Do F1 v sedmnácti? Zkušenosti nelze dědit ani vyhrát

Max Verstappen bude od příštího roku jezdit za Toro Rosso. V době konání GP Austrálie mu bude 17 let 5 měsíců a zhruba 14 dní. Není to na formuli 1 až moc brzo?
Do F1 v sedmnácti? Zkušenosti nelze dědit ani vyhrát

Aby bylo na začátku jasno. Tohle není nic o nebo proti Verstappenovi. Nikdo z nás není závodním inženýrem nebo Helmutem Markem, aby věděl, zda tento mladík na formuli 1 má nebo ne. Je pravdou, že v evropské F3 se mu daří, výsledky má a Red Bull rozhodně není týmem, který by angažoval jezdce z nějakých nesportovních důvodů (peníze). Verstappen je dokonce hodnocen jako největší talent za poslední roky, ne-li celé generace.

Možná je v této souvislosti škoda, že příležitost nedostal Carlos Sainz, i když ani zde nemusí být všem dnům konec. Pokud bychom ho příští rok viděli v Caterhamu, tak by nás to zase tak moc nepřekvapilo.

Komentář chceme pojmout ale obecně. Je 17 let na formuli 1 brzy? Nepochybně je to velký skok oproti dosavadním rekordům. A ano, je to brzy a to ze dvou důvodů.

Tím prvním je prestiž formule 1. Ta je považována za královnu motorsportu, ačkoliv ji v posledních letech dost okopáváme kotníky. Nelze se zbavit dojmu, že tohle je další kopanec. F1 má být vrchol, cíl všech cílů, konečná meta. V sedmnácti letech můžete být talentovaný, nadějný, budoucí hvězda, ale pořád máte dost času. Pokud by Verstappen ve formuli 1 zůstal do věku, kdy velká část pilotů končí, odjel by v ní nějakých 17 až 20 sezón!

Nejmladší jezdci v F1

  • Jaime Alguersuari: 19 let, 125 dní (2009)
  • Mike Thackwell: 19 let, 182 dní (1980)
  • Ricardo Rodriguez: 19 let, 208 dní (1961)
  • Fernando Alonso: 19 let, 218 dní (2001)
  • Esteban Tuero: 19 let, 320 dní (1998)
  • Chris Amon: 19 let, 324 dní (1963)
  • Daniil Kvjat: 19 let, 324 dní (2014)
  • Sebastian Vettel: 19 let, 349 dní (2007)

Pak jsou zde důvody čistě praktické. Zkušenosti nelze vyhrát ani zdědit. Ty se musejí získat. Mladíci to dnes ale nemají moc jednoduché. Je to téma, o němž se hodně mluví. Kdysi vstupoval nováček do formule 1 a měl v rukou tisíce kilometrů z testování. Dnes má možná tisíce kilometrů ze simulátoru.

Kromě toho je zde problém, o němž se mluví už méně nebo spíše vůbec. Juniorských sérií existuje několik – některé jsou kvalitní jiné méně. Co je ale důležité – je jich moc. Tím samozřejmě vzniká přetlak a kvalita jednotlivých sérií klesá.

Na druhou stranu není potřeba situaci mladíků dramatizovat. Není to tak, že bychom kvůli nim museli zavádět nějakou novou vlajku (jede nováček, raději se kliď z dráhy) nebo jim na vůz lepit nálepky formulová autoškola.

Máme zde takové, kteří do F1 přišli a kdybyste si neprohlédli tabulku s výsledky, tak byste ani možná nevěděli, že tam stále jsou. Pak jsou zde tací, které v závodě nepřehlédnete, zejména ne tehdy, když maršálové zametají jejich (a často nejen jejich) vůz z dráhy. Jsou zde ale i Bottas nebo Ricciardo, o kterých v budoucnu ještě hodně uslyšíme. Minimálně jeden z nich bude jednou mistr světa.

Přesto by se měla situace mladíků zlepšit. Často se vytahuje karta bezpečnosti. Bylo to hodně aktuální v dobách demoličních derby Romaina Grosjeana. Kartu bezpečnosti bych ale nevytahoval, nemám ji rád. Bezpečnost nikdy nebude stoprocentní. Vždy je to pouze o snižování rizika. Na druhou stranu je současná formule 1 bezpečná poměrně dost a občasná hysterie není na místě.

Jde tak spíše o to, aby do formule 1 přicházeli kvalitní a zkušení jezdci. Jediným pozitivním krokem z posledních let je založení několika jezdeckých akademií. Red Bull je v tomto nejdál, ale podobný program má třeba také Ferrari.

Klepněte pro větší obrázek

To je však stále málo. Potřebovali bychom udělat tři kroky:

  1. Více testování. Udělat testy mladíků (to už tu bylo) ne na konci roku, ale dříve, aby jim týmy případně mohly nabídnout smlouvu pro další sezónu. Mělo by při tom dojít k zpřísnění pravidel. Některé týmy využily pravidlo, že do testů mladíků lze nasadit kohokoliv, kdo toho v závodech moc neodjel (respektive neodjel téměř nic) a posadily za volant třicátníky. Do testů by měli zasáhnout jen jezdci, kteří v aktuální nebo v minulé sezóně jezdili v určitých sériích (GP2, Formule Renault, GP3 apod.).
  2. Páteční tréninky. Dnes do nich nasazují mladé jezdce jen malé týmy a to kvůli sponzorům. Zaveďme povinnost nasadit mladíka do tří, čtyř pátečních tréninků v roce pro každý tým. Dle stejného klíče jako výše. Chápu, že je to ale trochu kontroverznější téma.
  3. Omezme alespoň trochu počet juniorských sérií.
  4. Možná bychom mohli také zpřísnit udělování superlicence. Vnést do ní prvek zkušeností. Dostal by ji tak pilot, který by odjel alespoň 2-3 sezóny ve formulových soutěžích, absolvoval test mladíků a třeba několik pátečních tréninků. Je to ale k diskusi v návaznosti na další kroky.
Diskuze (8) Další článek: Potvrzeno! Max Verstappen bude jezdcem Toro Rosso
14:18 | V Austinu budou mít koncert Bruno Mars a Britney Spears.
8:55 | Dnes slaví narozeniny: Jean-Éric Vergne (28) Giedo van der Garde (33) Felipe Massa (37)
20. dubna | Kvjat odjel 118 kol ve Fioranu v rámci testů pro Pirelli. Giovinazzi včera 124 kol. Testovalo se na mokré trati.
20. dubna | Kvjat ve Fioranu jezdí s Ferrari. Testuje pro Pirelli.
20. dubna | Williams Grand Prix Holdings klesly celkové tržby ze 167,4 mil. na 166,2 milionů a zisk z 15,5 na 10,8 milionů liber.

GP Ázerbájdžánu 2018

Pátek 27. dubna 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 28. dubna 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. dubna 2018
Závod 14.10