Do Istanbulu už pošesté

I když se snad někomu může zdát, že F1 do své rodiny zařadila Turecko teprve nedávno, faktem je, že šampionát už do Istanbul Parku letos zavítá pošesté.

Okruh, respektující architekturu na pomezí Evropy a Asie a jezdící se - jako jeden z nemnoha - proti směru hodinových ručiček, však má docela smůlu. I když jeho divácká kapacita převyšuje 130 000 diváků, zápasí totiž zoufale s návštěvností. Což je škoda. Už proto, že je pravděpodobně jezdecky nejzajímavější tratí, která se zatím v kanceláři Hermanna Tilkeho narodila.

Istanbul Otodrom postavený v Pendiku, ležící už na asijské půdě, je 5 338 m dlouhý a má 14 zatáček, z nichž šest je vpravo a osm vlevo. Jeho šířka osciluje mezi 14 až 21,5 m, cílová rovinka má metrů 650 metrů a i když Juan Pablo Montoya už čtvrtým rokem jezdí v americkém NASCAR, je na tureckém autodromu stále držitelem nejrychlejšího kola. V roce 2005 tam za volantem vozu McLaren totiž zajel čas 1:24,77, reprezentující průměr 226,693 km/h.

Okruh, na němž leží nejrychlejší místo na konci rovinky před zatáčkou číslo 12 (loni tam vozy jezdily až rychlostí 312,8 km/h) a ten nejpomalejší najdeme naopak ve zmíněné zatáčce (na dvojku, cca 90 km/h), se jede jako GP Turecka 58krát. Takže samotný závod má délku 309,396 km. Jedno kolo pro jezdce znamená 42krát přeřadit na jiný rychlostní stupeň a během této doby zchudnou palivové nádrže jejich vozů o 2,4 kg benzinu. Loni tento závod, při němž se na vozech nastavuje vysoký přítlak, vyhrál Jenson Button (Brawn GP). Britovi patřilo i nejrychlejší kolo, ale pole position si vybojoval Sebastien Vettel. Ovšem jak to bude na této trati, jejíž pasáž v zatáčce číslo 8 už se stala proslulou a na kterou moc dobré vzpomínky nemá letošní nováček Bruno Senna (předloni mu tam při GP2 vběhl před vůz zatoulaný pes a náraz nepřežilo ani psisko, ani přední křídlo a zavěšení), vypadat letos, je zatím ve hvězdách.

Klepněte pro větší obrázek

Zatím vládne Maranello
Jisté je, že v minulých letech se na ní nejlépe vedlo vozům Ferrari, které v dosavadních pěti závodech kralovaly třikrát (jednou McLaren a jednou Brawn GP). A naprosto stejná bilance je i v počtu pole position či nejrychlejších kol.  Italské monoposty ale v turecké bilanci vedou i v počtu pódií (šest), bodů (53) a také z hlediska v čele ujetých kilometrů (854). V poslední zmiňované statistice figurují vedle Ferrari i vozy McLaren (379 km), Brawn GP (304 km), Renault a Red Bull (po pěti kilometrech). Takže právě monoposty z Milton Keynes mají na své letošní vítězné cestě tuto tabulku výrazně poopravit.

Co se jezdců týče, tam je ve výhrách i v pole position tureckým pašou prozatím Felipa Massa. Ten už istanbulský závod i kvalifikaci dokázal vyhrát třikrát a nejen to: z Istanbulu si stačil odvézt i největší počet bodů (33) a byl na něm také nejdéle vidět v čele startovního pole (806 km). Navíc se s Fernandem Alonsem a Kimi Räikkönenem (všichni třikrát) dělí i o největší počet pódií. A absenci má pouze v počtu nejrychlejších kol: tam se totiž o pět dosavadních  rozdělili Räikkönen (2), Montoya, Button a Michael Schumacher.

V Turecku se o body podělilo 10 týmů i 21 různých pilotů a možná není nezajímavé si povšimnout, jak je na tom v Istanbulu trio, které je momentálně v čele světového šampionátu.

Vedoucí muž klasifikace Mark Webber, který na něm loni dojel druhý, odjel prozatím v Turecku pět závodů a v těch má následující bilanci: jeho průměrné umístění v závodě je 12,2, v kvalifikaci 7,2 a v tabulce nejrychleji zajetých kol 11,6. Sebastian Vettel, jemuž loni patřilo jak pole position, tak i třetí příčka, se zatím v Turecku představil třikrát. A jeho průměrná pozice? V závodě 13,0, v kvalifikaci 11,0 a v tabulce nejrychlejší kol 12,0. A jak v pěti tureckých GP vypadá bilance Fernanda Alonsa? Jeho průměr je v závodě 4,6, v kvalifikaci 5,0 a v tabulce nejrychleji v závodě zajetých kol 5,8. Ovšem ve vedení závodu zatím byli z této trojice vidět jen dva (Webber a Alonso) a to ještě na jediné kolo.

Takže otázka, stane-li se byzantským vládcem někdo z tohoto tria, některý pilot týmu McLaren, či opět pilot, jehož jsme nedávno viděli v Praze, je naprosto otevřená...

 

Další článek: Tým HRT ukončil spolupráci s Dallarou

24. ledna | 17. února bychom mohli vidět nové zbarvení Williamsu. Vůz až v den testů... podobně by na tom mohl být Haas. Oficiálně to ale potvrzeno nebylo.
23. ledna | Red Bull prodloužil spolupráci se společností ExxonMobil jako dodavatelem paliv, maziv a technologickým partnerem.
22. ledna | Formule 1 potvrdila, že Drive to Survive bude na Netflixu 28. února.
22. ledna | Racing Point představí svůj vůz 17. února.