Dva tucty pilotů F1 v Le Mans

Souběžně s kanadskou GP se jede tento víkend v Le Mans i nejslavnější vytrvalostní automobilová bitva světa – tamější 24hodinovka. Závod, mezi jehož dosavadními vítězi najdeme i 64 jezdců F1.

A bývalé piloty formule 1 samozřejmě ve startovní listině francouzské 24hodinovky najdeme i letos. Poté, co loni tři z nich (Alexander Wurz, Marc Gené a David Brabham) tento závod vyhráli, totiž letos využívá jejich služby 14 týmů všech čtyřech kategorií.

Nejvíc na ně spoléhá domácí favorit - tým Peugeot Total. V tom jich najdeme hned sedm. Loni vítězné rakousko-španělské duo Alexander Wurz (69 GP, 45 bodů, poslední závod v F1 GP Číny 2007) a Marc Gene (36 GP, 5 bodů, poslední britská GP 2004), totiž ve voze #1 letos doplnil 31letý Brit Anthony Davidson (24 GP, poslední GP Španělska 2008). Ve druhém továrním voze Peugeot z GP pilotů najdeme Francouze Francka Montagnyho (7 závodů F1, poslední GP Francie 2006) a Stéphane Sarrazina (GP Bazílie 1999).

V tom třetím pak jede Sébastien Bourdais (27 GP, 6 bodů, poslední závod GP Německa 2009) a 38letý Portugalec Pedro Lamy (32 GP, jeden bod, poslední závod GP Japonska 1996). Přičemž s dalším vozem Peugeot 908 Hdi na trať vyrazí v týmu ORECA i další z francouzských pilotů F1 – Olivier Panis (158 GP, jedna výhra 76 bodů, poslední závod GP Japonska 2004). Zajímavé ovšem je, že v pro Peugeot nejkonkurenčnějším týmu Audi Sport, do bitvy těchto dieselových Titánů zasáhne pouze jediný z GP pilotů: Brit Allan McNish (16 GP, poslední v USA 2002).

Velkým hitem v Le Mans bude start mistra světa Nigella Mansella (187 GP, 31 výher, 482 bodů, poslední závod GP Španělska 1995), jehož ve voze Ginetta-Zytec doplní synové Leo a Greg. Dva další z pilotů F1 pak pojedou za volanty prototypů Lola: Ital Emanuele Pirro (37 GP, 3 body, poslední závod GP Austrálie 1991) a Francouz Jean-Christophe Boullion (11 GP, 3 body, poslední závod GP Pacifiku 1995). A v prototypu prestižnější kategorie LMP1 – v Audi R10 Tdi týmu Kolles – se také představí Nizozemec Christijan Albers (46 GP, 4 body, poslední závod britská GP 2007).

Ve sportovních prototypech třídy LMP2 v Le Mans uvidí dva GP piloty, kteří shodou náhod svou kariéru F1 oba končili v GP Austrálie 1994. Tím prvním je loňský vítěz Le Mans – v Londýně narozený Australan David Brabham (24 GP) - a tím druhým 41letý Japonec Hideki Noda (3GP).

Enge chybět nemůže
Také ve třídě LMGT1 se tribunám v Le Mans představí dva z někdejších pilotů F1. S vozem Aston Martin samozřejmě liberecký Tomáš Enge (3GP, poslední v Japonsku 2001) a v Ženevě žijící a na francouzskou licenci jezdící Romain Grosjean (7GP, poslední loni v Abu Dhabi), jedoucí s vozem Ford GT. Spousta někdejších jezdců F1 ovšem startuje ve třídě LMGT2, především ve vozech Ferrari 430 GT. V těch totiž pojede maranellský testman Giancarlo Fisichella (229 GP, tři výhry 275 bodů, poslední závod GP Abu Dhabi 2009), stejně jako 45letý Jean Alesi (201 GP, jedna výhra 241 bodů, poslední závod GP Japonska 2001), či Fin Mika Salo (110 GP, 33 bodů, poslední závod GP Japonska 2002), který nedávno testoval i vůz NASCAR.

A vedle nich i Ital Gianmario Bruni (18 GP, poslední v Brazílii 2004) a Belgičan Eric van der Poele (5 GP, poslední v Itálii 1992). Dva další GP jezdci pak budou v této třídě budou sedlat vozy Corvette C6-R: 36letý Dán Jan Magnussen (25GP, jeden bod, posldní závod GP Kanady 1998), jemuž se kdysi předvídala stejná kariéra jako Ayrtonu Sennovi a Olivier Berretta z Monte Carla (9 GP, poslední v Maďarsku 1994).

Kdo se z těchto pilotů F1 popere v Le Mans o vítězství ve své třídě, poznáme o víkendu. A ten odhalí i další zajímavost: jak si ve 24hodinovce povedou i potomci šampionů a vicemistrů světa. Připomněli jsme si, že s Manselem jedou synové Greg a Leo, ale nejsou zdaleka sami. Na okruhu Sarthe totiž startuje i syn čtyřnásobného šampiona Nicolas Prost, který se bude v prototypu Lola B10/60 střídat s vnukem amerického mistra světa z roku 1978, Marco Andrettim. A v Lole B09/60-Aston Martin bude s Francouzi Raguesem a Malleuxem pro změnu jezdit dcera vicemistra F1 z let 1969 a 1970, Vanina Ickxová...

Doporučujeme

Články odjinud