Do soboty můžete v Praze vidět deset vozů formule 1

Jsou vystaveny v Praze na Pankráci.

Klepněte pro větší obrázekV Praze v těchto dnech probíhá ojedinělá výstava vozů formule 1. Je možné si je prohlížet v prostorách nákupního centra Arkády Pankrác, které se nachází v bezprostřední blízkosti stanice metra Pankrác na trase C. Formule jsou ohraničeny pouze ochrannými pásy a je možné je volně fotografovat.

Návštěvníci se mohou těšit třeba na revoluční Williams FW14B, se kterým získal Nigel Mansell v roce 1992 titul mistra světa. Podle mnoha odborníků se jednalo o nejlépe technicky vybavený vůz formule 1 v historii. Jeho tvůrci Patrick Head a Adrian Newey nikdy neprozradili řadu konstrukčních řešení pro případ, že by znovu došlo k povolení některých v současnosti zakázaných technických vymožeností. 

Mistrovských vozů je na Pankráci víc. Nechybí Williams FW18 Damona Hilla z roku 1996, který byl posledním společným dílem Heada a Neweye, či jeden z prvních vozů z uhlíkových vláken McLaren MP4/5 z roku 1989 z dílny Gordona Murraye a Neila Oatleyho. Za jeho volantem válčili mezi sebou kolo na kolo o titul mistra světa stájoví kolegové Alain Prost a Ayrton Senna. Je tu také Benetton B195 Michaela Schumachera z roku 1995. Jeho konstruktéry Rosse Brawna a Roryho Byrnea si Němec vzal s sebou k Ferrari, aby mu tam pomohli k dalším pěti jezdeckým titulům.  

Z dalších aut určitě stojí za zvláštní upozornění Sennův Lotus 98T/2, který byl posledním vozem ve slavných černozlatých barvách tabákového výrobce John Player Special.

V expozici jsou také novější vozy. Ve dvou z nich závodili společně Mika Salo a Pedro Paulo Diniz. Prvním byl černý Arrows A19 z roku 1998, druhým o dva roky novější Sauber C19, který byl originálně řešený propojením kapotáže a zadního přítlačného křídla. Hned za arrowsem je zaparkovaný Jaguar R3 z roku 2002, v němž se Eddie Irvine marně snažil navázat na své úspěchy z Ferrari. Posledním exponátem je potom Williams FW23 z roku 2001 Ralfa Schumachera.

Klepněte pro větší obrázekVystavované vozy z let 1986 až 2001 jsou určitým svědectvím o vývoji technologií ve formuli 1. Návštěvníci se mohou přesvědčit, jak se během let měnilo aerodynamické řešení předních a zadních křídel, difuzory, rozměry pneumatik či samotný kokpit závodníka. V lotusu a mclarenu jsou například ještě analogové ukazatele.

Kromě formulí najdete v prosklených vitrínách přilby Tima Glocka a Rubense Barrichella i Brazilcovu závodní kombinézu, dále pak relikvie jako závodní boty či nehořlavou masku. Nechybí ani žlutá vlajka, šachovnicový praporek, závodní pneumatika nebo část výfuku.

Ve voze Dallara 191 s vypreparovaným kokpitem má být dokonce simulátor formule 1, ale v době mé návštěvy nebyl díky pravidelné přestávce v provozu.

Klepněte pro větší obrázekU každého z exponátů jsou popisky s typovým označením vozu, motoru a pneumatik, jmény jezdců a přibližné informace o maximální rychlosti a výkonu. Tady bych měl jednu malou výtku k jinak velmi pěkně připravené expozici. U benettonu Michaela Schumachera, který byl dokonce na vyvýšeném pódiu, byla uvedena správná informace, že se jedná o vůz mistra světa, ale v tom případě měla být stejná informace také u williamsů Mansella a Hilla i u Prostova mclarenu.

Ojedinělá sbírka určitě potěší fanoušky formule 1 všech generací. Škoda, že akce, která je na území naší republiky poměrně výjimečná, měla tak malou propagaci a řada možných návštěvníků se o ní nemusela vůbec dozvědět. Výstava trvá do soboty 24. října.

Další článek: Webber: Cílem Red Bullu musí být příští rok vítězství v šampionátu