DRS o kolo dříve, méně vodní tříště. Komise F1 řešila řadu témat

Komise formule 1 projednala řadu novinek. Mimo jiné chce posílit úlohu DRS, podívat na vodní tříšť za vozem a také na nasazování nových komponent pohonné jednotky.
Foto: Getty Images / Peter Fox
DRS o kolo dříve, méně vodní tříště. Komise F1 řešila řadu témat | Foto: Getty Images / Peter Fox

Pokud prší, má formule 1 problémy a to zřejmě větší než v minulosti. Jedním z důvodů je horší viditelnost v důsledku vodní tříště za vozem. 

FIA proto zahájila studii s cílem definovat soubor opatření a dílů zaměřených na potlačení vodní tříště (rozstřiku) vznikající při jízdě za mokra. Studie se zaměřila na následující:

  • Definování standardní sady karoserie, jejímž cílem je potlačit vodní tříště od pneumatik při jízdě za mokra použitím minimální karoserie nad koly – konkrétně by šlo o podběhy kol, které by se namontovaly samozřejmě jen za mokrých podmínek.
  • Pochopení vlivu povrchové vody zachycené skrz podlahové tunely s cílem porozumět jejímu významu.
  • Zajištění, aby konstrukce zbytečně nebránila výměně pneumatik při zastávkách v boxech.
  • Hledání dalších výhod, jako jsou přídavná světla pro zlepšení viditelnosti vozu.
  • Zařízení, která se montují pouze před závodem nebo během červené vlajky kvůli extrémně mokrým podmínkám.

Komisi byly předloženy předběžné práce a počáteční koncept a FIA bude nadále pracovat na zdokonalení návrhů, přičemž další aktualizace se očekávají v roce 2023.  

Pohonné jednotky

Na stůl se dostaly také tresty za nasazení nadlimitních komponent pohonné jednotky. Podle Komise současný systém není dostatečně silným odrazujícím prostředkem pro týmy, aby prováděly „strategické změny“. Dnes platí, že pokud jezdec získá penalizaci více než 15 míst, startuje z konce pole. Týmy pak mohou fakticky beztrestně nasadit další komponenty. Na druhou stranu nasazení nového motoru v jistých případech znamená jen pokles o pět míst. 

V konečném důsledku to vede k vyšším nákladům, což „podkopává“ celý smysl trestů a důvod, proč byly zavedeny. 

Pneumatiky

Cílem FIA a F1 i nadále zůstává zrušení ohřívacích dek od roku 2024... „nicméně po četných diskusích a zpětné vazbě od jezdců se komise rozhodla odložit jakákoli konečná rozhodnutí do července 2023, aby bylo možné shromáždit další data a zpětnou vazbu z testování, která by plně přispěla k závěrům,“ uvedla FIA.

DRS

Komise schválila návrh na vyhodnocení metody, která by umožnila udržet závodní pole blíže u sebe a podpořit těsnější závodění posunutím aktivace systému DRS o jedno kolo na začátku závodu, sprintu nebo po restartu. Tento postup bude vyzkoušen během každého sprintu v roce 2023 s cílem zavést jej pro všechny závody v roce 2024.

Dnes je možné DRS aktivovat po dvou kolech – v případě startu závodu tedy od třetího kola. F1 bude příští rok ve sprintech zkoušet povolit DRS už po prvním kole. 

Sprinty

Komise také diskutovala o víkendech se sprintem – konkrétně o zjednodušení procesů režimu parc fermé během těchto víkendů a také o penězích za nehody. Týmy už dříve argumentovaly, že sprinty zvyšují riziko nehody, což se potom negativně promítá do rozpočtového stropu. Komise schválila zvýšení bonusu za sprint ze 150 na 300 tisíc dolarů. Další bonusy za poškození ale byly zrušeny. 

Další článek: Hamilton: Red Bull je teď rychlejší, ale jsme ve hře

Témata článku: ,

Aktuality

11:05 | Stanice Nova Action bude v lednu vysílat Dakar... na místo vyrazí i štáb. 
9:03 | V italské Bologni se dnes uskuteční Galavečer FIA. Budou předány ceny nejen mistrům světa... přenos z galavečeru bude od 21:30 vysílán živě, odkaz najdete včas na F1sport. 
8. prosince | „Situace ve Ferrari mě mrzí a dělá mi starosti,“ řekl Montezemolo listu Corriere dello Sport. „V těchto chvílích, protože mi na Ferrari opravdu záleží, se raději nebudu vyjadřovat jinak, než že poznamenám, že mám pocit, že je to společnost bez vůdce.“ 
7. prosince | Pro přístup do paddocku formule 1 nebude už potřeba mít očkování proti covidu-19. F1 rozvolňuje...