Elektromobil z Maranella? Marchionne to připustil, může to ovlivnit F1

Sergio Marchionne před několika dny připustil, že Ferrari nejspíše postaví elektromobil. Italská automobilka by mohla konkurovat Tesle od Elona Muska.
Elektromobil z Maranella? Marchionne to připustil, může to ovlivnit F1

Elektromobil nebo SUV byly ještě nedávno u Ferrari nemyslitelné, ale musíme si zvykat, že Sergio Marchionne řídí automobilku jinak, než jeho předchůdce Luca Montezemolo.

Marchionne v uplynulých měsících pohrozil, že Ferrari odejde z F1, pokud se mu nebudou líbit nová pravidla, která vstoupí v platnost v roce 2021.

Ferrari hrozilo odchodem v minulosti už několikrát. Například Bernie Ecclestone si ale myslí, že tentokrát je situace jiná.

„Kdyby to byl Luca Montezemolo, nebral bych to tak vážně,“ řekl Ecclestone pro Auto Motor und Sport.

„Motorsport byl jeho život. Ale Sergio může žít bez formule 1. Zajímá se jen o byznys. Nejdůležitější je pro něj nabídnout akcionářům dobrý komerční výsledek. Pokud se Marchionnovi nelíbí způsob, jak se formule 1 ubírá, odejde.“ 

Odchod z F1 by pro Ferrari minimálně v krátkodobém horizontu znamenal značné úspory, protože do projektu F1 dává z vlastních zdrojů desítky milionů euro. Navíc je nepravděpodobné, že by se odchod z F1 nějak negativně odrazil na prodeji vozů. Poklesnout by mohl spíše prodej upomínkových předmětů. Ferrari prodává licence, ale má i vlastní internetový obchod a kamenné prodejny Ferrari Store. 

Formule E by dávala smysl

Jedním z argumentů proti je, že by Ferrari dnes nemělo kam odejít. IndyCar je ještě restriktivnější než F1 a nemá tak silnou globální pozici. Z WEC odešlo několik značek, takže není tak atraktivní.

Nabízí se vstup do formule E, ze které se stává série s největším zastoupením automobilek. V sérii elektrických vozů už jsou nebo v nejbližších letech budou Audi, Jaguar, Nissan (místo Renaultu), BMW, Mercedes a Porsche.

Pokud jde o formuli E, Marchionne byl vždy trochu skeptický. Jedním z důvodů jsou pravidla. V minulosti mu vadila například výměna vozu v polovině závodu. Situace se ale postupně mění a pravidla dávají výrobcům volnější ruce. 

Pokud bude Ferrari vyrábět elektromobil, byl by to další důvod ke vstupu do formule E. 

„Lidé, kteří říkají, že naše hrozba ohledně pravidel pro léta 2020, 2021 je blaf, si hrají s ohněm,“ uvedl nedávno Marchionne.

„Situace se od roku 2015 změnila. Od té doby každý ví, že pokud hrozíme, že něco uděláme, tak to uděláme.“

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Další článek: Rotenberg chce Sirotkina s Kvjatem v Le Mans

18:25 | Své kalendáře uveřejnily také F2 (celkem 14 víkendů) a F3 (celkem 9 víkendů). Termíny jsme doplnili do článku na webu.
13:19 | Dnes zasedá Světová rada motorsportu. Mimo jiné bude schvalovat kalendář F1 pro rok 2022. Pokud to bude jako obvykle, bude zveřejněn pozdě odpoledne / večer.
14. října | Podle Racingnews365 nahradí loga Hondy na overalech jezdců a zadních křídlech vozů Red Bullu pro GP USA značka Acura, což je luxusní divize společnosti Honda.
13. října | Zasedla Komise F1. Měla jednat o zákazu zahřívacích dek, ale o tom se oficiální zápis nezmiňuje. Projednala kalendář, nebo zadala Sportovnímu poradnímu výboru, aby řešil pravidla ohledně zkrácených závodů (reakce na Spa).