Závodní premiéra světového vytrvalostního šampionátu sportovních vozů FIA WEC v italské Monze nabídla dramatickou šestihodinovou podívanou, kterou ovlivnily kolize i množství technických problémů. První vítězství sezony slaví posádka Toyoty #7 Jose Maria Lopez, Mike Conway, Kamuj Kobajaši.
Toyoty získaly první řadu na startovním roštu, z pole position odstartoval hypervůz GR010 Hybrid #7, se kterým Josem Maria Lopez vyhrál všechny tři tréninky i kvalifikaci.
Úvod závodu absolvoval s vozem #7 Mike Conway, který po startu odolal tlaku ze strany Sébastiena Buemiho v Toyotě #8 i Andrého Negraa v prototypu LMP 1 Alpine A480 Gibson #36, který na okamžik oddělil od sebe oba japonské vozy.
Po ataku „alpinky“ se nicméně Toyoty zabydlely na čele a začaly si budovat náskok, výrazněji se však Alpinu a dvěma hypervozům Glickenhaus vzdálit nedokázaly.
Suverénní jízda na čele se v podání Toyot nekonala. Jako první udeřily technické problémy na druhém místě jedoucí hypervůz #8, se kterým Brendon Hartley pomalu zamířil do boxů a následně do garáže.
V té poté „osmička“ skončila ještě několikrát, technické potíže se týkaly palivové pumpy, tlaku paliva a rovněž předních brzd. Do týmové garáže byl zatlačen i Glickenhaus 007 LMH #708, jehož osmiválec běžel podle zakladatele americké značky Jamese Glickenhause jen na sedm válců.
Za vedoucí Toyotu #7 tak poskočil na druhé místo Alpine a na místě třetím kroužil Glickenhaus #709. Americká stáj poprvé nasadila do závodu WEC oba vozy a hned útočila na celkové pódium.
Velmi rychlý Francouz Romain Dumas v kokpitu vozu #709 se díky zastávkám v boxech a ustavičnému tlaku na Alpine dokonce na chvíli dostal i do vedení. K tomu došlo poté, co byl Kamuj Kobajaši s vedoucí Toyotou #7 nucen zastavit na trati a resetovat celý systém.
Kobajašiho Toyota se však brzy dostala zpět do tempa, Glickenhaus #709 byl navíc při příští zastávce v boxech zatlačen do garáže kvůli preventivní výměně brzd.
V poslední hodině závodu se Toyota #7 s Mikem Conwayem za volantem dostala definitivně do čela poté, co Matthieu Vaxiviere s Alpinem zajel naposledy k mechanikům pro doplnění paliva.
V poslední půlhodině ještě závod zpomalila plná žlutá fáze kvůli opravě uvolněného obrubníku, při které Toyota povolala vůz #7 preventivně do boxů pro výměnu pravé přední pneumatiky. Nejspíše pojistka proti pomalému defektu se Japoncům málem vymstila, mechanikovo předčasné překročení bílé čáry se však místo trestu obešlo jen s varováním.
Po dvou triumfech Toyoty #8 ve Spa a v Portimau se tak z vítězství konečně radovali i jezdci „sedmičky“ Jose Maria Lopez, Kamuj Kobajaši a Mike Conway. Už podruhé druzí v této sezoně dojeli jezdci Alpinu Matthieu Vaxiviere, Nicolas Lapierre a Andre Negrao.
Díky množství technických problémů u vozů LMH se na absolutní pódium dostali i vítězové třídy LMP 2 z týmu United Autosports. Philip Hanson, Fabio Scherer a Filipe Albuquerque tak kromě trofejí za vítězství v rámci kategorie zvedli na hlavy i poháry za třetí místo v celkové klasifikaci.
Glickenhaus se i přes stíhací jízdu Richarda Westbrooka s vozem #709 na celkové pódium nakonec neprobojoval, nicméně konečné čtvrté místo a velmi dobrá závodní rychlost jsou příslibem pro srpnové Le Mans. Američané navíc slaví první stupně vítězů v rámci třídy LMH, kde Westbrook, Romain Dumas a Franck Mailleux dojeli třetí.
K oběma kategoriím prototypů, respektive hypervozů, je ještě nutno doplnit, že podkategorii LMP 2 Pro-Am Cup pro posádky s bronzovým pilotem vyhrála stáj Racing Team Nederland. Nyck de Vries, Frits van Eerd a Paul-Loup Chatin k tomu obsadili ještě třetí místo v absolutním pořadí LMP 2.
Slovenský tým ARC Bratislava při posledním startu s Ligierem před přechodem k Orece 07 skončil v LMP 2 jedenáctý a poslední pátý v rámci LMP 2 Pro-Am Cup. S Mirem Konopkou se tentokrát střídal jeho syn Matej a Brit Oliver Webb. Stejná trojice společně absolvuje i Le Mans.
Italská prohra na domácí půdě
Dvaceti tisícům fanoušků bylo umožněno navštívit podnik WEC v Monze a většina z nich pochopitelně držela palce tovární stáji Ferrari ve třídě LMGTE – PRO.
Jenomže italský tým se v Monze musel sklonit před německou konkurencí. Porsche #92 využilo plnou žlutou fázi v poslední hodině k zastávce pro rychlé doplnění paliva, přičemž Ferrari s vozem #51 tuto možnost nevyužilo.
Po posledním restartu se díky tomu Alessandro Pier Guidi sice dostal do blízkosti Kevina Estreho ve voze #92, místo závěrečného souboje o vítězství však Ital nakonec musel k mechanikům pro dotankování.
Vítěz tří kvalifikací v řadě Kevin Estre tak společně s Neelem Janim získal pro Porsche druhé vítězství sezony, na vítěze z Portimaa Calada a Pier Guidiho a jejich Ferrari 488 GTE Evo #51 zbylo v domácím závodě „jen“ místo druhé.
Ferrari se radovalo z vítězství alespoň ve třídě LMGTE – AM, kde s vozem s tovární podporou od AF Corse vyhráli Nicklas Nielsen, Francois Perrodo a Alessio Rovera.
Dalším závodem sezony FIA WEC bude 21. a 22. srpna legendární čtyřiadvacetihodinové klání v Le Mans.