I když se snad někomu může zdát, že F1 do své rodiny zařadila Turecko teprve nedávno, faktem je, že šampionát už do Istanbul Parku letos zavítá pošesté.
Okruh, respektující architekturu na
pomezí Evropy a Asie a jezdící se - jako jeden z nemnoha - proti směru
hodinových ručiček, však má docela smůlu. I když jeho divácká kapacita
převyšuje 130 000 diváků, zápasí totiž zoufale s návštěvností. Což je škoda. Už
proto, že je pravděpodobně jezdecky nejzajímavější tratí, která se zatím v kanceláři
Hermanna Tilkeho narodila.
Istanbul Otodrom postavený v Pendiku,
ležící už na asijské půdě, je 5 338 m dlouhý a má 14 zatáček, z nichž šest je
vpravo a osm vlevo. Jeho šířka osciluje mezi 14 až 21,5 m, cílová rovinka má
metrů 650 metrů a i když Juan Pablo Montoya už čtvrtým rokem jezdí v americkém
NASCAR, je na tureckém autodromu stále držitelem nejrychlejšího kola. V roce
2005 tam za volantem vozu McLaren totiž zajel čas 1:24,77, reprezentující
průměr 226,693 km/h.
Okruh, na němž leží nejrychlejší místo
na konci rovinky před zatáčkou číslo 12 (loni tam vozy jezdily až rychlostí
312,8 km/h) a ten nejpomalejší najdeme naopak ve zmíněné zatáčce (na dvojku,
cca 90 km/h), se jede jako GP Turecka 58krát. Takže samotný závod má délku
309,396 km. Jedno kolo pro jezdce znamená 42krát přeřadit na jiný rychlostní
stupeň a během této doby zchudnou palivové nádrže jejich vozů o 2,4 kg benzinu.
Loni tento závod, při němž se na vozech nastavuje vysoký přítlak, vyhrál Jenson
Button (Brawn GP). Britovi patřilo i nejrychlejší kolo, ale pole position si
vybojoval Sebastien Vettel. Ovšem jak to bude na této trati, jejíž pasáž v
zatáčce číslo 8 už se stala proslulou a na kterou moc dobré vzpomínky nemá
letošní nováček Bruno Senna (předloni mu tam při GP2 vběhl před vůz zatoulaný
pes a náraz nepřežilo ani psisko, ani přední křídlo a zavěšení), vypadat letos,
je zatím ve hvězdách.

Zatím vládne Maranello
Jisté je, že v minulých letech se na ní
nejlépe vedlo vozům Ferrari, které v dosavadních pěti závodech kralovaly
třikrát (jednou McLaren a jednou Brawn GP). A naprosto stejná bilance je i v
počtu pole position či nejrychlejších kol.
Italské monoposty ale v turecké bilanci vedou i v počtu pódií (šest),
bodů (53) a také z hlediska v čele ujetých kilometrů (854). V poslední
zmiňované statistice figurují vedle Ferrari i vozy McLaren (379 km), Brawn GP
(304 km), Renault a Red Bull (po pěti kilometrech). Takže právě monoposty z
Milton Keynes mají na své letošní vítězné cestě tuto tabulku výrazně poopravit.
Co se jezdců týče, tam je ve výhrách i
v pole position tureckým pašou prozatím Felipa Massa. Ten už istanbulský závod
i kvalifikaci dokázal vyhrát třikrát a nejen to: z Istanbulu si stačil odvézt i
největší počet bodů (33) a byl na něm také nejdéle vidět v čele startovního pole
(806 km). Navíc se s Fernandem Alonsem a Kimi Räikkönenem (všichni třikrát)
dělí i o největší počet pódií. A absenci má pouze v počtu nejrychlejších kol:
tam se totiž o pět dosavadních rozdělili
Räikkönen (2), Montoya, Button a Michael Schumacher.
V Turecku se o body podělilo 10 týmů i
21 různých pilotů a možná není nezajímavé si povšimnout, jak je na tom v
Istanbulu trio, které je momentálně v čele světového šampionátu.
Vedoucí muž klasifikace Mark Webber,
který na něm loni dojel druhý, odjel prozatím v Turecku pět závodů a v těch má
následující bilanci: jeho průměrné umístění v závodě je 12,2, v kvalifikaci 7,2
a v tabulce nejrychleji zajetých kol 11,6. Sebastian Vettel, jemuž loni patřilo
jak pole position, tak i třetí příčka, se zatím v Turecku představil třikrát. A
jeho průměrná pozice? V závodě 13,0, v kvalifikaci 11,0 a v tabulce
nejrychlejší kol 12,0. A jak v pěti tureckých GP vypadá bilance Fernanda
Alonsa? Jeho průměr je v závodě 4,6, v kvalifikaci 5,0 a v tabulce nejrychleji
v závodě zajetých kol 5,8. Ovšem ve vedení závodu zatím byli z této trojice
vidět jen dva (Webber a Alonso) a to ještě na jediné kolo.
Takže otázka, stane-li se byzantským
vládcem někdo z tohoto tria, některý pilot týmu McLaren, či opět pilot, jehož
jsme nedávno viděli v Praze, je naprosto otevřená...