Exkluzivně: Räikkönen toho má už prostě dost

Kimi Räikkönen se rozhodl vyřešit své dlouhodobé potíže s bolestmi zad. Ne že by to bylo nezbytně nutné, ale současné okolnosti mu nedaly motivaci za Lotus dále bojovat.
Exkluzivně: Räikkönen toho má už prostě dost

Räikkönen je svéráz, to každý ví. Potíže s financováním chodu týmu vedly k tomu, že Räikkönen nedostal zaplaceno ani jedno euro ze základního platu. Jeho tým Lotus dlouhodobě řeší svou finanční budoucnost. Ostatně jako všechny ostatní týmy, s výjimkou nejlepší trojky.

K tomu přijet do Abú Zabí se už nechal přemlouvat. Šampionem být nemůže a tým má velké ztráty na Ferrari a Mercedes v Poháru konstruktérů. Motivace se hledá velmi těžko. Räikkönen ale přijel a doslova pár desítek minut před startem závodu, v němž ujel přibližně 242 metry, dohodl podmínky, za kterých by byl ochoten odjet zbývající velké ceny v USA a Brazílii.

V pátek 8. listopadu vydal Lotus obvyklou ‚předzávodní‘ tiskovou zprávu, ve které je Kimi Räikkönen citován, jak se na tento závod „obzvlášť těší“. Nevěda pravděpodobně, že na čtvrtek 14. listopadu, ani ne o týden později, tři dny před závodem, by bylo nutné v rakouském Salzburgu operovat jeho záda, nejspíše potíže s ploténkami.

Podle informací F1sport.cz se ale jednání, která již byla považována skoro za dokončená, blíží kolapsu. Lotusu se navzdory oznámené dohodě s novým investorem Quantum Motorsports nedaří smlouvu uzavřít a kýžené finance zajišťující další chod týmu nepřichází. Co je horší, Mansoor Ijaz coby představitel Quantum Motorsports je navíc vnímán spíše jako nesolventní postava.

Kimi Räikkönen nemá rád cokoli, co je spojené s formulí 1, a nemá to volant a čtyři kola. Je ale ochoten to akceptovat, byť skrýt odpor k tomu jde mu asi tak dobře, jako jeho odpůrcům popírat jeho závodnický talent. Proto zvládá dotazy na výsledky nic neříkajících pátečních tréninků. Ale debat na téma budoucnosti týmu, se kterou nehne ani on, ani jeho současný šéf Eric Boullier, má prostě dost.

„Nikdy jsem jej neviděl takhle otráveného,“ prozradil F1sport.cz Pavel Turek, který se v těsném prostředí Kimiho Räikkönena pohybuje již od dob společného působení v McLarenu. „Měl jsem s ním domluvené setkání v sobotu odpoledne po kvalifikaci na GP Abú Zabí, ale s ohledem na okolnosti jsme to posunuli na neděli po závodě. No to z dobře známých důvodů nedopadlo také. Podle toho, jak situaci chápu já, dohoda na zbývající dva závody byla ještě přísnější, než co je obsaženo ve standardní smlouvě mezi Räikkönenem a Lotusem. Hovořil jsem s ním a s jeho lidmi dnes (neděle 10. listopadu, pozn. redakce) a je to tak citlivé téma, že některé detaily člověk vytuší na základě zkušeností. Podle mě je Kimi otázkami na budoucnost Lotusu otráven natolik, že se prostě rozhodl to dále netolerovat. Že objem otravností kolem situace, kterou není schopen jakkoli ovlivnit, je větší, než potěšení ze samotného závodění v monopostu F1.

Potíže se zády nejsou vymyšlené. Prostě se na základě okolností rozhodl vyřešit situaci, která by účinkování v dalších dvou velkých cenách sice ještě vydržela, ale takhle bude – v uvozovkách řečeno – žádán až v březnu příštího roku.“

Zdá se, že shoda okolností donutila Räikkönenův management sáhnout k relativně radikálnímu řešení. S ohledem na Räikkönenův přestup k Ferrari i pochopitelnému. Situaci sympatického Lotusu neovlivní ani Räikkönen, ani šéf týmu Eric Boullier, ale v současné době pouze majoritní vlastník Gerard López. A právě jeho úmysly, respektive obchodní možnosti, jsou tak trochu tajemstvím. Na jednání Kimiho Räikkönena však mají zásadní vliv. 

Další článek: GP Abú Zabí: Co se neslo éterem během závodu

13:15 | Jezdci si budou muset dávat pozor na traťové limity v první a čtvrté zatáčce.
11:19 | Nico Hülkenberg bude v Portugalsku, ale jen jako záloha. Lance Stroll by měl jet.
11:07 | Haas bude mít v příštím roce novou jezdeckou sestavu. Koho? Spekuluje se o Schumacherovi a Mazepinovi. Ve hře mohou být i další jména (například Pérez). Podle dostupných informací tento víkend žádné další oznámení nepřijde.
9:40 | Členové Jezdecké akademie Renaultu (Oscar Piastri, Christian Lundgaard a Kuan-jü Čou) si během čtyřdenního testu v Bahrajnu vyzkouší vůz Renaultu z roku 2018.

GP Portugalska

Pátek 23. října 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 24. října 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 25. října 2020
Závod 14.10