Čtyři závody do konce a v boji o titul začíná pořádně přituhovat. Suzuka by měla nahrávat Red Bullu, ale neodepisujme ještě Ferrari a McLaren!
Suzuka patří mezi tři nejoblíbenější tratě každého pilota formule 1. Na rozdíl od Spa, kde se dnes Eau Rouge dá snadno projet na plný plyn, tu došlo pouze k úpravám některých únikových zón. První sektor trati je pro jezdce obrovskou výzvou. Za chyby se tam ovšem tvrdě platí. Zatáčka 130R je od roku 2002, kdy zde přes bariéru se svým monopostem Toyota prolétl Allan McNish, o poznání širší. Zbytek okruhu je ale stále úzký a jezdecky náročný. Zejména první dva sektory vám mohou mnohé prozradit v ohledu relativní výkonnosti jednotlivých týmů.
Suzuka: Hřiště Red Bullu?
Jedná se o okruh, který štědře odměňuje dobrý přítlak. Bude se tudíž jednat o loviště Red Bullu, zejména v prvních dvou sektorech. Dlouhý třetí sektor by ovšem měl sedět Ferrari a McLarenu. Bude výhoda Red Bullu v prvních dvou částech stačit? Mark Webber je favoritem bookmakerů na zisk titulu. A nestalo se tak náhodou. Jeho strategie by teď měla být taková, že se bude soustředit na dojíždění závodů, ne už tolik vyhrávání. Může si dovolit být opatrný. V Singapuru jsme ale viděli opačný přístup. Lewis Hamilton byl na vnějšku a Mark do toho šel jako ostrý závodník. Je nutné si ovšem pamatovat, že z toho unikl velmi snadno. Finiš o jedno místo za Lewisem by nebyl katastrofou, odstoupení ze závodu už ano. Markovým úkolem ve zbývajících čtyřech závodech je udržet si to, co už má.
Alonso na vítězné vlně
Ferrari a Fernando Alonso v posledních dvou závodech deklasovali všechny ostatní. Musí se cítit sebevědomě. Achillovou patou Ferrari je nedostatek motorů, proto bude muset k pátečním tréninkům kompromisně. Suzuka je jednou z tratí, kde je potřeba si v pátek vyzkoušet zajet co nejrychlejší kolo a natrénovat si to pro kvalifikaci, to znamená plně zatížit motor. V polovině sezony, kdy Fernando mluvil o útoku na titul, ho bylo těžké brát vážně. Vypadalo to, že je z boje dávno venku. Způsob, jakým se ale s týmem dokázali zlepšit, byl úžasný.
Trio s nutností vítězit
Sebastian Vettel v Singapuru tlačil na pilu, celou dobu naháněl Alonsa. Nečekám, že svou strategii bude měnit. Bude útočit na pole position a vítězství. Pro Lewise poslední dva závody dopadly podle toho nejhoršího scénáře. Je to skvělý závodník, a to se nám na něm líbí. Byl to ovšem on, kdo nese velkou část viny za to, že v Monze a Singapuru neviděl cíl. Možná ho jeho bojovný duch zase vrátí do hry. Když si v případě Jensona Buttona odmyslíte dvě velmi chytrá rozhodnutí, která ho odměnila vítězstvími a skvělou jízdu v Monze, příliš mnoho silných výsledků v jeho případě nenajdete. Potřebuje další skvělý závod, který by ho mohl nastartovat. V Japonsku může mít svůj vliv počasí, v čemž on exceluje.
Řešení Schumiho problémů
Slyšel jsem svého kolegu z BBC Eddieho Jordana jeho typickým jízlivým způsobem říkat, že pokud by byl Schumacherovým šéfem, z týmu by ho vyhodil. Michael je samozřejmě jednou z klíčových částí strategie Mercedesu, kterému ale nevyšlo auto podle představ. Vše závisí na příštím roce. Pokud by to byl vůz podobný Brawn BGP 001, z Michaela by znovu mohl být miláček formule 1. Zatím se ale nedaří, je konstnantně porážen Nicem Rosbergem a dostává se do incidentů, které ho odsouvají na konec roštu. Nemyslím si, že svého návratu lituje. Pokud se to ale příští rok nezlepší, jen těžko si zachová svůj entuziasmus.