrhy změn předkládat Světové radě ke schválení přímo.

F1sports to vypátral u Jana Štovíčka, soudce Mezinárodního odvolacího soudu FIA. Svým povoláním právníka není v České republice vhodnějšího člověka na vysvětlení záležitostí kolem předkládání změn v pravidlech.

"FIA nemusí s týmy návrh pravidel konzultovat, není to její povinnost, ačkoli to normálně dělá," řekl Štovíček, který předsedal soudu, jež rozhodl o potvrzení Kimiho Räikkönena mistrem světa 2007. "Musím se přiznat, že přesně do detailu to nemám prostudované, ale nakonec: jedná se o šampionát, který patří FIA. Je to nejvyšší správní orgán a její prezident přirozeně může předkládat návrhy na změny v pravidlech přímo Světové radě."

Jinými slovy, postup popsaný ve zmíněné Příoze 5 platí pro všechny, kteří mají zájem o změny v pravidlech. Musí oslovit pracovní skupinu, která pak návrh předloží Komisi formule 1 a ta pak následně ke schválení Světové radě. Ale FIA v pozici samotného pořadatele soutěže toto martýrium postupovat nemusí a může oslovit rovnou Světovou radu. Stížnosti týmů na absenci konzultací jsou tedy liché, ačkoli tak FIA běžně činí.

"Nepamatuji si, že by některý z návrhů prezidenta FIA Světová rada zamítla," řekl Štovíček.

Ferrari je oproti svým kolegům v trochu jiné pozici. V roce 2005, když Bernie Ecclestone přemlouval Ferrari, aby upustilo od svého záměru založit konkurenční závodní sérii Grand Prix World Championship, byla uzavřena trojstranná dohoda mezi Ferrari, FIA a FOM. Ta ošetřuje motivační záležitosti pro Ferrari, jako jsou finanční odměny navíc nebo právo veta v případě změn pravidel.

Ferrari věří, že jeho smluvní nároky nebyly respektovány, a tak u francouzského soudu podalo žalobu. FIA však tvrdí, že toto právo Ferrari již pozbylo.

"To je samozřejmě záležitost pouze mezi FIA a Ferrari," řekl Šťovíček s tím, že ostatní týmy nemají žádné právní nástroje, jak dosáhnout svého. Týmy se tak musí spoléhat na úspěch Ferrari. Soud totiž může potenciálně vydat předběžné opatření, které odsouvá platnost nových pravidel, než definitivně rozhodne.

Současný spor se tak vede již jen mezi FIA a Ferrari. Ostatní týmy už nemají jinou možnost, než hrozit odchodem. Red Bull, Ferrari, Toyota a Renault tak již učinily.

"Je to trochu testování rozložení sil," řekl Jan Štovíček. "Brzy se sejde valná hromada, která bude volit nového prezidenta a Max Mosley zkouší, jak silnou má pozici."

Přesto si ale člen Mezinárodního odvolacího soudu FIA myslí, že dohody dosaženo bude:

"Určitě se nějak dohodnou, třeba tak, že rozpočtové stropy budou posunuty o rok. Chápu, že je pro týmy nemožné se do nich nacpat v tak krátkém čase, na druhé straně zase FIA usiluje o to, aby bylo ve formuli 1 více týmů," řekl Štovíček ještě před tím, než Max Mosley dnes odpoledne v Londýně prohlásil, že dohody dosaženo nebylo.

Podle Maxe Mosleyho už FIA podmínky měnit nemůže, a to jak pravidla tak termín přihlášek. Týmy se mohou nepřihlásit, pak ale riskují, že už na ně později nezbude místo.

"Už nemůžeme s termíny hýbat, vše již bylo zveřejněné," prohlásil Max Mosley. "Nemůžeme ani znevýhodnit potenciálně nové týmy, které se již rozhodly nastoupit. Ty stávající se nyní radí, zda dokáží přijít s něčím lepším než rozpočtovými stropy."

Jednání byl přítomen také Bernie Ecclestone. Diskutována byla nová Concordská dohoda, která by zajistila přítomnost týmů ve formuli 1, ale týmy a Ecclestone se nedohodli na finančních podmínkách.

"Nepřekvapuje mě to," řekl Mosley. "Nedokáží se dohodnout již dva a půl roku."

Šéf Scuderie Stefano Domenicali, který zastupoval prezidenta FOTA Lucu di Montezemola, jemuž včera zesnul otec, prozradil, že Ferrari nadále bojuje za své setrvání ve formuli 1.

"Je to náš život," řekl a prozradil, že rozpočtové stropy nejsou jediným bodem sporu. "Je to také způsob, jakým je tento sport řízen."

Ferrari se společně s ostatními týmy pokusí najít řešení během následujících čtrnácti dní. Nestane-li se tak, Ferrari před vypršením termínu přihlášku nepodá.

Jan Štovíček je ale přesvědčen, že Max Mosley ví, co dělá.

"Je to velmi šikovný právník, nepamatuji si, že by do něčeho šel, aniž by uspěl. Když do něčeho jde, ví přesně, do čeho," uzavřel právník.
Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
1:28 | Stroll dostal penalizaci odsunu o tři místa za incident s Grosjeanem, který byl podle stewardů nebezpečný.
0:51 | Magnussen dostal za blokování Péreze penalizaci 3 míst.
0:40 | Alonso o Sainzovi: Příští rok to bude mít těžké, protože McLaren bude vpředu... ale ať si užije tyhle čtyři závody.
13:07 | F1 by se mohla od příštího roku vysílat přes internet... v některých zemích, kde to neblokují smlouvy s televizními kanály.
9:54 | Gasly odstartuje do posledních dvou závodů super formule z 8. a 6. místa. Startovní rošty zde: odkaz

GP USA 2017

Pátek 20. října 2017
1. trénink Hamilton (1:36.335)
2. trénink Hamilton (1:34.668)
Sobota 21. října 2017
3. trénink Hamilton (1:34.478)
Kvalifikace Hamilton (1:33.108)
Neděle 22. října 2017
Závod 21.00