Dramatickou GP Kanady plnou zvratů vyhrál Jenson Button

Jenson Button svou stíhací jízdou donutil Sebastiana Vettela v posledním kole k chybě a vyhrál. Němec dojel druhý před Markem Webberem. Exceloval také čtvrtý Michael Schumacher.
Dramatickou GP Kanady plnou zvratů vyhrál Jenson Button

Formule 1 si dnes délkou závodu asi chtěla vzít příklad z dnešního závodu 24 hodin Le Mans. Za proměnlivého počasí se opět jednalo o dramatickou podívanou. V závodě jsme viděli dlouhé přerušení kvůli počasí, řadu výjezdů safety caru a hlavně dramatický závěr. Z vítězství se radoval Jenson Button, který se přitom v průběhu závodu pohyboval až na 21. místě. Na stupně vítězů ho doprovodili piloti Red Bullu a Michael Schumacher čtvrtým místem po výborné jízdě na mokru ukázal, že do důchodu ještě určitě nepatří.

Velká cena Kanady v Montrealu byla kvůli hustému dešti zahájena za safety carem. K ostrému startu došlo v pátém kole. Sebastian Vettel si pohlídal vedení před piloty Ferrari Fernandem Alonsem a Felipem Massou. Lewis Hamilton zaútočil na čtvrtého Marka Webbera a došlo mezi nimi ke kontaktu. Zatímco Angličan klesl na sedmé místo, Australan se propadl až hluboko dozadu. Na čtvrté místo se tak posunul Nico Rosberg před Jensona Buttona.

Angličan však záhy chyboval a dostal se před něho Michael Schumacher. Němec musel brzy odrážet další Hamiltonovy útoky. Angličan v přemíře snahy skončil mimo trať a klesl za Buttona. Na hlavní rovince se pak mistr světa z roku 2008 v osmém kole snažil dostat před svého týmového kolegu. Zkusil to zleva, ale mezi oběma mclareny došlo ke kontaktu. Hamilton se pak levým zadním kolem otřel o bariéru a poškozený vůz brzy odstavil. Button musel neplánovaně do boxů a propadl se až do druhé desítky. Na trať vyjel safety car.

Za zpomalovacím vozem se pak jezdci seřadili v pořadí Vettel, Alonso, Massa, Rosberg, Schumacher, na šesté místo se před oba renaulty posunul Kamuj Kobajaši. Webber se už stihl dostat na deváté místo.

K dalšímu restartu došlo ve třináctém kole. Button mezitím zamířil takticky do boxů pro přechodné pneumatiky, ale zajel tam příliš rychle a dostal trest průjezd boxovou uličkou, což narušilo jeho strategii.

Zatímco Vettel ujížděl vozům Ferrari, Webber se propracovával dopředu. V osmnáctém kole zamířili do boxů Alonso a Rosberg. Přestože v Montrealu přibývaly kapky deště, oba zvolili přechodné pneumatiky. Napodobil je i Schumacher.

Ve dvacátém kole vyjel na trať kvůli nepříznivým podmínkám znovu safety car. Button, který se po penalizaci dokázal posunout o osm míst dopředu, musel stejně jako Alonso či Rosberg do boxů pro mokré pneumatiky. Do boxů postupně zajeli také Vettel, Webber, Massa a znovu i Schumacher.

Vettel do rádia upozorňoval, že v těchto podmínkách se jet nedá. Jeho přání nakonec komisaři vyslyšeli a závod v 25. kole přerušili. Situace zatím nahrála jezdcům Sauberu a Renaultu, kteří ještě nebyli v boxech. Před přerušením platilo pořadí Vettel, Kobajaši, Massa, Heidfeld, Petrov, di Resta, Webber, Alonso, de la Rosa, Button.

Po dvou hodinách přerušení závod pokračoval. Vozy ale kroužily jen za safety carem. Všichni museli nasadit pneumatiky do deště. Za použití nesprávných pneumatik při restartu byl penalizován Jérome d´Ambrosio. Mezitím vyřadily Heikkiho Kovalainenena potíže s převodovkou.

Od 35. kola se konečně závodilo. Vettel si při restartu pohlídal vedení, Kobajaši s Massou bojovali o druhé místo, vyměnili si pořadí, ale nakonec se Japonec vrátil zpátky. Jezdci pak začali hromadně měnit pneumatiky na přechodné. Jako první zamířil do depa Schumacher.

V 37. kole se dostali Alonso s Buttonem do kontaktu. Angličan si poškodil pneumatiku a Alonso zůstal stát na nepřehledném místě. Na trať znovu musel safety car a do boxů mezitím zajel pro přechodné pneumatiky také Vettel, ale vedení před Kobajašim, Massou, Heidfeldem, di Restou, Webberem a Schumacherem udržel. První desítku uzavírali Petrov, Rosberg a Sutil.

Od 41. kola se opět závodilo. Při restartu se tentokrát pořadí nezměnilo. Schumacher útočil na Webbera, ale dostal se před něho až v následujícím kole. Poté si di Resta poškodil o Heidfelda přední křídlo a musel do boxů pro nové. Za způsobení kolize byl později penalizován. Jeho týmový kolega Sutil si vysloužil penalizaci za předjíždění pod žlutými vlajkami.

V této fázi závodu patřil mezi nejrychlejší Schumacher, který se posunul před Heidfelda na čtvrté místo. Závodním polem se úspěšně prokousával Button, který už atakoval první desítku.

V 51. kole si Webber zajel pro super měkké pneumatiky. Mezitím Schumacher mistrovsky využil souboje Massy s Kobajašim a prosmýkl se kolem nich na druhé místo. V 52. kole nasadili slicky také Massa a Schumacher, o kolo později Vettel. Po zastávkách se pořadí měnilo každou chvíli, mimořádně se na suchých pneumatikách dařilo Vettelovi, Schumacherovi, Webberovi a Buttonovi. Naopak Massa se dostal do hodin a urazil přední křídlo. Na pátém místě se držel Kobajaši, o kterého si Heidfeld urazil přední křídlo. To se mu dostalo pod kola vozu, havaroval, ale naštěstí odstavil vůz ve výběhové zóně. Na trati zůstaly úlomky z jeho vozu a na trať v 57. kole znovu vyjel safety car.

Závod byl opět restartován v 61. kole. Vettel začal okamžitě ujíždět, naopak na Schumachera tlačili Webber a Button. Za nimi Petrov předjel Kobajašiho. V 64. kole se sice Webber dostal před Schumachera, ale vzápětí si zkrátil šikanu a musel Němce pustit zpátky před sebe. V dalším kole pak Australan na stejném místě při výjezdu z cílové rovinky chyboval a klesl za Buttona. Ten pak v 66. kole zdolal i Schumachera a začal stíhat Vettela. O dvě kola později se před Němce, který jel nejlepší závod od svého návratu do F1, předjel i Webber. V předposledním kole pak havaroval di Resta.

Button stále naháněl Vettela a ten udělal na začátku posledního kola chybu, vyjel z tratě a klesl za Angličana. Pilot McLarenu si pak v klidu dojel pro první letošní výhru, přestože absolvoval šest zastávek v boxech a v průběhu závodu klesl až na 21. místo.

Na stupně vítězů ho doprovodili Vettel a Webber. Jen 0,4 sekundy chybělo Schumacherovi k prvnímu pódiu od jeho návratu do F1. Pátý dojel Petrov, na šesté místo se na cílové čáře prosadil Massa před Kobajašiho. Bodovali ještě Jaime Alguersuari, Rubens Barrichello a Sébastien Buemi.

V celkové klasifikaci vede nadále Vettel se 161 body, výhra vynesla na druhé místo Buttona (101), třetí je Webber (94) před Hamiltonem (85), Alonsem (69) a Massou (32). V Poháru konstruktérů vede suverénně Red Bull (255) před McLarenem (186) a Ferrari (101).

Příští závod se jede za dva týdny ve Valencii.

Po závodě byl za zkrácení šikany odměněn dvacetisekundovou penalizací Narajn Kartykejan a klesl ze čtrnáctého místa na sedmnácté.

GP Kanady 2011 - výsledky po penalizaci

P. Jezdec Tým Kola Čas/ztráta Start
1 Jenson Button McLaren-Mercedes 70 4:04:40,0 h
7
2 Sebastian Vettel RBR-Renault 70 +2,7 s 1
3 Mark Webber RBR-Renault 70 +13,8 s 4
4 Michael Schumacher Mercedes 70 +14,2 s 8
5 Vitalij Petrov Renault 70 +20,3 s 10
6 Felipe Massa Ferrari 70 +33,2 s 3
7 Kamuj Kobajaši Sauber-Ferrari 70 +33,2 s 13
8 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 70 +35,9 s 18
9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 70 +45,1 s 16
10 Sébastien Buemi STR-Ferrari 70 +47,0 s 15
11 Nico Rosberg Mercedes 70 +50,4 s 6
12 Pedro de la Rosa Sauber-Ferrari 70 +1:03,6 min
17
13 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 69 +1 kolo 21
14 Jérôme d'Ambrosio Virgin-Cosworth 69 +1 kolo 24
15 Timo Glock Virgin-Cosworth 69 +1 kolo 22
16 Jarno Trulli Lotus-Renault 69 +1 kolo 19
17 Narajn Kartykejan HRT-Cosworth 69 +1 kolo 23
18 Paul di Resta Force India-Mercedes 67 Nehoda 11
- Pastor Maldonado Williams-Cosworth 61 +9 kol 12
- Nick Heidfeld Renault 55 Nehoda 9
- Adrian Sutil Force India-Mercedes 49 Nehoda 14
- Fernando Alonso Ferrari 36 Nehoda 2
- Heikki Kovalainen Lotus-Renault 28 Hnací hřídel 20
- Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 7 Nehoda 5

GP Kanady 2011 - původní výsledky

P. Jezdec Tým Kola Čas/ztráta Start
1 Jenson Button McLaren-Mercedes 70 23:50,9 7
2 Sebastian Vettel RBR-Renault 70 +2,7 s 1
3 Mark Webber RBR-Renault 70 +13,8 s 4
4 Michael Schumacher Mercedes 70 +14,2 s 8
5 Vitalij Petrov Renault 70 +20,3 s 10
6 Felipe Massa Ferrari 70 +33,2 s 3
7 Kamuj Kobajaši Sauber-Ferrari 70 +33,2 s 13
8 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 70 +35,9 s 18
9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 70 +45,1 s 16
10 Sébastien Buemi STR-Ferrari 70 +47,0 s 15
11 Nico Rosberg Mercedes 70 +50,4 s 6
12 Pedro de la Rosa Sauber-Ferrari 70 +63,6 s 17
13 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 69 +1 kolo 21
14 Narajn Kartykejan HRT-Cosworth 69 +1 kolo 23
15 Jérôme d'Ambrosio Virgin-Cosworth 69 +1 kolo 24
16 Timo Glock Virgin-Cosworth 69 +1 kolo 22
17 Jarno Trulli Lotus-Renault 69 +1 kolo 19
18 Paul di Resta Force India-Mercedes 67 +3 kola 11
- Pastor Maldonado Williams-Cosworth 61 +9 kol 12
- Nick Heidfeld Renault 55 +15 kol 9
- Adrian Sutil Force India-Mercedes 49 +21 kol 14
- Fernando Alonso Ferrari 36 +34 kol 2
- Heikki Kovalainen
Lotus-Renault 28 +42 kol 20
- Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes 7 +63 kol 5
Další článek: Fittipaldi: Hamilton je příliš agresivní

15:04 | Lamborghini oficiálně potvrdilo, že Stefano Domenicali odchází z pozice šéfa automobilky, aby od ledna 2021 převzal novou prestižní funkci. Očekává se, že nahradí Careye v čele F1.
13:42 | Kvalifikace F2: Cunoda, Daruvala, Schumacher... Schumacherův nejbližší soupeř v šampionátu Ilott odstartuje hned za ním ze čtvrtého místa.
17:13 | Lewis Hamilton očekává, že FIA v reakci na jeho kontroverzní tričko z GP Toskánska zavede nová pravidla, ve kterých vyjasní, co je a co není možné.
24. září | Novinář Will Buxton má pozitivní test na koronavirus. GP Ruska tak vynechá.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink Bottas (1:34.923)
2. trénink Bottas (1:33.519)
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10