Dočká se Montoya zisku „triple crown“?

Kolumbijec Juan Pablo Montoya má ze současných aktivních závodních jezdců nejblíže k zisku tak zvaného „triple crown“. K dosažení tohoto milníku schází jednačtyřicetiletému Montoyovi jediné, a to triumf v Le Mans.
Dočká se Montoya zisku „triple crown“?

K zisku pomyslného „triple crown“ je ve světě motorsportu potřeba zvítězit v grand prix Monaka, opanovat 500 mil Indianapolis a triumfovat v nejslavnějším vytrvalostním závodě světa, kterým je čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans. Montoya dvakrát zvítězil ve „staré cihelně“ (2000 a 2015) a po přestupu do formule 1 dokázal v roce 2003 s týmem Williams ovládnout ulice Monaka. Na řadě je tedy Le Mans.

24 hodin Le Mans je od roku 2012 součástí světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC spolu s dalšími osmi závody na šest hodin na okruzích jako Spa, Nürburgring či Fuji. Reálnou šanci na absolutní vítězství v Le Mans mají v současnosti pouze jezdci jednoho z továrních týmu třídy LMP 1, které do WEC nasazují hybridní sportovní prototypy. Pokud tedy nejste jedním z těchto jezdců, vaše šance na triumf na dráze La Sarthe jsou velmi malé.

Montoyovi, který od roku 2014 závodí za tým Penske v zámořské sérii IndyCar, se však na konci roku 2015 naskytla zajímavá příležitost – tovární tým Porsche ho pozval k testování prototypu 919 Hybrid LMP 1 v rámci tradičního Bahrain Rookie Test na okruhu Sakhir den po skončení sezóny FIA WEC. Juan Pablo Montoya se za volantem prototypu LMP 1 ukázal v dobrém světle a spekulovalo se, že by se v následujícím roce mohl objevit v Le Mans jako jeden ze tří pilotů třetího vozu, který mělo Porsche nasadit pro závody ve Spa a právě v Le Mans stejně jako o rok dříve, kdy díky této strategii slavil vítězství ve slavné čtyřiadvacetihodinovce Nico Hülkenberg s Nickem Tandym a Earlem Bamberem.

Šance kolumbijského pilota na start v Le Mans však nakonec zmrazil koncern Volkswagen. Koncernové značky Audi a Porsche, které se v té době účastnily ve třídě LMP 1 šampionátu FIA WEC (Audi opustilo sérii po loňské sezóně), totiž v roce 2016 z důvodu úsporných opatření po aféře „dieselgate“ nesměly do Le Mans nasadit třetí vůz. Kromě stálých pilotů z WEC tak nikdo jiný do boje o vítězství na trati La Sarthe nedaleko Le Mans zasáhnout nemohl.

Pro Juana Pabla Montoyu by se však nyní mohla otevřít nová příležitost ke startu ve francouzské vytrvalostní klasice. Jeho současný zaměstnavatel Roger Penske totiž plánuje návrat svého týmu na scénu sportscar, a to konkrétně do nové třídy DPi. Ta je od počátku letošního roku vrcholnou kategorií v americkém šampionátu IMSA WeatherTech Sportscar Championschip a mohou v ní závodit vozy LMP 2 spolu s prototypy DPi, což jsou závodní speciály postavené na podvozku jednoho ze současných čtyř výrobců vozů třídy LMP 2, ale s motorem a designovými prvky typickými pro automobilku, která vůz vyvinula (v DPi se aktuálně angažují Cadillac, Nissan a Mazda).

Vozy DPi nyní nesplňují pravidla třídy LMP 1 a do FIA WEC ani Le Mans tak zasáhnout nemohou. To by se však mohlo v blízké době změnit, špičky ACO (promotér FIA WEC a Le Mans) a GM by totiž rády dosáhly shody na možných úpravách prototypu Cadillac DPi-V.R pro potřeby třídy LMP 1. Ty by se týkaly především zvýšení výkonu motoru, protože vozy DPi mají aktuálně výkonově blízko k nižší kategorii LMP 2. Pokud by došlo k těmto úpravám, původní prototypy DPi by mohly závodit ve FIA WEC a Le Mans ve třídě LMP 1 v rámci podkategorie pro soukromé vozy bez hybridního pohonu.

Cílem Rogera Penskeho je vstup do třídy DPi spolu s nějakou novou automobilkou, která by sportovní prototyp ve spolupráci s Penske Racing vyvinula. K oficiálnímu oznámení takového programu by mohlo dojít již během letošního léta. Sám Penske řekl pro motorsport.com, že v případě vstupu na scénu sportscar by jedním z jeho pilotů byl Juan Pablo Montoya. Pokud by vozy DPi dostaly v budoucnu zelenou ke startu v Le Mans, velká šance startovat zde by se naskytla právě i Montoyovi. Jeho šéf Roger Penske totiž netají, že účast v Le Mans je jeho snem, který měl blízko k realizaci dokonce již v letošní sezóně. Stáj Penske Racing totiž jednala s továrním týmem Audi o nasazení jejich prototypu bez hybridního pohonu v podkategorii soukromých týmů ve třídě LMP 1. Německá automobilka však tuto možnost zamítla. Roger Penske se tak nyní vydává vlastní cestou a Juanu Pablu Montoyovi vysvitla nová naděje na zisk legendárního „triple crown“.

Foto: Getty Images / Paul Gilham 

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
26. června | Nejrychlejší zastávku mělo v Baku Ferrari - 2,62 s.
25. června | Twitter anketa: Měl dostat penalizaci za situaci za SC také Hamilton?
24. června | Vandoorne penalizace + 5 míst za převodovku. Celkem 35, Alonso 40
24. června | Problémy s hydraulikou u Vettela i Verstappena. U Red Bullu budou mít před kvalifikací více práce.
24. června | FIA zrušila obrubník v osmé zatáčce, který v pátek způsobil nehodu Sergia Péreze.

Nejčtenější články

Divoký závod v Baku vyhrál Ricciardo, Bottas druhý před Strollem

Divoký závod v Baku vyhrál Ricciardo…

Událostmi nabitou Velkou cenu Ázerbájdžánu vozů formule 1 vyhrál Daniel Ricciardo z Red Bullu. Na druhé pozici dokončil závod Valtteri Bottas z Mercedesu, který v samotném závěru přesprintoval v souboji o druhé místo Lance Strolla z Williamsu, který v Baku vybojoval své první stupně vítězů v kariéře!

25.  6.  2017 | | 1095 N/A
Kvalifikaci v Ázerbájdžánu vyhrál Hamilton, Ferrari ztratilo sekundu

Kvalifikaci v Ázerbájdžánu vyhrál Ha…

Lewis Hamilton bude na vítězství v Baku útočit z prvního místa. V kvalifikaci porazil Bottase.

24.  6.  2017 | | 228 N/A
Vettel bude muset v Rakousku sekat latinu, hrozí mu zákaz startu!

Vettel bude muset v Rakousku sekat l…

Sebastiana Vettela čeká závod, ve kterém bude muset být velmi opatrný. Pokud by způsobil v Rakousku nehodu nebo si počínal v rozporu se sportovními pravidly, mohlo by ho to přijít hodně draho.

25.  6.  2017 | | 160 N/A
Hamilton: Vettel sám sebe v Baku zostudil

Hamilton: Vettel sám sebe v Baku zos…

Pilot Mercedesu Lewis Hamilton si myslí, že jeho rival v boji o titul Sebastian Vettel během Velké ceny Ázerbájdžánu při jejich vzájemném souboji zostudil sám sebe.

25.  6.  2017 | | 143 N/A
Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Verstappen. V závěru boural

Ve druhém tréninku byl nejrychlejší …

Nejrychlejší čas také ve druhém tréninku zajel Max Verstappen. V závěru tréninku ale boural. Svůj vůz rozbil také Palmer. Alonsa zradil motor.

23.  6.  2017 | | 46 N/A