Max Verstappen bude od příštího roku jezdit za Toro Rosso. V době konání GP Austrálie mu bude 17 let 5 měsíců a zhruba 14 dní. Není to na formuli 1 až moc brzo?
Aby bylo na začátku jasno. Tohle není nic o nebo proti Verstappenovi. Nikdo z nás není závodním inženýrem nebo Helmutem Markem, aby věděl, zda tento mladík na formuli 1 má nebo ne. Je pravdou, že v evropské F3 se mu daří, výsledky má a Red Bull rozhodně není týmem, který by angažoval jezdce z nějakých nesportovních důvodů (peníze). Verstappen je dokonce hodnocen jako největší talent za poslední roky, ne-li celé generace.
Možná je v této souvislosti škoda, že příležitost nedostal Carlos Sainz, i když ani zde nemusí být všem dnům konec. Pokud bychom ho příští rok viděli v Caterhamu, tak by nás to zase tak moc nepřekvapilo.
Komentář chceme pojmout ale obecně. Je 17 let na formuli 1 brzy? Nepochybně je to velký skok oproti dosavadním rekordům. A ano, je to brzy a to ze dvou důvodů.
Tím prvním je prestiž formule 1. Ta je považována za královnu motorsportu, ačkoliv ji v posledních letech dost okopáváme kotníky. Nelze se zbavit dojmu, že tohle je další kopanec. F1 má být vrchol, cíl všech cílů, konečná meta. V sedmnácti letech můžete být talentovaný, nadějný, budoucí hvězda, ale pořád máte dost času. Pokud by Verstappen ve formuli 1 zůstal do věku, kdy velká část pilotů končí, odjel by v ní nějakých 17 až 20 sezón!
Nejmladší jezdci v F1
- Jaime Alguersuari: 19 let, 125 dní (2009)
- Mike Thackwell: 19 let, 182 dní (1980)
- Ricardo Rodriguez: 19 let, 208 dní (1961)
- Fernando Alonso: 19 let, 218 dní (2001)
- Esteban Tuero: 19 let, 320 dní (1998)
- Chris Amon: 19 let, 324 dní (1963)
- Daniil Kvjat: 19 let, 324 dní (2014)
- Sebastian Vettel: 19 let, 349 dní (2007)
Pak jsou zde důvody čistě praktické. Zkušenosti nelze vyhrát ani zdědit. Ty se musejí získat. Mladíci to dnes ale nemají moc jednoduché. Je to téma, o němž se hodně mluví. Kdysi vstupoval nováček do formule 1 a měl v rukou tisíce kilometrů z testování. Dnes má možná tisíce kilometrů ze simulátoru.
Kromě toho je zde problém, o němž se mluví už méně nebo spíše vůbec. Juniorských sérií existuje několik – některé jsou kvalitní jiné méně. Co je ale důležité – je jich moc. Tím samozřejmě vzniká přetlak a kvalita jednotlivých sérií klesá.
Na druhou stranu není potřeba situaci mladíků dramatizovat. Není to tak, že bychom kvůli nim museli zavádět nějakou novou vlajku (jede nováček, raději se kliď z dráhy) nebo jim na vůz lepit nálepky formulová autoškola.
Máme zde takové, kteří do F1 přišli a kdybyste si neprohlédli tabulku s výsledky, tak byste ani možná nevěděli, že tam stále jsou. Pak jsou zde tací, které v závodě nepřehlédnete, zejména ne tehdy, když maršálové zametají jejich (a často nejen jejich) vůz z dráhy. Jsou zde ale i Bottas nebo Ricciardo, o kterých v budoucnu ještě hodně uslyšíme. Minimálně jeden z nich bude jednou mistr světa.
Přesto by se měla situace mladíků zlepšit. Často se vytahuje karta bezpečnosti. Bylo to hodně aktuální v dobách demoličních derby Romaina Grosjeana. Kartu bezpečnosti bych ale nevytahoval, nemám ji rád. Bezpečnost nikdy nebude stoprocentní. Vždy je to pouze o snižování rizika. Na druhou stranu je současná formule 1 bezpečná poměrně dost a občasná hysterie není na místě.
Jde tak spíše o to, aby do formule 1 přicházeli kvalitní a zkušení jezdci. Jediným pozitivním krokem z posledních let je založení několika jezdeckých akademií. Red Bull je v tomto nejdál, ale podobný program má třeba také Ferrari.
To je však stále málo. Potřebovali bychom udělat tři kroky:
- Více testování. Udělat testy mladíků (to už tu bylo) ne na konci roku, ale dříve, aby jim týmy případně mohly nabídnout smlouvu pro další sezónu. Mělo by při tom dojít k zpřísnění pravidel. Některé týmy využily pravidlo, že do testů mladíků lze nasadit kohokoliv, kdo toho v závodech moc neodjel (respektive neodjel téměř nic) a posadily za volant třicátníky. Do testů by měli zasáhnout jen jezdci, kteří v aktuální nebo v minulé sezóně jezdili v určitých sériích (GP2, Formule Renault, GP3 apod.).
- Páteční tréninky. Dnes do nich nasazují mladé jezdce jen malé týmy a to kvůli sponzorům. Zaveďme povinnost nasadit mladíka do tří, čtyř pátečních tréninků v roce pro každý tým. Dle stejného klíče jako výše. Chápu, že je to ale trochu kontroverznější téma.
- Omezme alespoň trochu počet juniorských sérií.
- Možná bychom mohli také zpřísnit udělování superlicence. Vnést do ní prvek zkušeností. Dostal by ji tak pilot, který by odjel alespoň 2-3 sezóny ve formulových soutěžích, absolvoval test mladíků a třeba několik pátečních tréninků. Je to ale k diskusi v návaznosti na další kroky.