Dilema letošní sezóny: tři nebo čtyři motory?

Dilema letošní sezóny: tři nebo čtyři motory?

V letošné sezóně bude mít jezdec k dispozici jen 3 motory, MGU-H a turba na sezónu. Nebo ne?

Pokud se chce jezdec vyhnout penalizacím, musí si vystačit s pouhými třemi motory na celou sezónu, která čítá 21 závodů. Totéž platí pro MGU-H a turbo.

V případě dalších komponent je situace ještě horší. Například baterii či MGU-K může jezdec vyměnit beztrestně jen jednou – takže ideálně až někdy po letní přestávce.

Čeká nás tak nejspíše záplava penalizací. Je jen otázkou, jak velká bude a do jaké míry bude úmyslná.

Taktické penalizace?

Motor by měl vydržet sedm závodů. Do Austrálie přijede zřejmě většina týmu s tím, že se chce pokusit vydržet s prvním motorem do Kanady. Otázka je, co bude dál.

Alternativní strategií je jít rovnou na 4 motory. Od začátku bude tým kalkulovat s tím, že nasadí čtyři motory a v jednom závodě dostane penalizace. Podle některých výhody převažují nad nevýhodami. O této cestě uvažuje Renault a všichni jeho zákazníci. Francouzům by to mimo jiné umožnilo nasadit více vylepšení. 

Ferrari a Mercedes se budou snažit vystačit se třemi. Scuderia určitě. Byla to právě ona, kdo návrh na změnu pravidel a návrat ke čtyřem motorům vetoval. 

„Penalizace znamenají, že ztratíte závod,“ řekl šéf motorářů Andy Cowell. “To vás může stát titul.“ Slova Cowella ale příliš neodpovídají realitě. Start z konce pole je nepříjemný, riskujete zapojení do kolize, ale na druhou stranu Mercedes měl v posledních letech tak silný vůz, že i po startu z konce pole dokázal zajet dobrý výsledek. Vloni v Brazílii startoval Hamilton z boxů a dojel 4. Ve Spa 2016 startoval z konce startovního pole a dojel 3.

Auto Motor und Sport píše, že stratégové Mercedesu předpokládají, že nejpozději po letní přestávce bude zřejmé, kdo je na jaké strategii. Má to logiku. Týmy byly zvyklé nasazovat čerstvé motory v různých závodech, ale velmi často se tak dělo ve Spa a v Monze, které jsou pro motory náročné. 

Samozřejmě může být nakonec vše jinak. Některé týmy možná budou muset přejít na alternativní strategii už po pár závodech, protože jim motor nevydrží 7 závodů. Některé týmy o alternativní strategii už rovnou mluví. Kromě zmíněného Renaultu také Honda.

„V určitý moment budeme muset zjistit, zda je lepší odstartovat s novou pohonnou jednotkou ze zadní části startovního roštu, nebo použít motor, který bude mít za sebou 3000 až 4200 kilometrů a začne ztrácet výkon po 100 nebo 200 kilometrech,“ řekl Franz Tost pro Motorsport.com.

„Uvidíme. Mohu vám ale říct, že o tom budeme diskutovat. Nevím kdy, ale stane se tak.“

„Musím říct, že tohle pravidlo je naprosto šílené. Ferrari bylo proti změně pravidel, protože jiní chtěli čtyři motory. Myslí si (Ferrari), že se třemi motory budou mít výhodu.“ 

Foto: Getty Images / Mark Thompson 

Doporučujeme

Články odjinud