Euforie z přihlášek FOTA je předčasná

Týmy se totiž přihlásily/nepřihlásily.

Jako v pohádce Ludvíka Ráži, Koloběžka první, si dnes připadají diváci, potažmo fandové formule 1. V pátek svět zaplavily nadšené informace o tom, že všechny týmy ve sdružení FOTA podaly přihlášku do šampionátu na rok 2010. Euforie je ale velmi předčasná, protože týmy se přihlásilly/nepřihlásily.

Šéf Red Bullu Christian Horner minulý víkend v Monaku řekl, že nás čeká několik dlouhých dní. A měl pravdu. Dlouhé hodiny úporných vyjednávání měla za cíl dosáhnout kompromisu, který by uspokojil jak stávající týmy, tak šéfa FIA Maxe Mosleyho, který by do formule 1 dostal nové tváře.

Zdá se, že jakýkoli kompromis je ústupkem jedné či druhé strany. FOTA ale přesto nabídla něco, co je podle informací F1sports přijatelné i pro FIA. [Psali jsme podrobně zde.] Jenomže tuto možnou dohodu je nutné stvrdit podpisem, což vyžaduje další dlouhé hodiny jednání mezi právními zástupci obou (vlastně tři) stran. Týmy by tak nestihly včerejší termín přihlášek.

A tak se FOTA rozhodla pro kulišácký krok: devět týmů (vyjma Williamsu) pod FOTA podalo přihlášku, ale s podmínkami. Tím, že se setkaly dvě důležité události (tedy možná zákulisní dohoda mezi FOTA a FIA a podmínečná přihláška FOTA do šampionátu), došlo k vytvoření mylného dojmu, že spor je urovnán a všechny současné týmy budou startovat i příští rok. Opak je však pravdou.

V prvé řadě je nutné si uvědomit, že stále platí pravidla vyhlášená FIA 6. května 2009. Rozpočtový strop o výši 40 milionů liber a různá technická opatření pro týmy s rozpočtovým limitem a bez něj jsou stále v platnosti. Ba co víc, Williams podal přihlášku přesně v souladu s nově ustanoveným protokolem: deklaroval totiž, že se přihlašuje v režimu rozpočtového stropu. To samé nejspíše učinily i některé týmy z nově přihlášených, jmenovitě Campos Racing, Prodrive, USF1, Litespeed či Lola.

Aby byla dohoda mezi FOTA a FIA skutečně platná, je potřeba ji překlopit do upraveného znění pravidel. To lze ale pouze se souhlasem Světové rady motorsportu.

Navíc, jak už bylo řečeno výše, FOTA se do šampionátu přihlásila s podmínkami. Některá média tuto skutečnost vůbec nezmiňují a nebo jen okrajově. Jedná se přitom o fundamentální zálžitost. Těmi podmínkami totiž jsou:

- podpis nové Concordské dohody do 12. června 2009 (komerční smlouva mezi týmy, FIA a FOM)
- pravidla 2010 založena na těch letošních a upravena o požadavky předložené ze strany týmů FIA
- akceptování přihlášek všech týmů FOTA najednou (sympatický skautovský přístup buď všichni a nebo nikdo)

Jedná se o velmi nekompromisní požadavky, na které, když FIA přistoupí, lze to bez nadsázky chápat jako vítězství FOTA jak nad FIA tak i FOM. Znamená to také, že 12. června (kdy má FIA zveřejnit seznam účastníků pro rok 2010), nebudou-li podmínky FOTA splněny, všechny stávající stáje kromě Williamsu přihlášku stáhnou.

Být to v jiné době, FIA by se tomuto kroku vysmála. Řekla by něco ve smyslu, že týmy buď přihlášku podávají a nebo nepodávají, o žadných dodatečných či vedlejších podmínkých nemůže být ani řeč. Na straně druhé by si FOTA nedovolila takovou "troufalost", kdyby nebyla opřena o zákulisní politickou dohodu. Jak silná tato dohoda ale je, je zatím neznámé.

Lze tedy bez nějakého přehánění možné říci, že dnešní situace se od té před uzávěrkou přihlášek prakticky nezměnila. Jen došlo k vytvoření "nového termínu", kterým je 12. červen.

Další článek: Přihlášku do šampionátu 2010 podaly všechny týmy FOTA

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.