Ecclestone: Nastal čas utáhnout si opasky a sundat růžové brýle

Šéf formule 1 poskytl oficiálnímu webu série rozhovor, ve kterém poskytuje svůj pohled na sezonu 2012 a radí týmům, jak být co nejefektivnější.
Ecclestone: Nastal čas utáhnout si opasky a sundat růžové brýle

Bernie, jak dlouhá je teď vaše pracovní doba?
Bernie Ecclestone: "Vstávám kolem sedmé a prakticky hned se dám do práce – konec šichty je vždy otevřený (smích)."

Je toto pracovní nasazení nějak spojeno s tím, že některé týmy mají problémy se svými rozpočty?
BE: "Řekněme si to takto – ve formuli 1 stále pobíhá příliš mnoho lidí s růžovými brýlemi na nose. Samozřejmě rádi vidí svět takový, jaký ho chtějí mít – pohádkový, sluníčko svítí, no není ten život úžasný – a nikoliv takový, jaký opravdu je. Nevýhodou těchto brýlí je, že vás oslepí před realitou."

Jakou tedy máte radu pro tyto denní snílky?
BE: "Změnit barvu sklíček brýlí a utáhnout si opasky. Přestat utrácet více, než je bezpodmínečně nutné."

Co tím myslíte?
BE: "Týmy se musí naučit být konkurenceschopné bez astronomických rozpočtů. Musí se znovu plně soustředit na základy, na závodění a na sportovní stránku věci, ne na královské motorhomy a všelijaké formy společenských akcí."

Ale co bohaté týmy, co Red Bull, McLaren, Mercedes a Ferrari? To jim řeknete, ať neutrácí peníze, které mají k dispozici?
BE: "S tím se potýkáme už nějakou dobu, jistě, investují peníze, které mají. Dal by se stanovit mandatorní rozpočet pro všechny týmy na základě menších stájí. Velkým týmům je to ovšem proti srsti a velmi urputně proti tomu bojují."

Mohlo by k zavedení podobných rozpočtů dojít v nejbližších letech, nehledě na to, zda s tím budou velké týmy souhlasit?
BE: "Uvítal bych to. Ano, myslím, že by se to mohlo stát."

Nemohlo by to být implementováno do nové Concordské dohody? V jakém stavu jsou v současnosti jednání?
BE: "Jsme uprostřed diskuzí."

Co je kamenem úrazu?
BE: "Peníze, jak jinak. Týmy chtějí více peněz, aby mohly více utrácet!"

Nebojíte se o soudržnost formule 1? Na jednu stranu tu máme světové značky typu Mercedes, Red Bull aa Ferrari, které nechtějí nic než vítězství. Pak tu jsou týmy, jejichž cíle nejsou tak jasné…
BE: "No, myslím, že pravdu má jedno fotbalové rčení – odpověď leží na hřišti. Totéž platí pro formuli 1. Každý chce vyhrát, nebo ne? Čím lépe se vám povede na trati, tím lepší je vaše image. Dříve nebo později toto gró musí pochopit všechny týmy."

Nutí současný stav formule 1 menší týmy k tomu, aby najímaly platící jezdce?
BE: "Termín platící jezdec se mi nelíbí. Mají bohaté sponzory, kteří je podporují. Co je na tom špatného? Nikdy jsem neviděl, aby si jezdec za sedačku platil z vlastní kapsy."

Co kdybyste ale byl šéfem týmu a sponzor, který měl stát za jedním z vašich jezdců, by neplnil dohodnuté podmínky. Co byste udělal?
BE: "To zní jako porušení kontraktu, šel bych se soudit."

Týmy a jejich šéfové se v posledních třiceti letech střídali jak na běžícím pásu. FOTA se prakticky pohltila zevnitř a FIA, ta je někdy takřka neviditelná. Jste jedinou konstantou ve formuli 1?
BE: "Je pravda, že jsem pořád tady! (smích) Je pravdou, že je velmi nesnadné najít společnou řeč mezi všemi zapojenými stranami. Ono v osobním životě je to podobné, tam je také často problém dohodnout se byť jen mezi dvěma lidmi. Představte si, jaké to je při jednání s dvanácti šéfy týmů! Co se týče Mezinárodní automobilové federace, tak zástupce FIA v modrých košilích vidíme na každém závodě, nebo ne? Rozhodně nejsou neviditelní. Věřte mi, snažím se, aby mezi všemi zapojenými byla harmonie a aby byly jejich potřeby vyvážené."

Není ale pravdou, že máte oproti těmto „brigádníkům“ nezanedbatelnou výhodu v tom, že se ve formuli 1 pohybujete mnohem déle?
BE: "S nikým nehraji žádnou hru. Je to spíš tak, že se snažím každému podívat do hlavy, abych zjistil jejich potřeby a jak je uspokojit."

Pojďme k dalšímu problému. 12 z letošních 20 závodů se jede mimo Evropu. Je to směr, jakým se formule 1 musí ubírat?
BE: "Jednoznačně. Jsme mistrovství světa, nikoliv Evropy. Jen si spočítejte, kolik lidí žije v Evropě a kolik v Asii nebo Americe. Kdyby měla Evropa více závodů, vznikl by nepoměr."

Co Bahrajn?
BE: "A co s ním? Organizátoři tvrdí, že mají vše pod kontrolou. Myslím, že bychom jim měli věřit."

Sledujete situaci kolem Nürburgringu? Porýní-Falc vypovědělo kontrakt s organizátory…
BE: "Jistě, sleduji to. Neznám ale všechny detaily a pozadí celého problému."

Vraťme se k závodění, jak byste chtěl, aby vypadala letošní sezona?
BE: "Aby byl šampionát těsnější a rozhodlo se v posledním závodě. Abych řekl pravdu, teď jsem to zřejmě já, kdo nosí růžové brýle…(smích)."

Je to kvůli Sebastianovi Vettelovi? Pouze Juan Manuel Fangio a Michael Schumacher v minulosti dokázali získat tři tituly v řadě. Sebastian by po letošku v tomto smyslu mohl být třetím, komu se to povedlo…
BE: "To jsem právě myslel těmi brýlemi! Hádám, že se mu to opravdu může povést. Co hovoří proti tomu? Myslím, že jakýkoliv jiný výsledek by byl překvapením. Předsezonní testy mluvily celkem jasně. Red Bull opět vypadá extra silně. Sebastianovi je teprve 24, takže má v sobě ještě ohromný potenciál, který teprve může naplnit. Když se na to podíváme realisticky, vše hraje do karet Sebastianovi. Má vše, co je nutné – talent, vášeň, zarputilost a čistou hlavu. A nenávidí prohry. Dokážu si představit, že přepíše Michaelovy rekordy. Trénink potřebuje snad jen ve vrhcábech, ale i tam se s každou hrou zlepšuje! (smích) Doufám ale, že v roce 2012 bude McLaren na začátku sezony rychlejší než loni a bude schopen bojovat o vítězství od prvního závodu. Mercedes také vypadá velmi dobře, také ho mám na seznamu. Zbývá mi jen doufat, že se Ferrari brzy dotáhne na ostatní. Kdybych si měl teď tipnout na celkové pořadí, pak by byl Sebastian mistrem světa, Mark Webber druhý a někdo z McLarenu, nejspíš Lewis Hamilton, třetí."

Zdá se, že Ferrari je v rozkladu. Co to způsobilo? Myslíte, že nový začátek by je mohl znovu naladit na vítěznou vlnu, jako když se v roce 1993 týmu ujal Jean Todt?
BE: "Ne, problémy Ferrari nemají nic společného s jeho vedením. Tím jsem si naprosto jistý. Problémy vidím v technické stránce. Místo vyhazování lidí by měli někoho koupit – Adriana Neweyho!"

Zřejmě nikdo nepochybuje o schopnostech Fernanda Alonsa, ale co jeho týmový kolega Felipe Massa?
BE: "Jedna věc je jasná – Felipe není zrovna dítětem štěstěny, ale je rychlý. Myslím si, že u Ferrari jde o otázku alternativ – kdo z volných jezdců je rychlejší než Felipe? Nikoho takového nevidím. Jsem si ale jist, že kdyby Robert Kubica neměl onu hrůzostrašnou nehodu v rally, seděl by dnes ve Ferrari."

Letos bude na startu šest mistrů světa…
BE: "Je to fantastické. V historii formule 1 k ničemu takovému nikdy nedošlo."

Začněme s Kimim Räikkönenem. Co od něho očekáváte?
BE: "V každém ohledu je přínosem. Mnohé se bude odvíjet od kvalit vozu a také, zda si udrží motivaci. Momentálně vypadá opravdu namotivovaně. Doufejme, že to tak i zůstane."

Co Michael Schumacher? Bude třetí rok jeho comebacku konečně znamenat průlom?
BE: "Pokud bude mít dost rychlé auto, pak ano. Doufám, že tomu tak bude, už kvůli němu a jeho fanouškům. Je to stále velké jméno a z úspěšného Michaela Schumachera všichni profitujeme více, než když prohrává. Zeptejte se v USA, tam je stále nejznámějším pilotem."

Zajímavý jistě bude interní souboj v McLarenu, jak si myslíte, že se soupeření Lewise Hamiltona a Jensona Buttona vyvine?
BE: "Lewis je obrovský talent, to se nezměnilo. Loni byl psychicky poněkud nestálý, což vyústilo v situaci, kdy nebyl schopen ukázat svůj potenciál. Jenson Button na druhou stranu ze sebe dostal vše. Proto Lewise porazil. Odvážím si předpovídat, že pokud oba odvedou maximum, bude Lewis před Jensonem, neboť je celkově rychlejší."

Další článek: Robert Kubica se vrátil za volant osudné Fabie