Lewis Hamilton se strategií tří zastávek ve finiši porazil Sebastiana Vettela jedoucího na dva pitstopy. Skvělou jízdou se po startu z osmnáctého místa prosadil na stupně vítězů také Mark Webber.
Velká cena Číny v Šanghaji byla nejdramatičtějším závodem za poslední dobu. Byla bohatá na předjížděcí manévry a o vítězi i dalších pódiových umístěních se rozhodlo až v samém závěru. Klíčovou roli hrálo opět opotřebení pneumatik.
Sebastian Vettel jel na dvě zastávky, v závěru musel šetřit pneumatiky, naopak Lewisu Hamiltonovi se vyplatilo zastavit v boxech třikrát. Čtyři kola před cílem se dostal před Vettela a závod vyhrál. Po nevydařené kvalifikaci zvolil správnou strategii Mark Webber. Odstartoval na tvrdších pneumatikách a závěrečné dva stinty absolvoval na měkčích. Svůj perfektní výkon korunoval před nájezdem do posledního kola, kdy předjel Jensona Buttona a dostal se na třetí místo. Připsal si také nejrychlejší kolo závodu.
Dobrý start pro McLaren
Už start naznačil, že tentokrát nebude Red Bull tak suverénní jako jindy. Před Vettela se dostali Button i Hamilton. Němec nemohl plně využít Systém na rekuperaci kinetické energie (KERS) plně. Na čtvrtém místě se udržel Nico Rosberg, před Fernanda Alonsa se prosadil týmový kolega Felipe Massa. Sedmý byl Paul di Resta a desátý Michael Schumacher.
V čele Mercedes
Jezdci se drželi po celý první stint v těsných rozestupech. Těsně před první zastávkou se Vettel posunul na druhé místo před Hamiltona. Do boxů zamířil v 16. kole stejně jako Button. Angličan omylem projel boxem Red Bullu, kde už stáli mechanici připravení na Vettelovu zastávku. Na trať vyjel až těsně za Němcem. Po prvních zastávkách se ale dostal do čela úplně jiný Němec - Nico Rosberg a na čele se držel poměrně dlouho. Závodu přihlíželo představenstvo Mercedesu v čele s jeho předsedou Dieterem Zetschem a geniální stratég Ross Brawn mu chtěl zřejmě udělat radost...
O předjíždění a těsné souboje ale nebyla nouze ani za čelními pozicemi. Činili se zejména Kamuj Kobajaši, Michael Schumacher, Vitalij Petrov a Mark Webber. Schumacher se ale projevil také jako výborný obranář. V souboji o šestou příčku za sebou několik kol držel Alonsa, který se po prvních zastávkách zařadil až za něj. Nakonec ho zdolal až těsně před druhými pitstopy. Ty ze špičky zahájil Button ve 24. kole. Z Vettelovy jízdy bylo patrné, že jede jen na dvě zastávky. Druhou proto nechal až na 31. kolo.
Jako poslední zamířili na své druhé zastávky jezdci Ferrari. Massa měnil pneumatiky ve 33. kole z prvního místa, ale v souboji s Vettelem jedoucím stejnou strategii nakonec ztratil. Na trať se vrátil až za ním jako pátý. V té chvíli vedl opět Rosberg před Buttoneme a Hamiltonem. Mezitím se odehrával zajímavý souboj o sedmé místo mezi Schumacherem, Petrovem a Webberem zajíždějícím jedno nejrychlejší kolo za druhým.
Hamiltonův a Webberův finiš
Po třetích zastávkách, které se v případě prvních tří jezdců odehrály mezi 37. a 39. kolem vyjel Hamilton před Buttonem, ale až za Rosbergem. Na prvních dvou místech v té chvíli byli Vettel s Massou, ale oběma začaly brzy odcházet pneumatiky. Rosberga zase tým upozornil, že musí šetřit palivo.
V nejlepší kondici byl tedy v té chvíli Hamilton a dokázal toho dokonale využít. Nejdřív se ve 42. kole dostal před Rosberga a o dvě kola později před Massu. Brzy ho napodobil i Button. Zatímco Hamilton začal stíhat Vettela, Buttona, Rosberga i Massu už stíhal Webber, který daleko za sebou nechal Alonsa.
Přestože Hamiltonovi do rádia hlásili, aby šetřil pneumatiky, nedal si říct a stále stahoval Vettela. Tomu fungovala rádiová kominkace jen z boxů do vozu. Inženýři mu zdůrazňovali, že v každém případě musí zůstat na trati. Přestože se bránil zuby nehty, ve 52. kole se Hamilton dostal do vedení a ihned začal obhájci titulu ujíždět.
Při chuti byl i Webber. Ve 52. kole předjel Massu, o dvě kola později Rosberga a ve čtrnácté zatáčce 55. kola i třetího Buttona.
Cílem tak projel jako první Hamilton o 5,1 sekundy před Vettelem a 7,5 sekundy před Webberem. Čtvrtý zůstal Button, pátý Rosberg a šestý Massa. S výraznějším odstupem dojeli těsně za sebou Alonso a Schumacher. Petrov nakonec získal dva body za deváté místo, desáté místo na poslední chvíli ukořistil di Restovi Kobajaši.
Bodově se tak nedostalo na Force Indii, Nicka Heidfelda, Williams a Toro Rosso, kde budou po vydařené kvalifikaci jistě zklamáni. Heikki Kovalainen dokázal s lotusem porazit Sergia Péreze (toho však zdržela penalizace) i Pastora Maldonada a naznačil zlepšení malajsijsko-britského týmu. Závod se vyznačoval nebývalou spolehlivostí. Nedokončil akorát Jaime Alguersuari, kterému po první zastávce upadlo špatně přidělané pravé zadní kolo.
V šampionátu jezdců vede Vettel s 68 body před Hamiltonem (47), Buttonem (38) a Webberem (37). V poháru konstruktérů je na čele Red Bull (105 bodů), před McLarenem (85) a Ferrari (50).
Příští závod se jede 8. května jako Velká cena Turecka.
GP Číny 2011 - výsledky
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Čas/ztráta |
Start |
1 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
56 |
1:36:58,2 h |
3 |
2 |
Sebastian Vettel |
RBR-Renault |
56 |
+5,1 s |
1 |
3 |
Mark Webber |
RBR-Renault |
56 |
+7,5 s |
18 |
4 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
56 |
+10,0 s |
2 |
5 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
56 |
+13,4 s |
4 |
6 |
Felipe Massa |
Ferrari |
56 |
+15,8 s |
6 |
7 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
56 |
+30,6 s |
5 |
8 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
56 |
+31,0 s |
14 |
9 |
Vitalij Petrov |
Renault |
56 |
+57,4 s |
10 |
10 |
Kamuj Kobajaši |
Sauber-Ferrari |
56 |
+1:03,2 min |
13 |
11 |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
56 |
+1:08,7 min |
8 |
12 |
Nick Heidfeld |
Renault |
56 |
+1:12,7 min |
16 |
13 |
Rubens Barrichello |
Williams-Cosworth |
56 |
+1:30,1 min |
15 |
14 |
Sébastien Buemi |
STR-Ferrari |
56 |
+1:30,6 min |
9 |
15 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
55 |
+1 kolo |
11 |
16 |
Heikki Kovalainen |
Lotus-Renault |
55 |
+1 kolo |
19 |
17 |
Sergio Pérez |
Sauber-Ferrari |
55 |
+1 kolo |
12 |
18 |
Pastor Maldonado |
Williams-Cosworth |
55 |
+1 kolo |
17 |
19 |
Jarno Trulli |
Lotus-Renault |
55 |
+1 kolo |
20 |
20 |
Jérôme d'Ambrosio |
Virgin-Cosworth |
54 |
+2 kola |
21 |
21 |
Timo Glock |
Virgin-Cosworth |
54 |
+2 kola |
22 |
22 |
Vitantonio Liuzzi |
HRT-Cosworth |
54 |
+2 kola |
23 |
23 |
Narajn Kartykejan |
HRT-Cosworth |
54 |
+2 kola |
24 |
- |
Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari |
9 |
+47 kol |
7 |