Dominance Sebastiana Vettela soupeře tlačí k zemi

Dominance Sebastiana Vettela soupeře tlačí k zemi

Kdyby tato sezona byla něco jako Ryder Cup v golfu, ostatní soutěžící by již své snažení vzdali a Vettelovi předali pohár za celkové vítězství.

Ve zbývajících pěti závodech musí Vettel alespoň jedenkrát dojet v první desítce. I kdyby se mu ale nechtělo, stačilo by mu, aby Button alespoň jeden ze zbývajících grand prix nevyhrál. Dominantní vystoupení v Singapuru Vettela opět dosadilo do jiné ligy než zbytek pole. Překvapením je, že šlo o první závod od Valencie 2010, kdy vedl v každém jeho kole (včetně zastávek v boxech). Byl prakticky neohrožen, ačkoliv ho Jenson v posledních fázích dotahoval. Konečný rozdíl mezi prvními dvěma závodníky byl pouze 1,7 sekundy, což bylo způsobeno předjížděním vláčku pomalejších jezdců.

Vettel se týmu ptal, jestli si může zajet pro nejrychlejší kolo. Tým mu to pro jistotu zamítl. Jasně to indikuje Vettelovu touhu přepisovat historii. Jeho současný stav mysli a chladnokrevnost se dobře projevily ve chvíli, kdy mu Lotus při zastávkách v boxech neopatrně vypustil jednoho svého jezdce do cesty. Věděl, že do boxů zajeli společně a také mu bylo jasné, že vyjíždět z boxového stání budou přibližně ve stejnou dobu. Dával si tedy pozor na signalizační světla Lotusu, aby byl v případě problémů připraven.

Button neměl bezproblémový víkend. Po chybě, kdy mu nešla zařadit zpátečka, ztratil 50 minut času na trati. Přesto byl jediným pilotem, který se v neděli postaral o to, aby Vettel pod umělým osvětlením samou nudou neusnul. Jenson si tak řekl o titul vicemistra, který však pro něho podle jeho vlastních vyjádření nemá kdovíjakou cenu. Vettel vyhrál poslední tři závody a v posledních čtyřech závodech byl Button na stupních vítězů. V posledních pěti závodech mají Mark Webber, Fernando Alonso, Lewis Hamilton a Button šanci napravit si vítězstvím nebo dvěma letošní sezonu. Vettel je už nyní společně s Nigelem Mansellem a Michaelem Schumacherem jediným pilotem, který dokázal v jedné sezoně zvítězit devětkrát.

Čtvrtá Velká cena Singapuru se do dvouhodinového limitu vešla jen tak tak, zbývalo 54 sekund. Nejednalo se vysloveně o nějaké nervydrásající drama, avšak vysoké opotřebování pneumatik, výjezd safety caru i neustálé předjíždění Lewise Hamiltona napomohly tomu, že jsem nikdy neměl pocit, že by se na trati nic nedělo. Hamilton jel výborně, až na chybu při brzdění, kdy si poškodil přední křídlo při pokusu o předjetí Felipeho Massy. Často si říkám, že Hamilton při těsných soubojích čumák svého vozu vystavuje zbytečně riziku.

Už v kvalifikaci utrpěl defekt, který ho ochudil o jednu sadu superměkkých pneumatik pro závod. Odstartoval slušně, přesto se ale v první zatáčce o pár míst propadl. Ze začátku nenašel potřebnou rychlost, ale když se rozjel, vypořádal se s oběma mercedesy a začal stíhat skupinku vozů, se kterými by měl závodit. Prvním na řadě byl Massa. A opět jsme se tak dostali k debatám, zda následná penalizace pro Hamiltona byla spravedlivá.

Někdy skoro nepochybuji o tom, že si Hamilton v minulosti musel někoho znepřátelit. Tyhle situace se totiž obvykle obrací proti němu. Pokud by si zlomil křídlo a musel do boxů, zatímco Massa by neutrpěl žádnou újmu a mohl pokračovat dál, pak by podle mého názoru penalizace být udělena neměla. Důsledky jsou pro mě stejně důležité jako způsob, jakým ke kontaktu dojde. Massa měl nikoliv vlastní vinou zkažený závod. V tom případě je penalizace oprávněná. V Monze do Massy pro změnu vrazil Webber, ale brzy poté se vyboural. Mohu se jen dohadovat, zda by také dostal penalizaci? Dokud nebude na každý závod jezdit totožný tým komisařů, zůstanou naše debaty nevyřešeny.

Jenson v Kanadě narazil do Fernanda Alonsa a vyřadil ho ze závodu, následně působivým způsobem zvítězil. O co to bylo méně závažné než kolize Hamiltona s Massou? Na to nedokážu spolehlivě odpovědět. Mimo zmiňovaného incidentu ale Lewis podal výborný výkon. I přes čtyři zastávky a penalizaci dojel na páté pozici. Hned za ním cílovou čáru protnul Paul di Resta. Byl to jeho nejlepší výsledek dosavadní kariéry. Po závodě mi Paul prozradil, že ke konci vůz šetřil. Přesto ale dokázal udržet Nica Rosberga s jeho mercedesem na uzdě.

Týmy Singapurem začaly šestizávodovou světovou tour. Mnoho z nich ještě v pondělí balilo zbytek věcí. V té době tam panovala tropická bouře. Pro všechny začíná velmi namáhavé období, byť pro hochy z Red Bullu to bude ulehčeno dalším ziskem titulů.

Doporučujeme

Články odjinud