Díky zákazu testování jdou obchody ve formuli 1 velmi dobře…

… pochvalují si softwarové firmy.
Klepněte pro větší obrázekBez jedniček, nul a počítačů o velikosti obýváku už by se dnes formule 1 neobešla. Její závislost na počítačových simulacích se ještě zvětšila se zákazem testování.

A tak zatímco svět trpí finanční krizí, firmy, které formuli 1 dodávají software, si nemůžou stěžovat. „Díky zákazu testování jdou obchody velmi dobře,“ pochvaluje si manažer jedné z nich - Peter Schöggl z AVL.

Přibývají oblasti, které můžete zkoumat přes simulace?
Peter Schöggl: „Teď třeba se zákazníky hodně investujeme do simulací zahřívání, ochlazování a opotřebovávání pneumatik. Ukázalo se totiž, že se zadní slicky podcenily ve srovnání s těmi předními. Rovnováha se mění během jednotlivých částí závodu, zadní pneumatiky rychle odcházejí. Máme kontakty i u Bridgestonu, ale spolupracujeme na tom hlavně s týmy.“

Můžou být simulace novou možností, jak utrácet hodně peněz?
PS: „Testování zakázali krátce před Vánoci, a to už byly rozpočty rozplánované. Část peněz proto mohla jít na simulace. Bohužel ale ne moc velká část (smích). Řekl bych, že zákazem testování se ušetřilo tak 100 milionů eur, ale do simulací se celých 100 milionů nepřelije. Chtěli dramaticky snížit rozpočty, a to už se jim povedlo.“

A co KERS?
PS: „Z technického hlediska by byl KERS zajímavý, ale z ekonomického to prostě nefunguje. Na každý závod potřebujete nové baterie a to je strašně drahé. Ukázalo se, že ti, kteří se do toho opravdu opřeli a udělali KERS zvlášť lehký a účinný, za to vydali strašně moc peněz. Je pochopitelné, že ho teď zase zakážou. Vlastně jen dvěma týmům se povedlo KERS smysluplně využít. Dali za to zatraceně hodně peněz, ale taky je na startech vidět, že z toho něco mají. “

Ale to přece sportovní stránce prospívá…
PS: „Když někdo na startu předjede pět soupeřů a ti ho pak vzápětí zase vybrzdí, je podle mého názoru diskutabilní, jestli má toto smysl.“

Pro rok 2010, až se bude jezdit bez tankování, se musí veškeré simulace předělat?
PS: „To každopádně. Všechno to bude nové.“

Pro vaši firmu to musí být skvělé časy…
PS: „V současné době se máme relativně dobře, to ano. Podnikáme ale i v jiných oblastech, kde teď vládne finanční krize. Ale co se týče motorsportu, je to dobrá doba.“

Budou auta příští rok vypadat jinak?
PS: „Nemyslím si. Současný trend bude pokračovat. Auta si budou podobnější. Tak to bylo v minulosti vždycky, když se odehrála velká změna pravidel. Některé vozy se hodně lišily od jiných, ale pak se týmy začaly napodobovat a přebírat myšlenky. Rozdíly mezi auty budou menší.“

Například široké nosy se ukázaly jako lepší řešení…
PS: „Ano, ukázalo se, že umí lépe dělit vzduch. Je možné přesně zjistit, který díl vede vzduch pod auto a který přes. Vzduch vůz méně obtéká. Může se klidně stát, že se široké žraločí čumáky prosadí.“

A co si myslíte o dírách v nose, jaké má Ferrari či Toyota?
PS: „S dírami v nose se vlastně pomalu končí. Když vzduch přitéká dírou, neustále kvůli tomu klesá účinnost. To nemohlo přežít.“

Myslíte kvůli ztrátám při tření?
PS: „Jasně, kvůli tření.“

Budou podle vás příští rok závody napínavější nebo méně napínavé?
PS: „Pokud by to mělo dojít tak daleko, že pár kol před koncem se náhle budou (kvůli nedostatku paliva) snižovat otáčky a jezdit pomaleji, diváci to nepřijmou. Z technického hlediska dává zákaz tankování smysl – bude potřeba zase dávat pozor na spotřebu a ztráty kvůli tření. Bude záležet na aerodynamickém odporu a aerodynamice vůbec. Zákaz tankování ovlivní celý zbytek auta. Je to fascinující, ale až v závodě uvidíme, co všechno se může stát. To teď nikdo neumí předvídat. Ale jinak si myslím, že bude sezona podobná. Do půlky roku se pole stabilizuje, ale na začátku sezony zažijeme nějaká překvapení, takže by to napínavější být mohlo.“

Umožnilo omezení aerodynamiky častější předjíždějí? Dá se říct, že toho špinavého vzduchu za auty je míň?
PS: „Ve skutečnosti to nefunguje. Stejně jako KERS. Ve skutečnosti je spíš méně předjíždění, než více. Protože ty týmy, které mají KERS, ho nasadily jen proto, aby zabránily tomu, že je předjedou. Když tedy pomineme start. Jinak ale mohou být o sekundu i sekundu a půl pomalejší, ale díky KERS je nemůže nikdo předjet. Ti, kteří KERS vynalezli, toto rozhodně neměli v úmyslu.“

Formule 1 je pořád plná překvapení…
PS: „Dokud v ní budou jezdit auta s tak vysokým výkonem, překvapení tu budou pořád.“
Další článek: Campos údajně podepsal smlouvu s Pedrem de la Rosou

15. května | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00