Enge: Byla to moje nejhorší nehoda

Enge: Byla to moje nejhorší nehoda

Český jezdec Tomáš Enge zažil v sobotním kvalifikačním závodě série Blancpain Sprint Series nejhorší nehodu své kariéry. Hned v první zatáčce po startu hodinového závodu se jeho Lamborghini Gallardo GT3 vzneslo a udělalo pět přemetů. Liberecký závodník vyvázl z nehody se zlomeným žebrem.

Třináctý závodní víkend tohoto roku nepřinesl Tomáši Engemu štěstí. Český jezdec startoval v Blancpain Sprint Series letos potřetí ale podruhé usedl po jeho boku Slovák Štefan Rosina. V květnu startovala česko-slovenská dvojice ve Velké Británii, kde cíl hlavního závodu nespatřili, když slovenského jezdce jeden ze soupeřů poslal mimo trať.

„Na Slovenský závod jsme si připravovali opravdu pilně, když jsme se ještě cestou na okruh stavili ve středu na jednom malém privátním letišti v Německu, kde jsme kompletně zkoušeli zastávky v boxech. Tedy my výměnu jezdců a mechanici trénovali výměnu pneumatik. Ve čtvrtek to bylo především o propagaci samotného závodního víkendu, kdy jsme byli na tiskové konferenci a hosty Dobrého rána televize Markíza,“ začíná své vyprávění o třináctém víkendu Tomáš Enge.

„Ještě v pátek při volných trénincích jsme nevěděli, jak na tom pořádně jsme. Ne úplně všichni nenasadili nové pneumatiky, a tak dosažené časy nebyly vypovídající. K rozluštění tajenky došlo v sobotu ráno v kvalifikaci, kdy jsme zajeli osmý nejrychlejší čas. To nebylo úplně podle našich představ, ale vyrovnané startovní pole nám nedovolilo promluvit mezi pět nejrychlejších. Do prvního závodu jsem nakonec startoval ze sedmého místa, když byl jeden z jezdců dodatečně penalizován.“

enge2.jpg

„ Start se mi povedl na výbornou. Naopak jezdci přede mnou start pokazili a já jsem následně byl jedním z nich vytlačen až na trávu. I tak se mi podařilo získat asi čtyři místa. Při opatrnějším dobrzďování do první zatáčky jsem pak jedno místo ztratil. Bylo to vše ve velkém chumlu a hodně natěsno. Při výjezdu z ní bylo jedno Audi přede mnou rychlé a jedno napravo pomalé, takže jsem se musel držet při levé straně a v tu chvíli jsem dostal ránu z levé strany od Mercedesu, která mě rozhodila, a šel jsem do smyku. Následoval náraz do toho pomalejšího Audi na pravé straně a v tu chvíli jsem věděl, že je zle,“ popisuje začátek nehody jezdec týmu Reiter Engineering.

„Ve chvíli nárazu jsem mohl jet rychlostí asi 180 km/hod. Auto bylo samozřejmě neovladatelné. Narazil jsem do svodidel, odrazil jsem se a začal jsem se rotovat přes předek a zadek. Vše jsem vnímal do posledního detailu. Jen jsem se díval, kam poletím a myslel jsem si, že se jednou překulím a zastavím se. Jak se to ale podruhé odrazilo směrem do nebe, tak jsem věděl, že to bude velká bouračka a ruce jsem si instinktivně dal na hrudník, aby mi volant neporanil ruce. Bylo to jako v počítačové hře, kdy to auto letí vzduchem a najednou se zastaví o zem a zase znovu odrazí a letí. Má největší obava v tu chvíli byla, abych se nevrátil zpět na silnici a nenarazilo do mě jiné závodní auto.“

„Tyto typy nehod totiž můžou skončit fatálně. Když se auto kutálí, tak díky bezpečnostnímu rámu ve voze a dalším bezpečnostním prvkům může jezdec vystoupit relativně ve zdraví. Naštěstí jsem se ale zatavil na svodidlech, takže mé obavy se nepotvrdily. Zkusil jsem otevřít dveře, což šlo, ale z auta jsem pod tímto úhlem nemohl vystoupit. V tu chvíli byl v  místě fotograf Martin Straka, který mi podržel dveře a já mohl z vozu vyskočit. Bleskově zasáhl tým záchranářů, když byly na místě hned dvě sanitky a traťoví komisaři.  Byl jsem nakonec jen v drobném šoku, ale všichni ze Slovakia Ringu udělali vše, za což jím tímto děkuji,“ popsal hrozivě vypadající havárii Enge.

enge3.PNG

Při následné prohlídce a rentgenu lékaři zjistili zlomeninu žebra, která by neměla ohrozit další závodní program Tomáše Engeho. Liberecký závodník totiž pokračuje již tento víkend na německém Nürburgringu v rámci ADAC GT Masters, kde se opět představí se silným Chevroletem Camaro GT3 a německým jezdcem Albertem von Thurn und Taxisem. „Závodil jsem se zlomenými žebry již v Indy Car a před čtyřmi lety v GT. V závodní sedačce, která je přizpůsobená na tělo jezdce a společně s šestibodovými pásy máme zpevněný hrudník a záda, takže by to opravdu neměl být problém, ale to se uvidí až v pátek při volných trénincích. V ADAC GT Masters nám jde o každý bod, protože jsme na hranici první desítky a určitě nám jde o to dostat se v konečném pořadí právě do top ten. Následný Nürburgring a pak také Sachsenring by neměly úplně vyhovovat našemu vozu, ale věřím, že se s tím statečně popereme,“ dodal na závěr Tomáš Enge.

Foto: www.tomasengeracing.cz/

Doporučujeme

Články odjinud