Dva závody na úvod sezóny. Rijád hostí formuli E

Dva závody na úvod sezóny. Rijád hostí formuli E

V polovině července vyvrcholila v New Yorku minulá sezóna elektrického šampionátu formule E a v Brooklynu odstartovaly oslavy stáje DS Techeetah, která ovládla šampionát jezdců i týmů. Minulé úspěchy jsou však nyní zapomenuty, dvanáct týmů a čtyřiadvacet jezdců přijíždí do saúdskoarabského Rijádu s čistým štítem a nulou na bodovém kontě. Na okruhu v lokalitě Diriyah v sousedství památek UNESCO odstartuje hned dvěma závody sezóna 2019/2020.

Šampionát formule E začíná svoji šestou sezónu ve stejném místě, kde odstartovala i ta minulá. Novinkou je však dvojnásobná porce závodění, protože Rijád poprvé hostí tak zvaný „double header“ víkend s prvním závodem v pátek a druhým v sobotu.

Okruh, který leží severozápadně od současného centra saúdskoarabské metropole, měří 2495 metrů a nabízí 21 změn směru. Od levotočivé první zatáčky až po čtrnáctou zatáčku se táhne úsek krátkých rovinek a mnoha rychlých zatáček, kde se piloti musí (především v kvalifikaci) vyvarovat kontaktu s bariérami. Mezi zatáčkami 17 a 18 se poté nachází nejdelší rovinka okruhu, která představuje dobrou příležitost pro předjíždění v brzdné zóně před pravotočivou osmnáctou zatáčkou.

Loňský závod zde vyhrál Antonio Felix da Costa s monopostem BMW, který bude o víkendu usilovat o rozšíření sbírky svých vítězných trofejí. Portugalec se však do Saúdské Arábie vrací v nových barvách, protože od BMW odešel k mistrovskému týmu DS Techeetah, kde ho čeká sezóna po boku úřadujícího šampiona Jeana-Érica Vergneho. Kromě obhájce loňského prvenství se na trati v Rijádu ukáže také několik nováčků, jmenovitě se jedná o Nica Müllera (Dragon), Brendona Hartleyho (Dragon), Nycka de Vriese (Mercedes) a Jamese Calada (Jaguar). S jediným okruhem formule E v arabském světě se také poprvé seznámí dva nové týmy Mercedes a Porsche, byť „stříbrné šípy“ mají k dispozici data od partnerské stáje HWA, která Mercedesu „připravovala půdu“ pro vstup do šampionátu v minulé sezóně.

Časový plán závodního víkendu a televizní vysílání:

  • Pátek, 22.11.:
  • První trénink – 04:50, živě Youtube
  • Druhý trénink – 06:55, živě Youtube
  • Kvalifikace – 08:55, živě Eurosport 1
  • Závod na 45 minut + 1 kolo – 12:45, živě Eurosport 1
  • Sobota, 23.11.:
  • Třetí trénink – 06:40, živě Youtube
  • Kvalifikace – 08:55, živě Eurosport 1
  • Závod – 13:00, živě Eurosport 1

Závody formule E v Saúdské Arábii po roce opět doplní bohatý koncertní program, v Rijádu vystoupí mimo jiné Imagine Dragons.

Nové barvy, nový sponzor

Neoficiální start nové sezóny obstaraly tradiční říjnové společné testy ve Valencii, kde jsme se ve většině případů seznámili se složením jezdeckých dvojic a také s novými barvami jednotlivých týmů. Neutrálně černě zbarvené vozy však do Španělska přivezl americký tým Dragon, který svůj monopost Penske EV-4 oficiálně představil až 15. listopadu. Na první pohled monopostům týmu Dragon opět dominuje kombinace černé a bílé, k největším změnám tak došlo v pohonném ústrojí a ve složení jezdecké dvojice, kterou nově tvoří dlouholetý pilot Audi v DTM Nico Müller a současný člen týmu Toyota ve WEC Brendon Hartley.

„Tohle bude důležitá sezóna pro tým i pro celý šampionát,“ řekl pro oficiální web formule E Jay Penske, majitel týmu Geox Dragon a Penske Autosport. „Celý tým odvedl obrovské množství práce pro to, abychom byli připraveni na start nové sezóny, na který se osobně velmi těším.“

Až do Saúdské Arábie čekal s odhalením nových barev monopostů monacký tým Venturi, který se z tovární stáje přetransformoval na zákaznický tým Mercedesu. K novému partnerství přispěl jistě i fakt, že šéfkou Venturi je Susie Wolffová, manželka Tota Wolffa.

Vozy Venturi s pohonnými jednotkami Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01 pod kapotou budou možná od sezóny 2019/2020 leckomu připomínat monoposty Williamsu ve formuli 1, protože novým titulárním partnerem monackého týmu se stala firma ROKiT, která působí v telekomunikacích. Na čtvrteční oficiální týmové prezentaci v Rijádu bylo oznámeno, že ROKiT s týmem Venturi podepsal tříletou smlouvu, která má rovněž za následek přejmenování týmu na ROKiT Venturi Racing.

Firmu ROKiT založili společně inovátor a filantrop John-Paul DeJoria a podnikatel Jonathan Kendrick, kteří se v současnosti skrze dceřinou značku ROKiT Cities věnují také konceptům „chytrých měst“. ROKiT by měl podle všeho pokračovat i ve spolupráci s Williamsem v F1, kde podle informací webu e-racing365.com prodloužil smlouvu s britským týmem až do roku 2023.

Za ROKiT Venturi Racing budou druhou sezónou v řadě závodit Edoardo Mortara a Felipe Massa.

Gutierrez náhradníkem u Mercedesu

Další novinka před startem nové sezóny formule E se týká mexického pilota Estebana Gutierreze, který si s týmy Sauber a Haas připsal celkem 59 startů ve formuli 1.

Osmadvacetiletý Mexičan bude nově působit jako rezervní a vývojový pilot Mercedesu v jeho nové tovární kampani ve formuli E. Gutierrez se s Mercedesem zúčastnil několika testování nové elektrické formule, do které poprvé usedl začátkem srpna na Mallorce.

„Velmi se těším na pokračování mé cesty s Mercedesem v roli rezervního a vývojového pilota. Chtěl bych poděkovat celému týmu za příležitost, kterou mi dal na začátku této nové kapitoly,“ uvedl Gutierrez pro oficiální web formule E.

Foto: ABB Formula E

Doporučujeme

Články odjinud