WEC

Drama v Monze vyhrála Toyota #7, Glickenhaus sahal po pódiu

Závodní premiéra světového vytrvalostního šampionátu sportovních vozů FIA WEC v italské Monze nabídla dramatickou šestihodinovou podívanou, kterou ovlivnily kolize i množství technických problémů. První vítězství sezony slaví posádka Toyoty #7 Jose Maria Lopez, Mike Conway, Kamuj Kobajaši.
Drama v Monze vyhrála Toyota #7, Glickenhaus sahal po pódiu

Toyoty získaly první řadu na startovním roštu, z pole position odstartoval hypervůz GR010 Hybrid #7, se kterým Josem Maria Lopez vyhrál všechny tři tréninky i kvalifikaci.

Úvod závodu absolvoval s vozem #7 Mike Conway, který po startu odolal tlaku ze strany Sébastiena Buemiho v Toyotě #8 i Andrého Negraa v prototypu LMP 1 Alpine A480 Gibson #36, který na okamžik oddělil od sebe oba japonské vozy.

Po ataku „alpinky“ se nicméně Toyoty zabydlely na čele a začaly si budovat náskok, výrazněji se však Alpinu a dvěma hypervozům Glickenhaus vzdálit nedokázaly.

Suverénní jízda na čele se v podání Toyot nekonala. Jako první udeřily technické problémy na druhém místě jedoucí hypervůz #8, se kterým Brendon Hartley pomalu zamířil do boxů a následně do garáže.

V té poté „osmička“ skončila ještě několikrát, technické potíže se týkaly palivové pumpy, tlaku paliva a rovněž předních brzd. Do týmové garáže byl zatlačen i Glickenhaus 007 LMH #708, jehož osmiválec běžel podle zakladatele americké značky Jamese Glickenhause jen na sedm válců.

Za vedoucí Toyotu #7 tak poskočil na druhé místo Alpine a na místě třetím kroužil Glickenhaus #709. Americká stáj poprvé nasadila do závodu WEC oba vozy a hned útočila na celkové pódium.

Velmi rychlý Francouz Romain Dumas v kokpitu vozu #709 se díky zastávkám v boxech a ustavičnému tlaku na Alpine dokonce na chvíli dostal i do vedení. K tomu došlo poté, co byl Kamuj Kobajaši s vedoucí Toyotou #7 nucen zastavit na trati a resetovat celý systém.

Kobajašiho Toyota se však brzy dostala zpět do tempa, Glickenhaus #709 byl navíc při příští zastávce v boxech zatlačen do garáže kvůli preventivní výměně brzd.

V poslední hodině závodu se Toyota #7 s Mikem Conwayem za volantem dostala definitivně do čela poté, co Matthieu Vaxiviere s Alpinem zajel naposledy k mechanikům pro doplnění paliva.

V poslední půlhodině ještě závod zpomalila plná žlutá fáze kvůli opravě uvolněného obrubníku, při které Toyota povolala vůz #7 preventivně do boxů pro výměnu pravé přední pneumatiky. Nejspíše pojistka proti pomalému defektu se Japoncům málem vymstila, mechanikovo předčasné překročení bílé čáry se však místo trestu obešlo jen s varováním.

Po dvou triumfech Toyoty #8 ve Spa a v Portimau se tak z vítězství konečně radovali i jezdci „sedmičky“ Jose Maria Lopez, Kamuj Kobajaši a Mike Conway. Už podruhé druzí v této sezoně dojeli jezdci Alpinu Matthieu Vaxiviere, Nicolas Lapierre a Andre Negrao.

Díky množství technických problémů u vozů LMH se na absolutní pódium dostali i vítězové třídy LMP 2 z týmu United Autosports. Philip Hanson, Fabio Scherer a Filipe Albuquerque tak kromě trofejí za vítězství v rámci kategorie zvedli na hlavy i poháry za třetí místo v celkové klasifikaci.

Glickenhaus se i přes stíhací jízdu Richarda Westbrooka s vozem #709 na celkové pódium nakonec neprobojoval, nicméně konečné čtvrté místo a velmi dobrá závodní rychlost jsou příslibem pro srpnové Le Mans. Američané navíc slaví první stupně vítězů v rámci třídy LMH, kde Westbrook, Romain Dumas a Franck Mailleux dojeli třetí.

K oběma kategoriím prototypů, respektive hypervozů, je ještě nutno doplnit, že podkategorii LMP 2 Pro-Am Cup pro posádky s bronzovým pilotem vyhrála stáj Racing Team Nederland. Nyck de Vries, Frits van Eerd a Paul-Loup Chatin k tomu obsadili ještě třetí místo v absolutním pořadí LMP 2.

Slovenský tým ARC Bratislava při posledním startu s Ligierem před přechodem k Orece 07 skončil v LMP 2 jedenáctý a poslední pátý v rámci LMP 2 Pro-Am Cup. S Mirem Konopkou se tentokrát střídal jeho syn Matej a Brit Oliver Webb. Stejná trojice společně absolvuje i Le Mans.

Italská prohra na domácí půdě

Dvaceti tisícům fanoušků bylo umožněno navštívit podnik WEC v Monze a většina z nich pochopitelně držela palce tovární stáji Ferrari ve třídě LMGTE – PRO.

Jenomže italský tým se v Monze musel sklonit před německou konkurencí. Porsche #92 využilo plnou žlutou fázi v poslední hodině k zastávce pro rychlé doplnění paliva, přičemž Ferrari s vozem #51 tuto možnost nevyužilo.

Po posledním restartu se díky tomu Alessandro Pier Guidi sice dostal do blízkosti Kevina Estreho ve voze #92, místo závěrečného souboje o vítězství však Ital nakonec musel k mechanikům pro dotankování.

Vítěz tří kvalifikací v řadě Kevin Estre tak společně s Neelem Janim získal pro Porsche druhé vítězství sezony, na vítěze z Portimaa Calada a Pier Guidiho a jejich Ferrari 488 GTE Evo #51 zbylo v domácím závodě „jen“ místo druhé.

Ferrari se radovalo z vítězství alespoň ve třídě LMGTE – AM, kde s vozem s tovární podporou od AF Corse vyhráli Nicklas Nielsen, Francois Perrodo a Alessio Rovera.

Dalším závodem sezony FIA WEC bude 21. a 22. srpna legendární čtyřiadvacetihodinové klání v Le Mans.

Další článek: Proč byl Hamilton penalizován za kolizi s Verstappenem?

Témata článku: , , , , , , ,

Aktuality

18:27 | Letošní vůz McLarenu ponese název MCL60.. připomene 60. výročí značky. 
7. února | Turečtí fanoušci formule 1 během streamu na Twitteru vybrali 100 tisíc lir (120 tisíc korun) na podporu oblastí zasažených zemětřesením. Mercedes (automobilka) posílá milion euro. 
7. února | Mercedes a Aston Martin testují v Jerezu pro Pirelli. Video... 
7. února | Ferrari představí svůj vůz za týden. Jmenovat se bude Ferrari SF-23. 

Začátek sezóny

Prezentace
Red Bull 3. února
Williams 6. února
Alfa Romeo 7. února
AlphaTauri 11. února
Aston Martin 13. února
McLaren 13. února
Ferrari 14. února
Mercedes 15. února
Alpine 16. února
Testy Bahrajn
1. den 23. února
2. den 24. února
3. den 25. února