ERS přinesou 30 km/h a tři sekundy na kolo, poruchy budou velmi drahé

Radikální změna pohonných jednotek v roce 2014 zcela změní poměry ve formuli 1, elektrická energie může znamenat rozdíl mezi vítězstvím a ponížením.
ERS přinesou 30 km/h a tři sekundy na kolo, poruchy budou velmi drahé

Systémy na rekuperaci kinetické energie nejsou ve formuli 1 žádnou novinkou, jezdci je používají už několik let.

"Dnes v roce 2013 máme od roku 2009 KERS, který má 80 koní," připomněl šéf vývoje šestiválců Renaultu Axel Plasse v rozhovoru pro Eurosport. "Pilot stiskne tlačítko a má 80 koní navíc po dobu asi šesti až sedmi sekund."

To se ale brzy změní. S novými šestiválcovými motory přijde rozšíření, když se ke KERS přidá rekuperace tepelné energie z turba. Souhrnné označení pro tato zařízení zní ERS, tedy systémy na rekuperaci energií.

"Zítra, zítra je od 16. března 2014, se tento výkon zdvojnásobí, hovoříme o 160 koních, ale hlavně se zdesetinásobí doba, po kterou je jezdec bude mít k dispozici," upozornil Plasse. "Co to znamená? Znamená to, že na okruhu bude moci používat elektrickou energii permanentně pro pohon své formule 1. A to mění všechno."

Jinak řečeno se systémy na rekuperaci energií stanou tak významnou součástí celkového výkonu vozu, že jejich porucha bude znamenat vyřazení jezdce z bojů o dobré pozice. Na rozdíl od současnosti, kdy se dá i bez KERS vybojovat slušný výsledek.

"Pokud ta čísla přeložím do rychlosti, do času na kolo, tak těch šest až sedm sekund letos znamená, když stisknu tlačítko, tak těch dodatečných 80 koní znamená vyšší maximální rychlost na rovince asi o pět kilometrů v hodině. Přínos je asi tři až čtyři desetiny na kolo," popisoval Plasse.

"V roce 2014 navýší stejný systém, ve své rozšířené definici, maximální rychlost vozu o 30 km/h a čas na kolo vylepší o tři sekundy. Jinak řečeno, dnes v roce 2013, když nemáte KERS, není to příjemné, ale dá se ještě mířit na pódium, já dokonce znám piloty, kteří vyhráli Grand Prix bez KERS."

"Když nebudete mít KERS zítra (v roce 2014), nedostanete se na pódium, nedoufáte ani v zisk jediného bodu a kvůli těm 30 km/h vás na každé rovince všichni předjedou. Dnes je to tedy příslušenství, doplněk, který trochu přidává na výkonu, zítra už to nebude příslušenství, ale klíčový prvek výkonnosti a pohonu auta."

Důležitou změnou vůči současnosti je automatická aktivace systému. Zatímco letos jezdci aktivují KERS a navyšují výkon vozu sami podle potřeby (předjíždění, bránění pozice apod.), od příštího roku budou ERS pracovat zcela bez zásahu pilota, o všem bude rozhodovat elektronika.

Diskuze (46) Další článek: IT bezpečnost v týmu F1: neustálé amatérské útoky a mnoho zákazů
10. prosince | Zajímavé. Podle webu odkaz míří bývalý šéf Porsche v LMP1 Andreas Seidl do vedení McLarenu.
7. prosince | Oprava: Gala FIA zdá se už teď. odkaz
6. prosince | Toto Wolff prozradil, že si při oslavách titulu poranil přední zkřížený vaz.
6. prosince | Jak se vám líbila letošní sezóna? Oznámkujte ji jako ve škole