Americká společnost Liberty Media kupuje po formuli 1 také MotoGP. Jaké byly dosavadní průniky světů dvou a čtyř kol?
Formule 1 a MotoGP budou mít jednoho majitele. Liberty Media potvrdila, že kupuje šampionát MotoGP. Nákup ještě musí schválit Evropská komise, která v těchto případech funguje jako antimonopolní úřad.
Je poměrně pravděpododobné, že se v budoucnu dočkáme nějakého propojení obou šampionátů, ale právě kvůli antimonopolním zákonům asi ne příliš velkého.
Mohli bychom vidět třeba společný víkend? Je to možné. Spekulace o společném víkendu se objevily už dříve – mluvil o tom třeba majitel Okruhu Amerik v Austinu. Vloni se o tom měli bavit šéfové obou sérií při návštěvě Domenicaliho na úvodním závodě MotoGP, kde i mával šachovnicovou vlajkou.
MotoGP dnes mimochodem závodí na pěti okruzích, které jsou součástí kalendáře F1. Kromě zmíněného okruhu COTA v Austinu jde o Lusail (Katar), Barcelonu, Silverstone a Red Bull Ring.
Poté, co Liberty Media převezme MotoGP, se podobné plány na společný víkend stanou zřejmě ještě realističtější. Nebude to ale první propojení obou světů. Podívejte se na ta dřívější...
Pokračování 2 / 10
Nello Pagani
Šampionát motorek byl založen v roce 1949. První sezóna měla tehdy šest závodů. Prvním byl slavný závor na ostrově Man. Kubatura 125cc se ale objevila až ve druhém podniku ve švýcarském Bremgartneru. Vyhrál ho italský jezdec Nello Pagani (1911-2003) alias „Nello“. Na stejném okruhu si o rok později vyzkoušel vůz formule 1. Ve voze Maserati dojel po startu z 15. místa na sedmé pozici.
Pokračování 3 / 10
John Surtees
Nikdo nepropojil oba světy úspěšněji než britský závodní jezdec John Surtees (1934-2017). Dodnes zůstává jediným člověkem, který získal titul mistra světa na dvou i čtyřech kolech.
Na dvou kolech jezdil v letech 1952 až 1960. Během 68 závodů získal 38 vítězství a celkem sedm titulů.
Poté přesedlal do F1, kde odjel v letech 1960 až 1972 celkem 111 závodů. Získal šest vítězství, 24 pódií a v roce 1964 se stal mistrem světa.

Foto: Getty Images / Victor Blackman
Pokračování 4 / 10
Mike Hailwood
Dalším jezdcem, který si vyzkoušel dvě i čtyři kola, byl Mike Hailwood (1940-1981). V motocyklech závodil v letech 1958 až 1967. Ve 152 startech získal 76 vítězství a celkem ve třech kubaturách 9 titulů.
„Mike The Bike“, jak zněla jeho přezdívka, sbíral vavříny také ve slavném závodě Isle of Man TT, kde získal 14 vítězství, což ho dodnes řadí na sdílenou šestou pozici v historických tabulkách.
Ve formuli 1 se mu ale dařilo méně. V 50 závodech v letech 1963 až 1974 získal dvě pódia – v Grand Prix Itálie 1972 byl druhý a ve Velké ceně Jižní Afriky byl v roce 1974 třetí. Závodil mimo jiné na Surteesův tým Brooke Bond Oxo Team Surtees.
Celkem čtyřikrát si vyzkoušel Le Mans. Při své první účasti v roce 1969 dojel s Davidem Hobbsem třetí ve voze Ford GT40.

Foto: Getty Images
Pokračování 5 / 10
Johnny Cecotto
Rodák z Caracasu Johnny Cecotto (*1956) se už v devatenácti letech stal šampionech na dvou kolech (350cc). Ve formuli 1 odjel v letech 1983 a 1984 celkem 18 závodů. Jen jednou ale bodoval – ve Velké ceně USA dojel v roce 1983 na šestém místě. Větších úspěchů dosáhl s GT vozy. Zkoušel to v DTM, kde skončil v roce 1990 celkově druhý nebo v Le Mans.
V GP2 a F2 jsme viděli jeho syna Johnyho Cettoca Jr. Během testů si vyzkoušel vozy Force Indie (2011) a Toro Rosso (2012).
Pokračování 6 / 10
Valentino Rossi
Italského závodníka a devítinásobného mistra světa Valentina Rossiho asi není potřeba představovat. Jeho vliv vidíme ve F1 i dnes. Lando Norris a Alex Albon se při výběru startovního čísla inspirovali Rossiho číslem 46.
Rossi ve F1 nikdy nezávodil, i když se o tom hodně spekulovalo. Slavné jsou jeho testy s Ferrari. V dubu 2004 si vyzkoušel vůz Ferrri na okruhu ve Fioranu.

Valentino Rossi u vozu Ferrari Michaela Schumachera při GP Austrálie 2004.
Foto: Getty Images / Clive Rose
Pokračování 7 / 10
Jorge Lorenzo
V roce 2016 si Jorge Lorenzo vyzkoušel v Silverstonu vůz Mercedes W05 z roku 2014.
Na videu níže od společnosti Monster Energy si můžete pustit i české titulky – stačí kliknout na ozubené kolečko > titulky a vybrat jazyk.
„Očekával jsem, že řízení bude mnohem těžší,“ uvedl tehdy Lorenzo po testu. „Dva dny předtím jsem v Snettertonu zkoušel vůz F2 a byl velmi těžce řiditelný. Motor byl velmi nervózní a volant byl velmi těžký.“
„Ale když sem zkoušel simulátor v továrně Mercedesu, bylo to něco jako ‘wow, to je mnohem jednodušší, ale možná je simulátor příliš snadný a realita bude mnohem těžší’. Ale ne, nebyla.“
Pokračování 8 / 10
Fernando Alonso
Fernando Alonso jezdil v roce 2016 za McLaren, který používal motory Honda. Nebylo proto překvapení, když se objevil na akci Honda Thanks Day. Španěl se tam svezl na motocyklu Honda společně se svým krajanem Marcem Márquezem.