Dva odstíny oranžové. Vítězové a poražení po Grand Prix Maďarska 2023

Další a historické vítězství Verstappena. McLaren potvrdil formu, Aston Martin potvrdil, že ji nemá. Sergio Pérez si dělá i nadále vlastní reverzní startovní rošt.

Vítězové

Na stupně vítězů se dostali Max Verstappen, Lando Norris a Sergio Pérez. 

Nejrychlejší zastávku měl Red Bull, který přezul Péreze za 1,98 sekundy, což je nový sezónní rekord a také vyrovnáni rekordu současné éry. Vloni v Mexiku zvládl McLaren zastávku za stejný čas. 

Vítezové

  • Max Verstappen a Red Bull
  • Sergio Pérez
  • McLaren
  • Daniel Ricciardo
  • George Russell

Pokračování 2 / 13

Max Verstappen a Red Bull

Max Verstappen byl poražen... ale jen v kvalifikaci. Hamilton byl o 3 tisíciny rychlejší a získal pole position. Verstappen startoval hned z druhého místa a když vezmeme v úvahu jeho letošní formu, bylo spíše otázkou, zda převezme vedení už na startu, v průběhu prvního kola nebo během kola druhého.

Verstappen se do vedení dostal hned po startu a pak už jen kontroloval situaci.

Letos je Verstappen nezastavitelný. Jak už jsme ale psali dříve, pomáhají mu také problémy Péreze a to, že se mu v zrcátkách (po startu) v průběhu sezóny mění soupeři. Jeho náskok je už 110 bodů, což je ekvivalent 4 závodů. 

Za zmínku ale stojí něco jiného. Verstappen zajel na Hungaroringu i nejrychlejší kolo závodu, které bylo o více než 1 sekundu rychlejší než kolo druhého Hamiltona! Viděli jsme skutečnou formu Red Bullu? 

O čase nejrychlejšího kola rozhodují dvě podmínky – množství paliva a pneumatiky. Verstappen zajel své nejrychlejší kolo v 53. kole závodu, Hamilton o pouhé kolo později, takže paliva měli zhruba stejně. Verstapen měl relativně čerstvé použité střední pneumatiky. Hamilton na tom byl podobně, jeho pneumatiky byly o tři kola starší (stavěl o dvě kola dříve a nejlepší čas zajel o kolo později).

Red Bull pak letos nenašel přemožitele. Společně s posledním závodem loňské sezóny vyhrál 12 závodů v řadě, což je nový rekord. 

GettyImages-1565160584.jpg
Foto: Getty Images / Peter Fox

Pokračování 3 / 13

Sergio Pérez

Vypadá to, že Sergio Pérez je fanouškem reverzního startovního roštu – zkrátka ti nejlepší startují ze zadních pozic a dostávají se pak polem nahoru. Ale to je samozřejmě nadsázka.

Pérez dojel na třetím místě, což je zhruba místo, kde bychom měli očekávat „týmovou dvojku“ Red Bullu. Kvalifikace mu ale opět nevyšla ideálně – dostal se sice do Q3, ale startoval až z devátého místa.

Na druhou stranu v závodě bojoval, předvedl několik dobrých předjížděcích manévrů a dojel na pódiu. Christian Horner Péreze chválil.

V současné době dělá Pérez to, co Red Bull potřebuje. Získává body do Poháru konstruktérů, čímž přibližuje zisk trofeje a tedy i snadnější rozhodnutí týmu se soustředit na další sezónu. Současně upevňuje druhé místo v šampionátu jezdců.

Pokud se ale konkurence dotáhne, bude Red Bull potřebovat kvůli bodům i strategii jezdce, který bude blízko Verstappena už v sobotu. A pravidelně!

GettyImages-1565293150.jpg
Foto: Getty Images / Peter Fox

Pokračování 4 / 13

McLaren

Oranžová vládne. Nejde jen o holandskou ale také papájovou. Druhé místo Norrise má ještě lepší chuť než to ze Silverstone. Hungaroring totiž neměl McLarenu sednout tak moc, jako mu sednul Silverstone. Tehdy existovala možnost, že skvělý výsledek souvisel spíše s charakteristikou okruhu. Norris ale dojel znovu druhý.

Už se na to zapomnělo, ale Aston Martin udělal přes zimu jeden z největších kroků vpřed za hodně dlouhou dobu. McLaren ho udělal v průběhu sezóny – ba dokonce v průběhu několika týdnů.

Emoce je ale potřeba i trochu uklidnit. Právě příběh Astonu Martin je současně i varováním. Situace se letos může hodně rychle (z)měnit. 

Stále nevíme, jak velkou roli hrají upgrady, charakteristiky okruhu, aktuální podmínky, pochopení vozu a také pneumatiky. Alonso (a nejen on) si myslí, že změny konstrukce pneumatik v Silverstonu mohly ovlivnit rozložení sil.

GettyImages-1565301155.jpg
Foto: Getty Images / Francois Nel

Pokračování 5 / 13

Daniel Ricciardo

Daniel Ricciardo si během pobytu u McLarenu někde střádal štěstí a nyní ho prodává. Po úspěšném testu pneumatik se vrátil do kokpitu závodního vozu.

Nasednout uprostřed sezóny do auta, se kterým předtím nejel, není jednoduché. Ricciardo měl ale dobrou kvalifikaci. Poté jako zázrakem přežil náraz od Čoua a mohl tak závod dokončit. Sice se propadl na chvost pole, ale i díky 40 kolům na střední směsi dojel 13. Kdo ví, nebýt nehody, možná byl ve hře o body. Slušný comeback!

GettyImages-1564940524.jpg
Foto: Getty Images / Peter Fox

Pokračování 6 / 13

George Russell

Když se ještě daňová přiznání podávala převážně v papírové formě, tak to Češi vždy nechali na poslední chvíli. Stáli pak ve frontě a nadávali. Podobně se chovají týmy formule 1 v kvalifikaci. 

Russell doplatil na provoz v závěru okruhu i porušení džentlmenské dohody a nepostoupil z první části kvalifikace.

Po startu z 18. pozice ale předvedl velmi dobrý závod. Jeho strategie byla podobná Pérezovi. Mexičan se posunul o 6 míst, Russell dokonce o 12 a dokázal porazit i oba jezdce Ferrari. Cenu „jezdec dne“ si možná zasloužil více než Pérez, který ji získal.

GettyImages-1565349731.jpg
Foto: Getty Images / Peter Fox

Pokračování 7 / 13

Poražení

Závod nedokončili Esteban Ocon a Pierre Gasly (úvodní kolize) a Logan Sargeant, který odstoupil poté, co se ke konci závodu roztočil.

Poražení

  • Oscar Piastri
  • Lewis Hamilton
  • Ferrari
  • Aston Martin
  • Alfa Romeo
  • Alpine

Pokračování 8 / 13

Oscar Piastri

Oscar Piastri ve své první sezóně podává opravdu skvělé výkony. Bohužel zatím nepřišla sladká odměna. V Silverstonu ho o stupně vítězů možná připravil výjezd safety caru.

V Maďarsku měl skvělý start, dostal se na druhé místo. Pak ale přišly zastávky v boxech. Tým chtěl pokrýt Hamiltona a ochránit pozici Norrise, který zastavil dříve než Piastri. V konečném důsledku ale došlo k výměně pozic. Po zastávce byl ale Norris rychlejší a jeho náskok postupně rostl. 

Samozřejmě je trochu těžké říct, že kdyby k tomu nedošlo, tak by získal pódium Piastri. Je dost možné, že by na pódiu nebyl žádný z jezdců McLarenu. Andrea Stella po závodě prozradil, že měl Piastri poškozenou podlahu, což ho stálo „nějaký čas“. K poškození došlo zřejmě po najetí na obrubník.

GettyImages-1564985204.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 9 / 13

Lewis Hamilton

Pokud startujete z pole position, tak chcete samozřejmě vyhrát. Hamiltonovi se na Hungaroringu vždy dařilo – získal tam osm vítězství, ale už před startem bylo zřejmé, že udržet první místo bude hodně těžké. 

Hamilton se ale nakonec nedostal ani na stupně vítězů. Výsledek do jistí míry předurčil start, po kterém se před Hamiltona dostal kromě Verstappena i Piastri. Hamilton se za start hned týmu omluvil. 

Jezdec Mercedesu měl trochu odlišnou strategii a ve druhé části závodu měl solidní tempo. Možná, že kdyby byl závod o dvě, tři kola delší, měli jsme stejné složení pódia jako v Silverstonu. Ale na možná se nejezdí.

Hamilton se po závodě trochu neshodl s Wolffem. Podle něj měl Mercedes v Maďarsku druhé nejrychlejší auto, podle Hamiltona byl McLaren rychlejší.

GettyImages-1565324206.jpg
Foto: Getty Images / Francois Nel

Pokračování 10 / 13

Ferrari 

Dvě facky pro Ferrari. První přišla v sobotu, kdy je porazil Čou se stejným motorem. Druhá v neděli, kdy je porazil Russell startující z předposlední řady. 

Chyběla rychlost a na nepříliš dobrý výsledek bylo zaděláno už v sobotu. Šesté a jedenácté místo nedávaly moc naději na nějaký slušný výsledek.

Lepší rychlost měl podle Ferrari Leclerc. Vasseur odhaduje, že by dojel pátý, ale... nejdříve přišel problém s pistolí. Leclercova zastávka trvala téměř deset sekund. Při druhé zastávce pak zase Leclerc projel boxy příliš rychle... konkrétně o 0,7 km/h rychleji. Ale překročení je překročení a penalizace ho stále místo ve prospěch Russella.

GettyImages-1565006879.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 11 / 13

Aston Martin

Po nepovedeném Silverstonu se Aston Martin i jeho fanoušci těšili na Hungaroring. Zatímco McLaren si formu udržel, Aston Martin ji nedokázal najít. V Maďarsku byl čtvrtým ale spíše pátým nejrychlejším vozem. Konec konců tak to odhaduje i Alonso a to je nějaký analytik!

Deváté a desáté místo tak odpovídají papírovým předpokladům. Tři body jsou nejhorší letošní výsledek.

GettyImages-1565084788.jpg
Foto: Getty Images / Francois Nel

Pokračování 12 / 13

Alfa Romeo

Nemusí pršet, stačí když kape. Jenomže nekapalo. Alfa Romeo měla skvělou kvalifikaci – nejlepší od roku 2012. Bylo zřejmé, že Čou nedojede na páté místě, ale týmu by pomohl i zisk několika bodů, protože na chvostu šampionátu se počítá každý bod.

Čou měl na startu nějaký problém – zřejmě s brzdovým systémem a to nikoliv s mechanickou částí ale tou elektronickou, která chrání motor. Čou po špatném startu spěchal tak moc, že v první zatáčce narazil do Ricciarda. Kromě poškození předního křídla přišla i penalizace. Jeho špatný start navíc ovlivnil i Bottase. Alfa Romeo tak odjela s prázdnou.

GettyImages-1565080048.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 13 / 13

Alpine

Nikdy nemůže být tak špatně, aby nemohlo být hůře. Jezdci Alpine startovali z 12. a 15. místa. Z nižších pozic je to sice dál na body ale blíže ke kolizím v prvním kole. Jezdci Alpine byli poslední fází dominové srážky, kterou vyvolal Čou. Pro oba závod skončil.

Alpine tak ve dvou závodech zaznamenalo 4 DNF. V Silverstonu za to kromě kolize mohla i technika. 

F12023GP12HUN_nqnR.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Doporučujeme

Články odjinud