Exkluzivně: Jak dostat tým na vrchol? Nejdůležitější je trpělivost, říká Pedro de la Rosa | Foto: Getty Images / Clive Rose

Foto: Getty Images / Clive Rose

Exkluzivně: Jak dostat tým na vrchol? Nejdůležitější je trpělivost, říká Pedro de la Rosa

Ambasador Astonu Martin a bývalý pilot F1 Pedro de la Rosa promluvil o hlavní překážce, které podle něj čelí všechny týmy usilující o to, aby se dostaly až na úplnou špici.

Ambiciózní tým s velkými plány, který chce narušit hegemonii špičky formule 1. Přesně takový je Aston Martin – britská stáj, která se za poslední roky výrazně proměnila. Z podprůměrně velkého týmu sídlícího v Silverstone vyrostla organizace investující obrovské prostředky do infrastruktury, vybavení a špičkových lidí z oboru. O tom všem a mnohém dalším promluvil během GP Miami v exkluzivním rozhovoru pro deník Sport a web F1sport.cz Pedro de la Rosa – bývalý jezdec formule 1, dnes ambasador týmu Aston Martin.

Barcelonský rodák je fanouškům formule 1 dobře známý. Během své kariéry absolvoval přes 100 velkých cen, zaznamenal jedno pódium a závodil za stáje jako Jaguar, Sauber či McLaren, kde zároveň působil dlouhé roky jako testovací jezdec. V jeho životopise nechybí ani angažmá u Ferrari, kde byl v letech 2013 a 2014 vývojovým jezdcem.

Následně se sice De la Rosa z F1 stáhl, ale na podzim roku 2022 přijal nabídku stát se ambasadorem týmu Astonu Martin.

„Je skvělé být s takovým týmem, už je to přes dva roky. Je to výborná zkušenost. Navíc jsem díky tomu i nadále v kontaktu s motosportem, s formulí 1, s jezdci, s neuvěřitelně talentovanou skupinou jednotlivců a zejména s velmi ambiciózním týmem. V zákulisí se děje spousta zajímavých věcí, což tuhle práci dělá extrémně vzrušující,“ říká De la Rosa.

Přestože už dávno nesedí za volantem závodního monopostu, svou současnou roli považuje za logické pokračování své závodní kariéry.

„Jde o logický krok, protože už nemohu závodit. Ne že bych to nezvládl, ale už jsem příliš starý a týmy přirozeně nechtějí staré závodníky. Pro bývalého závodníka je ale taková role velmi lákavá.“

Aston Martin za poslední roky značně rozšířil svůj tým, a to jak personálně, tak technologicky. Růst je podle Pedra de la Rosy patrný na každém kroku.

„Tým neustále roste a zaměstnává stále více lidí. Když jsem přišel, bylo jich tu kolem 600 a nyní 900, a stejně tak investuje i do vybavení a veškerých procesů. Když vidíte množství investic, které jsou v tomto týmu realizovány, dává vám to důvěru, že jdou věci správným směrem,“ tvrdí 54letý muž, který v F1 coby závodní jezdec naposledy působil v roce 2012.

Jenže růst sám o sobě úspěch nezaručuje. Klíčovým faktorem je podle španělského veterána něco mnohem těžšího – trpělivost.

„Myslím, že nejdůležitější a nejtěžší věcí pro každý tým formule 1 je mít trpělivost a skutečně na tom stavět. Problémem všech sportů je, že chcete okamžité výsledky, jakmile investujete peníze a prostředky. Formule 1 ale funguje úplně jinak. Potřebujete čas.“

Cesta na vrchol je složitá a zdlouhavá. Vybudování správného zázemí a získání kvalitních lidí si vyžaduje roky úsilí.

„Musíte postavit větrný tunel, novou továrnu, simulátor, a stejně tak získat lidi jiných týmů – to všechno ale trvá několik let! Tou největší výzvou tedy je jít správně krok za krokem. Většina týmů tu trpělivost ale nemá,“ poukazuje Španěl, který věří, že tento element jeho zaměstnavateli nechybí.

Doporučujeme

Články odjinud