Dva závody, dva zajímavé závody. Vydrží to?

Formule 1 je asi jediným sportem a rozhodně jedinou závodní sérií, kde se po závodech více než často mluví o jiných věcech než o průběhu závodu.
Dva závody, dva zajímavé závody. Vydrží to?

V diskusích o kvalifikačním formátu trochu zapadlo to, že jsme viděli dva velmi zajímavé závody.

Důvody? V F1 mámě opět 11 týmů, což samozřejmě generuje více akce. Navíc přibyl Haas, který bojuje v čele.

Letos máme také nová pravidla – jezdci mohou při startu používat jen jednu místo dvou páček ovládajících spojku. Kromě toho byla omezena rádiová komunikace mezi jezdcem a týmem.

Mercedesu se dvakrát nepovedl start (tedy Rosbergovi jen jednou), což samozřejmě také ovlivnilo průběhy obou závodů.

Nesmíme ani opomenout to, že startovní pole je letos vyrovnanější než v předešlých letech. Asi není těžké uhádnout, kdo bude za běžných okolností v prvních dvou řadách, ale zbytek startovního roštu je značně vyrovnaný a ještě více se to pak zamíchá v závodě.

Pneumatikový guláš

Formule 1 má dnes jeden velký problém. Vozy se k sobě nedokáží úplně snadno přiblížit. Musí obvykle existovat velký výkonnostní rozdíl a ten máme vytvořen (bohužel) uměle pomoci DRS ale také pneumatik. Právě v oblasti pneumatik letos došlo k velkým změnám.

Týmy si mohou vybírat ze tří směsí a celkem si vybrat 10 sad. Rozdíly ve výběru sice jsou, ale když se podíváte, jaká byla situace před závodem, zjistíte, že rozdíly mezi týmy nejsou velké. To ale není vůbec důležité. Klíčové je totiž především to, že jezdci mohou nasadit tři různé směsi a nakonec i drobné rozdíly (ten má čerstvou sadu jedné směsi, ten zase druhé) přidávají velmi mnoho proměnných.

Pneumatiky, které zůstaly jezdcům před závodem:

Je dílem náhody, že vloni ale také v letošním roce vidělo cíl GP Bahrajnu stejný počet jezdců – 17. To je výborné pro jedno srovnání – zatímco vloni jsme u jezdců viděli 5 různých strategií, letos jich bylo 14!

V jednu chvíli tak můžeme mít na trati jezdce na třech různých směsích pneumatik. Rozdíly ve strategiích byly přitom ohromné. Například těžiště Grosjeanovy strategie leželo v super měkké, u Massy vsadili na střední směs.

Klepněte pro větší obrázek

Zůstane to?

F1 tady není týden, takže máme už dostatek zkušeností a ty ukazují na jednu věc. V historii jsme měli řadu změn, které produkovaly zajímavou podívanou. Týmy se ale změnám velmi rychle přizpůsobily a postupně začaly více méně dělat totéž. Uvidíme, zda nám počet odlišných strategií postupně neklesne.

Nesmíme zapomenout také na to, že týmy musí Pirelli nahlašovat své volby pneumatik v předstihu. A to hodně v předstihu – 8 týdnů před evropským a 14 týdnů před mimoevropským závodem.

Pro Austrálii a Bahrajn tak týmy volily pneumatiky naslepo, neboť svůj vůz ještě neviděly na trati. Prvním závodem, kde výběr proběhl poté, co vozy už ujely nějaké ty kilometry, bude Španělsko.

Je mimochodem trochu vtipné, že pro závodu v Baku volili týmy pneumatiky dříve než pro Španělsko. Vtipné je to v tom smyslu, že závod, nesoucí hrdě název Velká cena Evropy, je považován za mimoevropský závod.

Samozřejmě každá mince má dvě strany. Závody teď mohou občasnému divákovu připadat ještě více chaotické, složité a nepřehledné. 

P. Datum Grand Prix Nahlášení výběru
1. 20.03.2016 Austrálie 13.12.2015
2. 03.04.2016 Bahrajnu 27.12.2015
3. 17.04.2016 Číny 10.01.2016
4. 01.05.2016 Ruska 24.01.2016
5. 15.05.2016 Španělska 20.03.2016
6. 29.05.2016 Monaka 03.04.2016
7. 12.06.2016 Kanady 06.03.2016
8. 19.06.2016 Evropy 13.03.2016
9. 03.07.2016 Rakouska 08.05.2016
10. 10.07.2016 Velké Británie 15.05.2016
11. 24.07.2016 Maďarska 29.05.2016
12. 31.07.2016 Německa 05.06.2016
13. 28.08.2016 Belgie 03.07.2016
14. 04.09.2016 Itálie 10.07.2016
15. 18.09.2016 Singapuru 12.06.2016
16. 02.10.2016 Malajsie 26.06.2016
17. 09.10.2016 Japonska 03.07.2016
18. 23.10.2016 USA 17.07.2016
19. 30.10.2016 Mexika 24.07.2016
20. 13.11.2016 Brazílie 07.08.2016
21. 27.11.2016 Abú Dhabí 21.08.2016

Foto: Pirelli 

Další článek: Gutiérrez si z Grosjeanova úspěchu těžkou hlavu nedělá

14:06 | Sebastian Vettel dává do aukce "duhovou" helmu, kterou měl v Turecku. Dražba začne na jeho webu po závodě. Má jít o jedinou Vettelovu helmu z doby u Ferrari, která se dostane do soukromých rukou.
10:01 | Před 45 lety zemřel společně s pěti dalšími členy svého týmu při letecké nehodě Graham Hill. Vraceli se z testu na okruhu Paula Ricarda. Hill byl prvním a je stále jediným držitelem trojité koruny.
17:30 | McLaren potvrdil, že Sainze vyřadil problém se zadními brzdami.
28. listopadu | Alex Albon po včerejší nehodě mění šasi.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink Hamilton (1:29.033)
2. trénink Hamilton (1:28.971)
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink Verstappen (1:28.355)
Kvalifikace Hamilton (1:27.264)
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10