Formule 1 zmrazí vývoj pohonných jednotek. Od roku 2025 budou ve F1 nové. Na stole jsou první konkrétnější obrysy filozofie nových hybridů.
Formule 1 od příštího roku zmrazí vývoj pohonných jednotek. FIA pak bude v průběhu roku sledovat, zda jsou všichni výrobci více méně na stejné úrovni výkonu. Ono „více méně“ je samozřejmě vyčísleno – má se jednat o rozdíly v rámci 2 %.
Zmrazení vývoje umožní Red Bullu převzít motory Honda, ale také uspíšit příchod nových pohonných jednotek. Je to výhodné i pro ostatní výrobce, kteří nebudou muset v letech 2022 a 2024 pracovat na dvou motorových projektech současně. Navíc FIA chce rozpočtový strop nasadit i v této oblasti.
Jak budou nové pohonné jednotky vypadat, zatím nevíme. Na stole jsou ale první úvahy. F1 chce motory, které budou využívat udržitelné palivo, budou mít nižší spotřebu, lepší zvuk a budou mnohem jednodušší a levnější.
Šéf FIA pro oblast motorů Gilles Simon věří, že tyto cíle lze sladit. „Využíváme zkušeností inženýrů z posledních 20 let. Díky těmto znalostem jsme nyní schopni v designu zjednodušit mnoho věcí,“ řekl pro Auto Motor und Sport.
Současné pohonné jednotky používá F1 od roku 2014, ale pravidla byla napsána samozřejmě ještě o dost dříve. Jedná se tak v podstatě o 10 let starou technologii.
FIA se tehdy obávala, že dojde k obrovskému a nekontrolovatelnému vývoji v oblasti elektrického pohonu. Proto byla zavedena řada limitů pro práci s energií. Podle Simona by dnes dali výrobcům více prostoru.
Nové pohonné jednotky budou jezdit na udržitelné palivo. To však nestačí. „Budoucí pohonná jednotka musí také spotřebovat méně paliva, emitovat méně znečišťujících látek a mít větší podíl energie z elektrické části.“
Podle Simona je nižší spotřeba spalovacího motoru důležitým technickým úkolem. Jedna věc je tak už jasná: spalovací motor ztratí výkon, který bude kompenzován elektromotory. To vyžaduje větší účinnost baterie a elektromotorů.
„Baterie, které dnes používáme, využívají výrobci na maximum. Baterie budoucnosti budou o něco větší, ale mnohem výkonnější. Budou nejlepšími na trhu.“
Důležité budou také náklady. Některé věci by se mohly standardizovat, ale existuje i další cesta. Ve spalovacím motoru možná bude povoleno mnoho open source komponent, jejichž design si výrobci mohou mezi sebou vyměňovat.... špičková technologie bude pro každého.
Tlačítko pro předjetí?
V oblasti energie chce pak FIA přijít s odlišným přístupem. „Možná budeme i nadále stanovovat limit pro energii, kterou můžeme získat z baterií, ale v rámci tohoto limitu necháme výrobci volnější ruce k tomu, aby si určil, jak bude s touto energii nakládat. To umožní výrobcům odlišit se. Snažíme se snížit náklady tím, že jim pravidly předepíšeme technologii baterií, ale pak je necháme si stoprocentně hrát si s tím, co mají.“
Jedním z důsledků by mohlo být i tlačítko pro extra výkon. „Pracujeme na modelech, jako je tento. To znamená, že jezdec může v závodě využít extra výkon k předjíždění. Přijdeme s velkolepým řešením.“
„S dnešní technologií by bylo snadné to ukázat prostřednictvím grafiky divákům. Uvidíte, zda jezdec využívá extra výkon, nebo kolik ho ještě má v záloze.“