Evropské okruhy platí poloviční poplatky, přesto mají problémy s financemi

Formule 1 se v Evropě potýká stále se stejným problémem. Závody si na sebe nedokáží vydělat a nikdo nechce krýt vzniklé ztráty. Platí to i v případě Francie, které podle Alaina Prosta schází pro Grand Prix politická vůle.
Evropské okruhy platí poloviční poplatky, přesto mají problémy s financemi

"Chceme Grand Prix Francie? Dnes už nemáme ve formuli 1 francouzského jezdce a tým Renault se brzy nebude jmenovat Renault," připomněl Prost pro RMC. "Je to trochu komplikované, ale je to ekonomický problém. Cena za závod formule 1, kterou požaduje Bernie Ecclestone, je různá. V Evropě je to kolem 15 miliónů eur ročně, v zahraničí je to mezi 30 a 40 milióny eur ročně, jako například v Abú Zabí. Pro Ecclestona jsou tedy (závody v Evropě) ztrátou a pro týmy také, protože se jim příjmy přerozdělují."

Navzdory nižším poplatkům je v Evropě velmi obtížné závody financovat, protože generují ztráty a daňoví poplatníci je nechtějí platit. "Je to ekonomická rovnice," vysvětloval Prost. "Kolik budete mít diváků? Asi 50 až 60 tisíc platících. Cena závodu je 15 miliónů eur, na další zdroje nemáte nárok, takže ztráta je zhruba osm miliónů eur. Kdo je schopný do toho dát osm miliónů eur?"

"Buď politici nebo vláda, která by řekla, že je pro Francii důležité mít Grand Prix Francie. Jinak nemá smysl o tom vůbec diskutovat. Když slyším, že je potřeba mít promotéra, je to naprostý nesmysl. Promotéra jsme měli, byl jsem to já a skupina Lagardere. Ale celé to musí být ekonomicky schůdné, jinak nepotřebujete promotéra, ale mecenáše."

Podle Prosta ale nesmí být Grand Prix Francie pohřbena. Jean Todt v čele FIA také usiluje o návrat formule 1 do země Galského kohouta, ale finance shánět nemůže. Čtyřnásobný mistr světa dával velkou naději projektu ve Flins, ten ale zkolaboval.

"Měli jsme program na využití okruhu. Měl přínosy v ekonomické a sociální oblasti. Tento projekt byl opuštěn, když bylo všechno připraveno a finance zajištěné," lamentoval Prost. "Bývali bychom mohli mít poblíž Paříže 100 tisíc návštěvníků každý rok. Všichni z toho byli nadšení, Bernie Ecclestone jako první. Ale projekt byl opuštěn kvůli regionálním volbám, ekologickým a především politickým problémům."

V současnosti jsou tedy ve Francii dva okruhy, které mají reálnou naději závod formule 1 hostovat: Magny-Cours a Paul Ricard. Oba prošly úpravami, díky kterým by měly vyhovět po technické stránce, ale zatím pořád scházejí finance.

Grand Prix Francie se jela naposledy v roce 2008 v Magny-Cours, od té doby v kalendáři chybí.

Diskuze (33) Další článek: Monza má stále obavy, že by mohla ztratit Grand Prix ve prospěch Říma
19:59 | Verstappen má pro závod 5 sad čerstvých hyperměkkých pneumatik. Tolik jich ale asi potřebovat nebude. odkaz
17:24 | Laudy se zeptali, jak by řešil Verstappena: Vyměnil Za koho? Jeho mozek!
26. května | Ferrari si nakonec nechá nové zadní zavěšení. Ve čtvrtek po problémech v Barceloně zkoušelo zpět staré zavěšení. To… odkaz
25. května | Antonio Fuoco ze stáje Charouz Racing System skončil v závodě F2 na 8. místě, což znamená pole position pro zítřejš… odkaz

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink Ricciardo (1:11.786)
Kvalifikace Ricciardo (1:10.810)
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10