Druhý největší rošt mimo Le Mans. Monza hostí WEC | Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

Druhý největší rošt mimo Le Mans. Monza hostí WEC

Před čtyřmi lety to bylo takové nesmělé seznamování. V roce 2017 hostil okruh v italské Monze oficiální předsezonní testy světového vytrvalostního šampionátu, vlastního závodu v kalendáři se však tamní fanoušci nedočkali. Dávná tradice podniku na 1000 kilometrů v „chrámu rychlosti“ byla obnovena až o čtyři roky později, v neděli se na severu Apeninského poloostrova pojede třetí podnik sezony FIA WEC.

Tradice vytrvalostního závodu na 1000 kilometrů, který svojí distancí odpovídá obvyklé délce 6 hodin, v Monze sahá až do roku 1949, naposledy zde však prototypy a vozy GT společně zápolily v roce 2008 pod hlavičkou tehdejší Le Mans Series.

Šestihodinový závod se do domova italské Grand Prix vrací po 13 letech, nyní už jakou součást vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC. A rozhodně se jedná o návrat plnohodnotný, ve čtyřech třídách se představí celkem 37 vozů. Pokud nepočítáme Le Mans, tak více posádek se zúčastnilo pouze šestihodinovky ve Spa v roce 2012. V Belgii tehdy startovalo 42 vozů.

O hypervůz navíc

Startovní listina pro minulý závod v portugalském Portimau čítala o 5 vozů méně, na příklad kvůli absenci jednoho ze dvou nových Glickenhausů. Americký tým ve třídě LMH poprvé nasadí oba své speciály 007, přičemž druhé šasi představil světu Romain Dumas začátkem července na legendárním festivalu v Goodwoodu.

Mezi hypervozy se znovu objeví i jediný zbývající prototyp LMP 1 Alpine A480 Gibson, největším favoritem však bude znovu Toyota a dvojice jejích hybridních vozů GR010. Japonská tovární stáj po zisku vítězného doublu v Portugalsku absolvovala v Portimau i další testování. Brendon Hartley, který společně se Sébastienem Buemim a Kazukim Nakadžimou vyhrál oba úvodní podniky sezony, si pochvaluje progres, jakého Toyota při vývoji dosahuje.

„U relativně nových vozů vždy panují obavy o jejich spolehlivost. V tomto směru jsme absolvovali velmi dobré testování,“ rozpovídal se novozélandský expilot formule 1 pro sportscar365.com.

„Pracovali jsme na několika věcech. Zjišťovali jsme, jak bychom mohli zlepšit naše závodní víkendy. Obecně si myslím, že se dostáváme blízko k odemknutí plného potenciálu vozu.“

„Během vytrvalostního testu jsme zažili velmi rozmanité podmínky. Od přechodných až po noční jízdu na mokru. Před usednutím do auta v noci obvykle déšť neradi vidíte, na druhou stranu to ale byla velmi dobrá příprava na Le Mans. Jako jezdec za volantem v takových chvílích získáváte velmi cenné informace o tom, jak dlouho lze zůstat na hladkých gumách a kdy je nutné nasadit směs se vzorkem.“

„A zkusil jsem si to opačně. V intervalu dvou hodin jsem si vyzkoušel oba scénáře, tedy přezouvání ze suchých pneumatik na mokré i naopak. To jsou cenné informace pro pilota směrem k závodu, kdy pomůže týmu svojí zpětnou vazbou,“ věří Hartley.

Covidové rány a změny ve slovenském táboře

Zatímco týmy v LMH se pečlivě připravují na poslední podnik WEC před srpnovým Le Mans, ve třídě LMP 2 musí stáje kromě konkurence bojovat i proti virové nákaze. Dva pozitivní testy na Covid-19 pořádně nabouraly plány holandskému týmu Racing Team Nederland závodícího šéfa Fritse van Eerda.

Podnikatel a majitel sítě supermarketů Jumbo nejprve přišel o svého parťáka z posádky prototypu Oreca 07 Gibson #29 Joba van Uiterta. Toho kvůli nákaze koronavirem o víkendu nahrazuje pilot Mercedesu ve formuli E Nyck de Vries, který pro holandskou stáj jezdil v minulé sezoně.

Tím však rozpad sympatické holandské posádky, která startuje v podkategorii LMP 2 Pro-Am Cup, neskončil. Další pozitivní výsledek PCR testu totiž obdržel bývalý pilot F1 Giedo van der Garde.

„Jsem vážně smutný, že kvůli pozitivní testu na Covid-19 nemohu tento víkend závodit v Monze. Je to pro mě naprostá záhada, protože jsem po očkování a před závodem jsem se vyhýbal společenským akcím. To už je jedno, fakt je ten, že nemohu závodit,“ uvedl van der Garde na sociální síti.

Šestatřicetiletého Nizozemce nahradí dvojnásobný šampion Evropské Le Mans Series Francouz Paul-Loup Chatin.

Změny v posádce, avšak plánované, hlásí také slovenská sestava ARC Bratislava pro svůj prototyp Ligier JS P217 Gibson. S Mirem Konopkou a Britem Oliverem Webbem se bude v kokpitu střídat syn týmového šéfa Matej Konopka. Stejná trojice spolu v srpnu pojede i Le Mans, kde ovšem ARC Bratislava místo Ligieru nasadí Orecu 07.

Kromě soubojů hypervozů a tradičně našlapané pole třídy LMP 2 se mohou fanoušci, kteří tentokrát v Monze smějí i na tribuny, těšit na bitvu domácího Ferrari s Porsche v mistrovství světa třídy LMGTE – PRO. Zajímavou podívanou nabídne i třída LMGTE – AM, kde bude startovat hned 16 speciálů GTE. Více vozů v této kategorii pro posádky s amatérským jezdcem startovalo jen dvakrát v Le Mans, 22 v roce 2020 a 18 před 7 lety.

Šestihodinový závod FIA WEC v Monze startuje v neděli ve 12:00, živě a non-stop ho budete moci sledovat na Eurosportu 2.

Doporučujeme

Články odjinud