DOPLNĚNÉ VYDÁNÍ: „Konečně to mám!“

Buttonovi nakonec v Brazílii stačilo páté místo.

Klepněte pro větší obrázekŘev, šampus, desítky mikrofonů a mačkající se fotografové. V garáži Brawnu v Sao Paulu dnes nepůjdou spát. Jenson Button se v Interlagosu stal mistrem světa a Brawn vyhrál pohár konstruktérů.

„Je to prostě úžasné. Po posledních pár závodech to konečně mám. Byl to šílený závod a já jsem mistr světa!“ radoval se Button.

Buttonovi nakonec v Brazílii postačilo k vítězství v sezoně jen páté místo. Rubens Barrichello píchl těsně před koncem a dojel až osmý.

Po startu ze 14. místa pomohl Buttonovi dopředu výjezd safety caru v chaotickém prvním kole. Z devátého místa se pak prokousal až na páté. „Jenson je fantastický závodník a dneska měl skvělý závod. Zasloužil si to,“ řekl šéf týmu Ross Brawn.

Button vstoupil do letošní sezony suverénně. Vyhrál šest z prvních sedmi závodů. V půlce sezony ale Brawn začal ztrácet své dominantní postavení. Soupeři pokročili, zatímco u stáje z Brackley se objevily problémy.

Od Velké ceny Turecka už Button žádný závod nevyhrál. Poprvé se dostal na bednu zase až na konci léta v Monze, kde byl druhý. „Trochu jsme v druhé polovině sezony ztratili na síle v porovnání s některými ostatními,“ přiznal dnes Ross Brawn. „Ale zvládli jsme to a je to mimořádné. Chvíli bude trvat, než se to usadí.“

BRAWN: DÍKY VŠEM, KTEŘÍ UŽ TU S NÁMI NEJSOU

Stáj Brawn i Jenson Button za sebou mají pohnutou minulost. Button se léta potýkal s pověstí talentovaného frajírka, který si několika zpackanými přestupy zkomplikoval budoucnost.

Naposledy se v roce 2005 nechal vykoupit Hondou za velké peníze z budoucí smlouvy u Williamsu. V sezoně 2006 s ní získal první vítězství v Maďarsku, ale léta 2007 a 2008 dopadla pro Hondu i Buttona katastrofálně. Na konci loňského roku automobilka oznámila, že se stahuje z formule 1. Zdálo se, že sedm set zaměstnanců v Brackley i samotný jezdec skončí na dlažbě.

Nakonec celý tým převzal jeho šéf Ross Brawn. Po Hondě zdědil auto, jehož vývoj stál odhadem půl miliardy dolarů a trval dva roky. Honda ho testovala v pěti aerodynamických tunelech a sledovala hned tři vývojové cesty. To vše jen aby si pojistila, že tentokrát uspěje. Pak udeřila finanční krize.

Brawn se jako soukromník musel rozloučit se značnou částí personálu v továrně. „Musím poděkovat všem, kteří tu s námi už nemohou být kvůli zeštíhlení týmu. Všichni v zimě pracovali velmi tvrdě a byli úžasní,“ řekl Brawn. „Doufám, že jsou pyšní na to, co dokázali, protože jsou součástí tohoto všeho.“

Další článek: Alonso si věřil na body