Dočká se Montoya zisku „triple crown“?

Dočká se Montoya zisku „triple crown“?

Kolumbijec Juan Pablo Montoya má ze současných aktivních závodních jezdců nejblíže k zisku tak zvaného „triple crown“. K dosažení tohoto milníku schází jednačtyřicetiletému Montoyovi jediné, a to triumf v Le Mans.

K zisku pomyslného „triple crown“ je ve světě motorsportu potřeba zvítězit v grand prix Monaka, opanovat 500 mil Indianapolis a triumfovat v nejslavnějším vytrvalostním závodě světa, kterým je čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans. Montoya dvakrát zvítězil ve „staré cihelně“ (2000 a 2015) a po přestupu do formule 1 dokázal v roce 2003 s týmem Williams ovládnout ulice Monaka. Na řadě je tedy Le Mans.

24 hodin Le Mans je od roku 2012 součástí světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC spolu s dalšími osmi závody na šest hodin na okruzích jako Spa, Nürburgring či Fuji. Reálnou šanci na absolutní vítězství v Le Mans mají v současnosti pouze jezdci jednoho z továrních týmu třídy LMP 1, které do WEC nasazují hybridní sportovní prototypy. Pokud tedy nejste jedním z těchto jezdců, vaše šance na triumf na dráze La Sarthe jsou velmi malé.

Montoyovi, který od roku 2014 závodí za tým Penske v zámořské sérii IndyCar, se však na konci roku 2015 naskytla zajímavá příležitost – tovární tým Porsche ho pozval k testování prototypu 919 Hybrid LMP 1 v rámci tradičního Bahrain Rookie Test na okruhu Sakhir den po skončení sezóny FIA WEC. Juan Pablo Montoya se za volantem prototypu LMP 1 ukázal v dobrém světle a spekulovalo se, že by se v následujícím roce mohl objevit v Le Mans jako jeden ze tří pilotů třetího vozu, který mělo Porsche nasadit pro závody ve Spa a právě v Le Mans stejně jako o rok dříve, kdy díky této strategii slavil vítězství ve slavné čtyřiadvacetihodinovce Nico Hülkenberg s Nickem Tandym a Earlem Bamberem.

Šance kolumbijského pilota na start v Le Mans však nakonec zmrazil koncern Volkswagen. Koncernové značky Audi a Porsche, které se v té době účastnily ve třídě LMP 1 šampionátu FIA WEC (Audi opustilo sérii po loňské sezóně), totiž v roce 2016 z důvodu úsporných opatření po aféře „dieselgate“ nesměly do Le Mans nasadit třetí vůz. Kromě stálých pilotů z WEC tak nikdo jiný do boje o vítězství na trati La Sarthe nedaleko Le Mans zasáhnout nemohl.

Pro Juana Pabla Montoyu by se však nyní mohla otevřít nová příležitost ke startu ve francouzské vytrvalostní klasice. Jeho současný zaměstnavatel Roger Penske totiž plánuje návrat svého týmu na scénu sportscar, a to konkrétně do nové třídy DPi. Ta je od počátku letošního roku vrcholnou kategorií v americkém šampionátu IMSA WeatherTech Sportscar Championschip a mohou v ní závodit vozy LMP 2 spolu s prototypy DPi, což jsou závodní speciály postavené na podvozku jednoho ze současných čtyř výrobců vozů třídy LMP 2, ale s motorem a designovými prvky typickými pro automobilku, která vůz vyvinula (v DPi se aktuálně angažují Cadillac, Nissan a Mazda).

Vozy DPi nyní nesplňují pravidla třídy LMP 1 a do FIA WEC ani Le Mans tak zasáhnout nemohou. To by se však mohlo v blízké době změnit, špičky ACO (promotér FIA WEC a Le Mans) a GM by totiž rády dosáhly shody na možných úpravách prototypu Cadillac DPi-V.R pro potřeby třídy LMP 1. Ty by se týkaly především zvýšení výkonu motoru, protože vozy DPi mají aktuálně výkonově blízko k nižší kategorii LMP 2. Pokud by došlo k těmto úpravám, původní prototypy DPi by mohly závodit ve FIA WEC a Le Mans ve třídě LMP 1 v rámci podkategorie pro soukromé vozy bez hybridního pohonu.

Cílem Rogera Penskeho je vstup do třídy DPi spolu s nějakou novou automobilkou, která by sportovní prototyp ve spolupráci s Penske Racing vyvinula. K oficiálnímu oznámení takového programu by mohlo dojít již během letošního léta. Sám Penske řekl pro motorsport.com, že v případě vstupu na scénu sportscar by jedním z jeho pilotů byl Juan Pablo Montoya. Pokud by vozy DPi dostaly v budoucnu zelenou ke startu v Le Mans, velká šance startovat zde by se naskytla právě i Montoyovi. Jeho šéf Roger Penske totiž netají, že účast v Le Mans je jeho snem, který měl blízko k realizaci dokonce již v letošní sezóně. Stáj Penske Racing totiž jednala s továrním týmem Audi o nasazení jejich prototypu bez hybridního pohonu v podkategorii soukromých týmů ve třídě LMP 1. Německá automobilka však tuto možnost zamítla. Roger Penske se tak nyní vydává vlastní cestou a Juanu Pablu Montoyovi vysvitla nová naděje na zisk legendárního „triple crown“.

Foto: Getty Images / Paul Gilham 

Doporučujeme

Články odjinud