Domenicali naznačil, že problémy Ferrari tkví v personálu

Ferrari dělá chyby hlavně v taktice. Tu ale určují lidé.

Vzpomínáte ještě? Ne lepší si člověk zvykne velmi rychle a první titul po 21 letech chutnal obzvlášť opojným způsobem.

Když v roce 1993 přišel do Ferrari Jean Todt, nastartoval tím velmi úspěšnou éru Ferrari, které se do zisku titulu v roce 2000 vyznačovalo velkou nespolehlivostí a špatnou organizací. Chybějící kola při pitstopu nebo nedostatečná kvalita či špatná rozhodnutí v důsledku špatného řízení Scuderie byla na denním pořádku. Po úspěšném vstupu do nového století se až člověk diví, že fanoušci zůstali tak dlouho věrni týmu bez úspěchu.

Todt dokázal získat v letech 1994 a 1995 po jednom vítězství, než do týmu nastoupil Michael Schumacher, kterého následoval Ross Brawn a šéfkonstruktér Rory Byrne. Tito čtyři utvořili pilíře, kolem kterých se Scuderie stala nejúspěšnějším týmem posledních deseti let.

Žádný z nich ale už v týmu nepracuje. A z makroměřítkového pohledu jako by se Ferrari postupně vracelo před rok 2000. Chybná rozhodnutí na boxové zídce, nespolehlivá auta, nedokonalé systémy... to už tu přeci bylo.

Ferrari po závodě ve Španělsku nevědělo, co způsobilo Massovy potíže. Jen v tankovacím zařízení to asi nebude, protože Massa musel do boxů brzy již před první zastávkou. Na vysvětlení od Ferrari stále čekáme, ale mezitím Stefano Domenicali, šéf Scuderie, poskytl rozhovor, ve kterém prozrazuje mnohé o současném stavu ve Ferrari. A ten dává zapravdu výše uvedenému: největší slabinou jsou opět lidé.

"Musíme znovu zajistit, aby lidé, kteří jsou zodpovědní, odváděli maximum," řekl Domenicali skupince novinářů při pravidelném setkání po závodě. "Já jsem tu od toho, abych na ně vytvářel nátlak, ale samozřejmě potřebuji lidi, kteří pracují a jsou ochotni přijmout zodpovědnost, jinak to bude velmi těžké."

Domenicali vzpomněl problémy se spolehlivostí v minulosti a potvrdil, že to byl největší problém. Naznačil ale, že spolehlivost zdaleka nespočívá jen v tom, zda příslušná součástka vydrží určité zatížení po danou dobu.

"Nejsme také dobří v určování taktiky. S velkou úctou musím říct, že nejsme na úrovni, jaké bychom měli být," pokračoval dále Domenicali. "Musíme prověřit lidi, musíme se spolehnout na ty, kteří mají zodpovědnost. Tohle musíme zlepšit."

Jak už to tak bývá, řešení není úplně snadné:

"Je těžké říci, že existuje jediný důvod. Pak byste mohli rozdělit lidi do dvou kategorií: tihle jsou bozi a tihle se sem nehodí. Existují důvody, ale není to v tom, že by rozhodoval jeden jediný člověk."

Křišťálovou kouli nemáme a i kdybychom měli, těžko z ní vyčteme budoucnost. Nezbývá tedy než jen Ferrari přát, aby nespadlo do dalšího dvacetiletého období půstu.

Další článek: FIA si uvědomuje problém přechodu na rozpočtové stropy

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.